هیل: آیا اوباما به انتقاد از ترامپ پایان می‌دهد یا نقش مخالف وی را بازی خواهد کرد؟

وب‌سایت هیل در گزارشی به چگونگی ارتباط اوباما و رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پس از انتقال قدرت پرداخت.

هیل: آیا اوباما به انتقاد از ترامپ پایان می‌دهد یا نقش مخالف وی را بازی خواهد کرد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت هیل در گزارشی نوشت: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با پرسش دشواری روبرو است: چگونه پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری،‌ روابطش را با دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور منتخب این کشور- تنظیم کند؟

اوباما می‌داند دونالد ترامپ وعده داده است بسیاری از سیاست‌های اصلی وی را تغییر دهد. با این حال اوباما خواستار یک انتقال قدرت آرام است و در این مدت چندین پیشنهاد دوستانه را به ترامپ که روزی دشمن وی به حساب می‌آمد، ارائه داده است. 

باراک اوباما یکشنبه گذشته در «پرو» به خبرنگاران گفت علی‌رغم تفاوتهای وی و رئیس‌جمهور منتخب، ترامپ لایق همان فرصتی است که به اوباما داده شد. اوباما اعلام کرد لزومی ندارد بدون تفکر و از روی خشونت به ترامپ واکنش نشان دهد. اما او در همین کنفرانس خبری اعلام کرد آستانه سکوتش حد و مرز معینی دارد.

اوباما در این خصوص گفت: «به عنوان یک شهروند آمریکایی که عمیقاً به کشورمان اهمیت می‌دهد، اگر موضوعاتی وجود داشته باشد که به ارزش‌ها و ایده‌آل‌های ما مربوط باشد و اگر فکر کنم که مداخله یا کمک من برای دفاع از آن ایده‌آل‌ها لازم است، این کار را انجام خواهم داد.»

ترامپ دو روز پس از پیروزی در انتخابات با اوباما در کاخ سفید ملاقات و اعلام کرد با وی روابط دوستانه‌ای برقرار کرده است. این نخستین ملاقات اوباما و ترامپ بود. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه با نیویورک‌تایمز مشتاقانه گفت اوباما پس از ملاقات آنها حرف‌های خوبی درباره وی زده است.وی در باره اوباما گفت: «امیدوارم ما ارتباط بلندمدت خوبی داشته باشیم. من واقعاً از او خوشم می‌آید و از اینکه این حرف را می‌زنم غافلگیر شده‌ام!»

اوباما در زمان برگزاری کمپین‌های انتخاباتی از طرح‌های ترامپ از جمله ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا، لغو قانون سلامت و اخراج میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی بویژه آنهایی که در سن کودکی به آمریکا آمده‌اند، انتقاد کرد.  بسیاری از دموکرات‌ها از اوباما خواسته‌اند در صورتیکه ترامپ به اجرای این وعده‌ها اقدام کند، در مقابل او بایستد.

«هری سِووگان» سخنگوی کمپین ریاست‌جمهوری اوباما در سال 2008 و سخنگوی کمیته ملی دموکرات‌ها در این خصوص گفت: «من این موضوع را که باید به فرد جایگزین، فضای لازم برای ریاست را بدهی می‌فهمم؛ اما موضوع صحبت ما تغییرات سیاست نیست. ما درباره تغییرات اساسی در جمهوری حرف می‌زنیم. ما در حال حاضر به صدای اوباما بیش از پیش نیاز داریم.»

پیش‌بینی می‌شود اوباما در سال 2017 به یک پیام‌آور ضد ترامپ تبدیل شود. او در حالی ریاست جمهوری را ترک می‌کند که شخصیتی محبوب است. نرخ محبوبیت وی به بالاترین سطح در هفت سال گذشته (59 درصد) رسیده است. این در حالیست که نرخ محبوبیت حزب دموکرات فقط 39 درصد است.

اوباما به طور واضح اعلام نکرد کدام یک از اقدامات ترامپ ممکن است واکنش شدید وی را در پی داشته باشد. با این حال سخنان وی یک سناریوی اولیه را به ذهن می‌آورد.

جاش ارنست –سخنگوی کاخ سفید- سه‌شنبه در این خصوص گفت: «واکنش اوباما تا حدودی مشروط به پیروی ترامپ از اصول بنیادی دموکراسی در آمریکا است، بویژه آزادی بیان و دین.»

اگر اوباما بخواهد نقش مخالف ترامپ را بازی کند، خطرات زیادی ریاست‌جمهوری آمریکا را تهدید می‌کند. یک تاریخ نگار ریاست‌جمهوری در دانشگاه هیوستون اعلام کرد: «از زمان هربرت هوور تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری از همتای بعدی خود به طور عمومی و آشکار انتقاد نکرده است.»

اوباما از روز انتخابات به بعد چندین بار تلاش کرده در مکالمات خصوصی بر ترامپ تأثیر بگذارد. اوباما اخیراً اعلام کرد ترامپ با سیاست‌هایی که سختگیرانه‌تر از سیاست‌های روسای جمهور پیشین نیستند روی کار خواهد آمد. این سخنان اوباما نشان می‌دهند وی می‌تواند در اولویت‌بندی سیاست‌های ترامپ تأثیرگذار باشد.

احتمالاً نرم شدن سیاست‌های ترامپ درخصوص برنامه سلامت اوباما و تغییرات آب و هوایی پاریس باعث شده رئیس‌جمهور آمریکا سیاستی آرام در مواجهه با رئیس‌جمهور منتخب اتخاذ کند. البته اوباما علاوه بر مدیریت روابطش با ترامپ وظیفه دشوار دیگری نیز بر عهده دارد: بازسازی حزب دموکرات.

اوباما اعلام کرده شکست هیلاری کلینتون –رقیب سرسخت ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری- وی را وادار به مداخله در امور می‌کند. وی در مصاحبه با نیویورکر گفت: «اکنون من مسئول هستم که دست کم به کسانی که قرار است به پست‌هایی گماشته شوند درباره چگونگی عملکرد کمیته ملی دموکرات و هماهنگی احزاب و سازمان‌ها مشاوره بدهم.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار