ساری؛

توصیه های مراقبتی نوزادان نارس

بایدها و نبایدهایی که برای رشد و نگهداری نوزادان نارس باید بدانیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دکتر زهرا اکبریان فوق تخصص نوزادان بیمارستان روحانی بابل با بیان اینکه به نوزادی که قبل از هفته 37 بارداری متولد شود نارس گفته می‌شود، گفت: نخستین خطری که این نوزادان را در بدو تولد تهدید می‌کند نارسی ریه‌ها و عدم تنفس موثر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه تغذیه در نوزادان نارسی که مشکل تنفسی را پشت سر می‌گذارند باید با احتیاط انجام شود، گفت: این کودکان از طریق لوله معده ای دهانی و یا با سرنگ با حوصله و دقت باید تغذیه شوند و افزایش حجم شیر با دقت و بر اساس تحمل دستگاه گوارش نوزاد باید انجام شود.

دکتر اکبریان افزود: مراقبت در نگهداری و جابجایی این نوزادان بسیار حیاتی است، چرا که عروق نارس در داخل مغز به سبب نارسی و شکننده بودن مستعد خونریزی بوده و هر چه نوزاد نارس‌تر باشد این خطر بیشتر خواهد بود.

وی با تاکید به اینکه در نوزادان نارس زیر 34 هفته عروق شبکیه چشم، تکامل کافی پیدا نکرده‌اند و چنانچه درمان به موقع انجام نشود احتمال نابینایی دائمی وجود دارد، گفت: نوزادان نارس کمتر از 34 هفته از نظر تکامل عروق شبکیه چشم باید معاینه شوند و در صورت مشکل سریع‌تر اقدام درمانی لازم شامل درمان با لیزر یا تزریق داروی اوستین انجام شود.

فوق تخصص نوزادان بیمارستان روحانی بابل یکی از مشکلات نوزادان نارس را عدم تکامل سیستم‌های دفاعی بدن علیه عفونت‌ها اعلام کرد و افزود: مراقبت از نظر پیشگیری عفونت از ارکان مهم درمان بوده که مادران نوزادان نارس باید با شستن مکرر دست‌ها و کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها از انتقال عفونت به آنان جلوگیری کنند.

دکتر اکبریان با بیان اینکه برای حمایت بیشتر نوزادان نارس و افزایش توانمندی مادران، ساعاتی از روز را نوزاد مراقبت آغوشی یا مراقبت کانگرویی دریافت می‌کند، گفت: این هم‌آغوشی به ارتباط عاطفی بیشتر و بهتر مادر و نوزاد و تکامل عصبی بهتر نوزاد کمک می‌کند.

وی این مراقبت را تا زمانی که نوزاد به وزن دو هزار و 500 گرم تا سه هزار گرم برسد، لازم دانست.

این فوق تخصص نوزادان گفت: نوزادان نارس تا وزن دو هزار و 500تا سه هزار گرم به ترکیب مقوی کننده شیر مادر و یا شیر خشک مخصوص نیاز دارند تا نیاز اضافی کلسیم، فسفر و پروتئین بدنشان تامین و از نرمی استخوان آنها جلوگیری شود.

دکتر اکبریان با اشاره به اینکه این شیرخواران پس از ترخیص تا چندین ماه باید تحت مراقبت و کنترل باشند، افزود: این نوزادان قطره آهن و مولتی ویتامین را مانند سایر نوزادان باید دریافت کنند و واکسیناسیون شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار