گزارش/

لوزان، نشستی با ژست صلح!

آمریکا و همپیمانانش بار دیگر برای گرفتن امتیاز از بحران خودساخته در منطقه، اقدام به برگزاری نشستی کردند که نتیجه اش نامشخص بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، کنفرانس لوزان برای حل بحران سوریه در حالی برگزار شد که چندی پیش سایت خبری "The Intercept" گزارشی داخلی از سازمان ملل را منتشر کرد.

این گزارش نقش اقدامات اقتصادی ظالمانه و یک جانبه آمریکا و کشورهای اروپایی علیه سوریه را در افزایش رنج و مشکلات مردم این کشور، پررنگ، و آن را موجب ایجاد خلل در روند امدادرسانی‌های انسانی در این کشور دانسته است.

لوزان، نشستی با ژست صلح!لوزان، نشستی با ژست صلح!


مجرمان صنعا، مدعیان مذاکرات صلح در منطقه!

این نشست  درحالی از سوی آمریکا و غرب برگزار می شود  که به اعتراف خبرگزاری های مطرح دنیا، امریکا نقش موثری در حملات موشکی عربستان به یمن داشته است و هنوز خون کشته شدگان حملات هوایی جنگنده های سعودی به مراسم عزاداری در صنعا، همچون داغ شهدای این فاجعه، تازه است.


لوزان، نشستی با ژست صلح!

به علاوه آمریکایی بودن موشک های شلیک شده، برای اذهان عمومی جامعه جهانی، موضوعی روشن است. مقوله ای که از همان ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی–امریکایی به یمن، بارها از سوی نهادهای مختلف حقوق بشری و حتی مقامات امریکایی مورد تایید قرار گرفته است.

در تازه ترین افشاگری خبرنگار شبکه "آی‌تی‌وی" انگلیس پس از بازدید از محل انفجار ششم اکتبر در صنعا،  بقایایی از موشک های امریکایی کشف شده است. 

همچنین چندی پیش، پایگاه اینترنتی "دیفنس نیوز" به نقل از "کریس مورفی" سناتور دموکرات از کنتیکت اعلام کرده بود در تلاش برای ارائه لایحه ای مبنی بر  اعتراض به اقدامات ریاض در یمن است که  فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی را محدود می کند.

همچنین سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ماه جولای هم گزارش کرده بود که عربستان با استفاده از بمب‌های آمریکایی زیرساخت‌های غیرنظامی در یمن را مورد هدف قرار می‌دهد.

اعتراف به نقش سازنده ایران در حل بحران منطقه

به گزارش "بی بی سی"، "باراک اوباما" در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با وجود تأکید بر ضرورت حذف اسد گفته بود: « برای حل بحران سوریه آماده همکاری با ایران و روسیه هستیم».

در همین راستا "مارک تونتر" یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا نیز در یک  نشست خبری اعلام کرد: باتوجه به سخنرانی رییس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، ما در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که مجبوریم ایران را بعنوان بخشی از راه حل سیاسی در سوریه قبول کنیم.

همچنین، به گزارش خبرگزاری "آسوشیتدپرس"، "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پیش از ملاقاتش با ظریف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که «ایران می‌تواند نقشی مهم در مذاکرات صلح سوریه ایفا کند».

شایان ذکر است پس از ناکامی های کنفرانس ژنو 2 در ژانویه 2014  که به گفته بسیاری از کارشناسان بین المللی، با عدم حضور ایران به دلیل مخالفت کشورهای شرکت کننده از جمله آمریکا و فرانسه، محکوم به شکست شد، غرب به  نقش ایران در حل بحران منطقه پی برده است و امیدوار است با مشارکت ایران بتواند راه حلی برای برون رفت از بحران منطقه بیابد.

آمریکایی ها مایل به خاموش کردن بحران های منطقه نیستند


لوزان، نشستی با ژست صلح!


"محمدصادق کوشکی" کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اشاره به این‌که بحران های منطقه ساخته آمریکایی ها و متحدانشان است، گفت: اینطور نیست که بحرانی وجود داشته باشد و آنها بخواهند یا بتوانند آن را خاموش کنند، آنها اگر مایل نبودند چنین بحرانی ایجاد شود، قطعا ایجاد نمی شد.

وی افزود: زمینه های بحران در منطقه وجود داشته و امریکایی ها این زمینه ها را مشتعل و تنش را ایجاد کردند و مایل هستند که با این بحران بازی کنند و تمایلی برای خاتمه پیداکردن درگیری ها ندارند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه تا کنون نشست های زیادی صورت گرفته که هیچ کدام تا به حال نتیجه ای نداشته است، گفت: امریکایی ها در هر مرحله برای بهره برداری لازم از بحران، مخصوصا برای چانه زدن با روسیه و زیر فشار گذاشتن جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره می شوند، بنابر این این نشست ها برای بهره برداری از بحران هایی است که مدیریت کرده اند.

کوشکی اضافه کرد: این بهره برداری می تواند گرفتن امتیاز هایی از بحران اوکراین، امتیازاتی از ایران یا محور مقاومت در منطقه باشد؛ در عین حال این امتیاز گیری ها می تواند انجام نشود که در آن زمان وارد فاز بعدی می شوند.راه کار صلح و اتمام بحران سوریه، خارج شدن نیروهای مداخله گر خارجی و تروریستها از سوریه می باشد و تا این اتفاق نیافتد، بحران هم تمام نخواهد شد.

کوشکی با اشاره به نتیجه انتخابات آینده آمریکا تصریح کرد: اهداف دموکرات ها و جمهوری خواهان در حوزه سیاست خارجی یکی است، فقط دموکرات ها مایل به ورود نیابتی و غیر مسقیم در بحران ها هستند و جمهوری خواهان بطور مستقیم در بحرن وارد می شوند. اهداف دو طرف مشترک است و فقط در تاکتیک ها بایکدیگر متفاوتند.


لوزان، نشستی با ژست صلح!


تجربه سالهای اخیر نشان داده است، آمریکا و متحدانشن، با برگزاری نشست های موسوم به صلح و با برپاساختن جنگ روانی رسانه ای، سعی در انحراف افکار عمومی در جهت تطهیر سیاست های سلطه جویانه و آشوب طلبانه خود در منطقه را  دارند.


گزارش از: محمد صادق کلبادی


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار