شیراز؛

تاول های سوختگی را بترکانیم یا نه؟

پزشک جراح بیمارستان سوانح سوختگی شیراز، از نحوه درمان تاول های سوختگی در مواقع ابتلا به این مشکل می گوید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر مهدی ایاز پزشک جراح  بیمارستان سوانح سوختگی شیراز گفت: تاول به معنای جدا شدن لایه رویی پوست از لایه زیرین آن و جمع شدن مایع در بین این دو لایه تاول (BULA) است که به صورت کیسه ای پر از آب نمایان می شود.
او ادامه داد: گرمای شدید حاصل از آتش، بخار آب، روغن های داغ، الکتریسته، مواد شیمیایی، اسیدها و آب جوش به زخم شدن قسمتی از بدن منجر می شود که با تاول همراه است.
دکتر ایاز افزود: در اثر سوختگى ممكن است در مدت چند دقیقه یا چند ساعت تاول بوجود آید و اندازه آن رفته رفته كمى افزایش یابد؛ تاول دارای سرم بدن و مقدار زیادى پروتئین است؛ وجود تاول دلیلی برای سوختگى سطحى است؛ اگرچه ممكن است به ندرت در سوختگی هاى عمیق هم مشاهده شود.  
این پزشک جراح با بیان اینکه در صورت مراقبت درست، سوختگی هاى سطحى كمتر از سه هفته بدون تشكیل بافت اضافه(اسكار) بهبود مى یابد، اضافه کرد: پرسشی كه همیشه مطرح مى شود، این است كه "در صورت تشكیل تاول چه اقدامى باید انجام داد؟"   
او ادامه داد: تاول هاى كوچك که حدود دو سانتیمتر یا كمى كمتر از یك بند انگشت فرد بزرگسال با قد متوسط هستند را بهتر است دست نخورده باقى گذاشت، چون مایع داخل تاول تا زمانى كه باز نشده باشد، استریل است و پوشش مناسبى براى زخم به حساب مى آید.  
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: تاول هاى كوچك در مدت چهار تا پنج روز ممكن است جذب شوند و در صورت جذب نشدن بعد از این مدت، بهتر است براى معاینه نهایى و مشاهده وضعیت زخم و تخلیه مایع تاول كه ممكن است عفونى شوند، تاول را به طور كامل جدا كرده، در حالت معمول در این مدت، زخم بهبودى قابل توجه پیدا كرده و درد آن از بین رفته است.  
دکتر ایاز گفت: به نظر مى رسد اقدام درست بر اساس معاینه باشد و بر این اساس بهتر است تاول هاى بالاى دو سانتیمتر و تاول هایى كه اختلال در حركات مفاصل ایجاد مى كنند یا در محل هاى زیر فشار مانند كف دست یا پا هستند و یا خود به خود ممكن است بتركند، تخلیه شوند و پوست روى آنها تا چند روز دست نخورده باقی بماند؛ همچنین تاولى كه بر روى زانوى كودكی هفت ماهه است كه بر روی كف دست ها و زانو حركت مى كند، بهتر است در هر اندازه اى كه باشد تخلیه شود.  
او اضافه کرد: در مواردی كه تاول بزرگتر از دو سانتیمتر باشد، احتمال تركیدن خود به خود تاول زیاد است، از این رو براى استفاده از پوست یك دست روى تاول به عنوان پانسمان زخم، بهتر است از همان ابتدا مایع تاول را خارج كرد؛ براى این منظور با ایجاد شكافی كوچك در شرایط استریل و در كنار تاول، مایع درون آن را به آرامى خارج کرده و پوست تاول را به عنوان پانسمان موقت به مدت چهار تا پنج روز به روى زخم باقى مى گذاریم، با سر سوزن سرنگ استریل هم می توان این كار را انجام داد، اما به علت غلیظ بودن مایع تاول ممكن است با این روش نتوان به خوبى آن را تخلیه كرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص دلیل نگهداشتن پوست تاول، گفت: در روزهاى نخست كه زخم تازه تر است، بهترین پوشش براى زخم، پوست فرد محسوب می شود.
