رئیس پژوهشکده علوم شناختی گفت: توجه به فعالیت‌های گروهی و یادگیری در محیط واقعی در یادگیری دانش آموزان نقش بسزایی دارد.

فعالیت‌های گروهی بنیان پیشرفت دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیتبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛همایش بزم اندیشه با حضور کمال خرازی رئیس پژوهشکده علوم شناختی و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم خرازی با بیان اینکه علوم شناختی یکی از فناوری‌های جدید در هزاره سوم است اظهار داشت: این علم در کنار رشته‌های بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی، علوم اطلاعات و سایر علم‌های شناختی تحت عنوان دانش‌های همگرا با هم در ارتباط هستند.

وی ادامه داد:‌ علوم شناختی حوزه‌ای بین رشته‌ای بوده و با مغز و کارکردهای ذهنی سر و کار دارد که در این راستا پروژه‌های بزرگی در دنیا برای بهره‌گیری از مغز و علوم شناختی حاصل از آن کلید خورده است.

خرازی با اشاره به اینکه باید از نوزادی برای بچه‌های برنامه ریزی داشت بیان کرد:‌ در دوران بلوغ تغییرات ساختاری افزایش می‌یابد بنابراین این سن از لحاظ یادگیری و کارکردهای ذهنی اهمیت دارد و دوره حساسی برای یادگیری به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: برای هر دانش آموز در مدارس با توجه به الگوهای شناختی باید برنامه درسی خاصی در نظر گرفته شود و با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به تناسب استعداد و توان آنها برنامه‌های در نظر گرفته شده توسعه یابد.

وی افزود: باید در دانش آموزان انگیزه لازم برای یادگیری ایجاد شود و همچنین یادگیری در محیطی واقعی برای افراد در نظر گرفته شود.

خرازی بیان کرد: از دیگر مواردی که باید به آن توجه شود تاکید بر فعالیت‌ةای گروهی است چرا که با به کارگیری این روش علاوه بر ارتقای یادگیری فرآیندهای مغزی در شکل بهتری ارائه می‌شوند.

وی یکی از نقاط ضعف در آموزش و پرورش را توجه به قهرمان پروری دانست و اظهار داشت: در الگوهای شناختی برنامه‌های گروهی مورد توجه قرار گفته و سنجش افراد به محفوظات نمی‌پردازد و توانایی‌های دانش آموزان را مورد سنجش قرار می‌دهد بنابراین موفقیت در امور با این شیوه تضمین می‌شود.

وی یادآور شد: باید در آموزش و پرورش هم برنامه‌هایی متناسب با استعداد و توان دانش آموزان ارائه شود و نحوه ارزشیابی‌ها نیز بر این مبنا باشد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.