جنتی در مراسم خداحافظی با ارشادی‌ها:

برای گسترش اعتماد فرهنگی تلاش کردم/ به هیچ وجه دنبال جناح بندی نبوده‌ایم

گسترش اعتماد فرهنگی به ویزه در میان اهالی فرهنگ و هنر از جمله اقداماتی بود که با توجه به برنامه های ارایه شده به مجلس، در مدت مسوولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای آن تلاش کردم.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جنتی وزیر سابق ارشاد  صبح 3 آبان ماه با حضور در وزارتخانه ارشاد با همکاران ارشادی خود خداحافظی کرد و معاونان، همکاران و همراهان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بدرقه و خداحافظی علی جنتی، وزیر سابق این وزارت خانه حضور بهم رساندند.

علی مرادخانی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی و مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر از جمله کسانی بودند که در مراسم بدرقه علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور یافتند.
           
علی جنتی: برای گسترش اعتماد فرهنگی تلاش کردم
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی، پیش از ظهر امروز در آیینی که به منظور تجلیل از خدمات او در دوران مسوولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترتیب داده شده بود، با بیان این مطلب گفت: برای من افتخاری بود که در طول مدت ٣٨ ماه گذشته هم در جمع کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشم و توفیق خدمت یافتم و هم توفیق یافتم که در خدمت مجموعه اهالی فرهنگ و هنر کشور باشم و بتوانم در این جهت یک گام مثبت و رو به جلو برداریم.

وی افزود: در ابتدای تصدی ام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به برنامه های دولت تدبیر و امید و برنامه های آقای دکتر روحانی در حوزه فرهنگ و هنر، برنامه ای را به مجلس تقدیم کردیم و این برنامه در حال حاضر بر روی پورتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل دسترسی است.

جنتی گفت: همه تلاشم در این مدت به همه همکاران این بود که این برنامه را اجرا کنیم. و به طور طبیعی مقام معظم رهبری هم به دلیل ویژگی های فرهنگی که دارند و هم نگاه خاصی که به فرهنگ دارند در طول دو سه دهه گذشته دیدگاه های خود را درباره فرهنگ بیان نموده اند و من قبل از استقرار در وزارت ارشاد این مجموعه بیانات را جمع آوری و مطالعه کردم و در اولین ملاقات خود با ایشان عرض کردم که سخنان جنابعالی را بررسی کرده ام و همه تلاشم این است که بتوانم به این نظرات و دیدگاه ها جامه عمل بپوشانم.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات صورت گرفته در دورن مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دیدار با پیشکسوتان موسیقی در ابتدای کار از جمله کارهایی بود که انجام شد. در این دیدار برخی از اهالی موسیقی عنوان می کردند که ٤ تا ٨ سال است که به وزارتخانه نیامده اند.

جنتی افزود: در مدت مسئولیت خود در وزارت ارشاد با گروه های سینمایی هم صحبت کردم و خیلی از آنها نیز عنوان می کردند که در طول مدت ٤ و ٨ سال گذشته با وزارت ارشاد کاری نداشته اند.

وی گفت: در این دیدارها به اهالی فرهنگ و هنر قول داده شد که به کرامت آنها احترام بگذاریم و برای دلگرمی آنها تمام سعی خود را کردیم تا بتوانیم اعتمادی که فرو ریخته بود را بازسازی کرده و امید فرهنگی را احیا کنیم.

جنتی ادامه داد: از دیگر اقدامات در این مدت ایجاد عدالت فرهنگی بود و تلاش کردیم امکانات فرهنگی را به همه کشور تعمیم دهیم به گونه ای که هر کسی درهر جای کشور به حدی به ابزارهای فرهنگی دسترسی داشته باشد. و در طول این مدت مدیران و معاونین وزارتخانه به طور مزتب به تمامی استان ها سفر و سرکشی می کردند.

وی تصریح کرد: در طول مدت سه سال گذشته سعی کردیم با برنامه ریزی حداقل ٢٠ درصد اعتباراتی که در تهران صرف می شد را به استان ها توزیع کنیم.

جنتی ادامه داد: تفاهم نامه هایی با مدیران استان ها و معاونت های وزارتخانه امضا شد که بر اساس آن اعتباراتی به استان ها اختصاص داده شود. ارتباط با نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی نیز از جمله برنامه ای این مدت بود و بیش از ١٥ تفاهم نامه با وزارتخانه ها و نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی امضا شده است.