دکتر ایاز یادآور شد: برای تاول هاى كوچك، پس از چهار تا پنج روز باید براى معاینه زخم و شستشوى بهتر زیر آن، پوست روى تاول را برداشت؛ در صورت سطحى بودن زخم زیر پوست تاول، علاوه بر شستشو و استفاده از پمادهاى چرب كننده و خنثى كه ترمیم زخم را به عقب نمى اندازند، پانسمان هم باید انجام شود.
او تاکید کرد: تشخیص عمق زخم سوختگى و شیوه درمان آن باید با نظر پزشك باشد.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
من دست وپاهام در برخورد با پره های شوفاژ سوخته چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۳ دی ۱۴۰۲
سلام من نوزاد پنج ماهم دستش خورد به بخاری دو انگشتش تاول زده تاولش انداره یه لوبیاست چکار کنم تاوولش رو بترکونم.؟ چیبزارم روش؟ روش بازباشه یابسته ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
دخترم براسراب برنج سوخته و تاول زده آیا تاول بترکنیدچه عوارضی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۵ دی ۱۴۰۰
توضیحات خیلی مفید و کامل بود .متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
من دستم نسوخته اما تاول زده
Iran (Islamic Republic of)
حاجیان
۰۵:۳۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
سلام
دکتر یک دختر ۴ ساله دارم که ده روز است که روی دست هایش اثر گزیدگی است ولی به دکتر مراجعه کردم و پماد و شربت دادند بهتر شده ولی یکی از آن گزیدگی ها روی نرمی کف دست می باشد که تاول بزرگی شده ،و رنگش به تیرگی رفته آیا می توانم با سوزن سوراخ کنم یا خطر دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
سلام من 1 دختر 10 نیم ساله هستم من. بخاطر مدارس باید درست بنویسم من دست چپ هستم و. دستچپم انگشت کناری شستم خودکار میگیرم. تاول. زده بر اسر. چسب حرارتی. من الان. حدود 2 ساعت است که توی آب است
هنوز میسوزه. بعد انداختم تو یخ. و بازم میسوخت بعد خمیردندون زدم باز میسوخت. بعد دیم دردش تموم نمیشه من خونه دوستم بودم که همچین اتفاقی رخ داد. بعددیم که وقتی بهش خون نمیرسه درد نداره بعد با 1 کشم بستمش. بعد از نیمساعت. باند زدم بهش این مال دیروز بودو الان خیلی بهترم. ولی ازمن به شما نصیحت نتر کونیدش
Iran (Islamic Republic of)
نیایش قنبری
۱۳:۳۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام من مامانم سوختگی درجه دو شد حالا تاول هایش بیشتر از دو سانتیمتر است آیا باید آن تاول هارا باز ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۱ دی ۱۳۹۹
سلام آقای دکتر من زیر انگشت شستم تاول زده اذیتم می‌کنه موقع تایپ کردن و برداشتن چیزی بتکونم یا بزارم بمونه خودش تخلیه شه؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ع.ش
۲۱:۰۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
عالی بود ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
در موقع سوختی در صورتی که پوست جدا نشده باشه باید ۱۰ دقیقه زیر آب سرد گرفته بشه و بعد پماد آلفا بهترین راهکار برای سوختگی سطحی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید من دو روزه آب جوش ریخته روی سینم تاولای بزرگ زده باید چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
سلام من ران و ماهیچه پام با آب جوش سوخته دو تا تاول خیلی بزرگ زده خیلی هم میسوزه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم؟
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۳:۳۰ ۱۱ تير ۱۳۹۸
من الان دوروز لب زیر سبیلم تاول زده که خیلی اذیتم
Iran (Islamic Republic of)
عفتی
۲۰:۰۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
سلام من کف پا هام تاول زده بر اثر سوختگی و دیابت دارم ولی قند میزون هست چه باید بکنم تا زود تر خوب بشه ممنون اگر راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۰۲:۴۵ ۲۴ تير ۱۳۹۷
تخلیه . کرم های موضعی با معاینه پزشک . باند پیچی و حفظ بهداشت محل
Iran (Islamic Republic of)
Samad
۱۵:۳۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
سلام.اقای دکتر درمان تاوال در کف پا که حاصل از تماس پا با زمین گرم بود وباعث نرمی پوست کف پا و قرمزی ان شده چ راه کاری پیشنهاد میدین
آخرین اخبار