وی افزود: رونق بخشیدن اقتصاد فرهنگ طی این سه سال نیز از دیگر اقدامات بود و اعتبارات دولت اندک بود و بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر به لحاظ معیشت دچار مشکل بودند ما سعی کردیم این حوزه را تقویت کنیم. بنابراین صندوق اعتباری هنر برای نویسندگان، اهالی قلم و رسانه تا میزانی فعال شد ولی همچنان به تأمین اجتماعی بدهی دارد ولی پس از تلاش دو ساله در ادامه مسیر با مدیران عامل بانک‌ها و هلدینگ‌ها جلسه‌ای تشکیل شد تا یک شرکت توسعه سرمایه‌گذاری هنر تأسیس شود.

جنتی تصریح کرد: هر چند ما به عنوان وزارت ارشاد در آن دخیل نیستیم اما عموم بانک‌ها سرمایه گذاشتند و با بورس هم موافقت‌هایی حاصل شده که امیدواریم به ثمر نشیند. این سرمایه‌ای است که می‌تواند در اختیار فرهنگ و هنر و نویسندگانی که تألیفات خوبی دارند ولی امکان چاپ آثارشان را ندارند یا فیلمسازانی که امکان مادی ندارند، بتوانند به وسیله این شرکت هنر خود را به نمایش گذارند.

وی در ادامه به اقتصاد خلاق و نقش آن در تولید ملی که با استقبال رئیس جمهور تشکیل شده اشاره کرد و گفت: این موضوع در دولت در دست بررسی است که می‌تواند کمک کند تا ما از امکانات فرهنگی کمک بگیریم.

جنتی با اشاره به تقدیر مدیران وزارتخانه از وی گفت: تمام اقداماتی که در دوران مسوولیت ام در وزارت ارشاد صورت گرفت هیچ کدام کار بنده نبود بلکه مجموعه مدیران و کارکنان وزارتخانه بودند که توانستیم کارها را به سرانجام برسانیم. ما تنها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کردیم. من تلاش کردم تنها با توجه به تجربه مدیریتی در مدیران استان‌ها و معاونت‌ها از کسانی استفاده کنم که متدین، معتقد به نظام، ولایت‌مدار و مهمتر از همه کارآمد باشند.

وی تصریح کرد: به هیچ وجه دنبال جناح بندی و باند بازی نبوده ایم و مدیران کل ارشاد استان ها هم کسانی بودند که در وزارت ارشاد خدمت کرده بودند و علاقه مند به خدمت در نظام هستند. وقتی مدیران مخصص و کارآمد و اهل دانش انتخاب شوند این مدیران کارشان را به خوبی انجام می دهند.

جنتی اضافه کرد: در حوزه فرهنگ و هنر باید از همه ابزارهای موجود استفاده بهینه کرد باید در این حوزه یک فضای باز و آزادی داشته باشیم تا افراد آنچه در ذهنشان است در چهارچوب قانون بیان کنند.

وی ادامه داد: در حوزه کتاب و سینما هم بدین ترتیب است لذا در طول این مدت فضایی برای نویسندگان، روزنامه‌نگاران باز شد تا در چهارچوب قانون مطالبشان را بیان کنند.

جنتی گفت: در این میان فکر دیگری هم وجود دارد و آن این است که هر چه بتوانیم اطلاعات و اطلاع رسانی را محدود کنیم بهتر است. افراد باید با سلیقه ما کتاب بنویسند و با سلیقه ما در مطبوعات قلم بزنند. و افراد باید بر اساس نظر ما موسیقی اجرا کنند.

وی تصریح کرد: در فضای مجازی در روزهای اولی که آمده بودم رسانه‌ها سؤال می‌کردند که می‌توانیم از فیس‌بوک استفاده کنیم یا نه؟ که من صریح و روشن گفتم به هر صورت تحولات حوزه مجازی در دنیا ما را ناگزیر می‌کند که از این فضاها استفاده کنیم اما باید جلوی مضرات را بگیریم و حسن استفاده را لحاظ کنیم.

وی تصریح کرد: درمقابل ماهواره و شیکه های اجتماعی باید به تولید محتوا بپردازیم و برنامه ایجاد کنیم. موضوع سامانه نمایش درخواستی حرکتی است که از طریق آن می توانیم هر چه فیلم سینمایی و آلبوم موسیقی مورد نیاز است را در هر جای دنیا که باشیم دریافت کنیم ولی در عین حال باید از مضرات فضای مجازی نیز جلوگیری کرد.

جنتی ادامه داد: کسانی که مخالف دولت بودند با یکسری ابزارها هر حرکتی از سوی دولت را محکوم می کردند و فضایی را در کشور راه انداختند که کسی نتواند تنفس کند.

جنتی ادامه داد: ما باید از ابزارهای فرهنگی و هنری در خدمت به نظام استفاده کنیم و اوقات فراغت مردم را که به نشاط نیاز دارند با تغذیه مناسب فرهنگی پر کنیم.

وی افزود: در نامه استعفای خود پیش بینی کرده ام که حمله شدیدی از سوی جناح های مخالف به دولت خواهد شد. زیرا این مخالفان مثل برجام که می گفتند هیچ اتفاقی نیفتاده و در حوزه اقتصادی هم دولت هیچ کاری نکرده است؛ یکی از پاشنه آشیل های دولت هم فرهنگ است که می گویند ولنگاری فرهنگی شده است.

جنتی ادامه داد: در طول این مدت تلاش های بسیاری کردیم. نقایصی داشته ایم و ما به عنوان مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانستیم بسیاری از دغدغه های مقام معظم رهبری را در حوزه فرهنگ مرتفع کنیم ولی تلاش خودکان را در این زمینه کرده ایم.

وی افزود: در راستای استفاده از نیروهای کارآمد یکی از سیاست هایی که دنبال شد استفاده از توانایی خانم های کارآمد بود و این تجربه ای بود که در گذشته نداشته ایم.

جنتی با اشاره به سرپرستی سیدعباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: من در طول این مدت بدون مبالغه بسیار از حضور، دانش و متانت ایشان حتی مدیریت او استفاده کردم ولی در عین حال در طول این مدت با کارشان آشنا شدم و لازم است از زحمات او و همه معاونین تشکر کنم.

وی گفت:  اگر ١٠ سال دیگر هم در وزارت ارشاد می‌ماندم با همین معاونین کار می‌کردم به این مطالب توجه نکنید که سایت‌ها می‌نویسند که «باید دید کدام یک از معاونین، فلانی را به استعفا کشاند». مسئولیت آنچه در ارشاد رخ داد بر عهده بنده است و این دوستان همراهی کردند تا سیاست‌های دولت تدبیر اجرا شود همه خدمت کردند، من خودم را از اعضای کوچک این خانواده می‌دانم و ارتباطم را با وزارت ارشاد و این خانواده حفظ خواهم کرد.

جنتی افزود: تعداد قابل توجهی از افرادی که من را می‌شناسند طی این ١٠ روز گذشته به دفترم آمدند و گریه کردند، هم متأثر شدند و هم خدا را شاکرم که محبت ما را در دلشان قرار داد که ابراز علاقه می‌کنند.

وی در پایان گفت: آینده کار را برای وزارت ارشاد خوب می بینم و گزینه‌ای که به مجلس معرفی شده آقای صالحی امیری است او از فرهیختگان و شخصیت‌های ارزشمند است، عمرشان را در این حوزه صرف کرده است.

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: آقای جنتی دین نمایی ندارد، وی را فردی متدین یافتم و شناختم

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی سرپرست وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در آیین تجلیل و خداحافظی علی جنتی از همکاران وزارت ارشاد با بیان این مطلب گفت: پذیرش مسوولیت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دشوار و بار سنگینی است.

وی افزود:شناخت من از آقای جنتی تا قبل از سه سال گذشته که از سوی ایشان به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد، به صورت نزدیک نبوده ولی شخصیت خانوادگی و خاندان وی اهل علم، زهد و جهاد بوده و شخصیت مبارزاتی شان نیز از مسلمانان بعد از فتح نبوده اند و از نهضت مبارک انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در این مسیر حرکت کردند.

وی با اشاره به دیگر ویژگی های اخلاقی و علمی علی جنتی ادامه داد: وقتی انسان به افراد نزدیک می شود و گاهی دورتر و گاهی نزدیک تر، ارتباط ممکن است تصویر ساخته شده در ذهن فرد را بشکند اما قلیلی از افراد هستند که وقتی به آنها نزدیک می شویم احساسمان به او عمیق تر می شود و حس من به آقای جنتی اینگونه بود و نگاه مثبت بیرونی غلیظ تر و عمیق تر شد.

صالحی افزود: آقای جنتی را در این مدت فردی متدین یافتم و شناختم نسبت به وی بیش از پیش شد. آقای جنتی دین نمایی ندارد. اهل غیبت و بدگویی نیست.

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتقاد و التزام جنتی به نظام و ولایت فقیه را از دیگر ویژگی های وی برشمرد و ادامه داد: در حوزه اخلاق ارتباطی، ویزگی های فراوانی از آقای جنتی دیدم. ادب و تواضع ایشان کم نظیر است و هیچگاه احساس نکردیم ایشان رییس ماست.

وی با اشاره به دیگر ویژگی های اخلاقی علی جنتی افزود: شفافیت، صداقت و صریح بودن از جمله ویزگی های اخلاقی علی جنتی است.

صالحی گفت: مجموعه این ویژگی های اخلاقی و منش و شخصیت جنتی در فضای همکارانشان وی را تبدیل به شخصیتی می کرد که به طور طبیعی باید برایشان احترام قائل بود.

وی افزود: پاکدستی، وقت شناسی، نظم و انضباط اداری، دقت نظر، حمایت از مدیران، پرکاری و وقت گذاری و ... از دیگر ویزگی های جنتی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار