باشگاه خبرنگاران جوان بررسی کرد

ایران در انتظار بهبود روابط اقتصادی/مسیر رشد بازار سرمایه هموار می شود؟

با توجه به موفقيت‌های دولت در بهبود روابط بين المللی به نظر می‌رسد با گذر زمان ايران شرايط اقتصادی بهتری را تجربه می‌نماید.

ایران در انتظار بهبود روابط اقتصادی

فراز افسری در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درخصوص پیش بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال 96 افزود: با توجه به موفقيت های دولت در بهبود روابط بين المللی و رفت وآمد کاروان های اقتصادی کشورهای اروپايی به ايران،به نظر می رسد که با گذر زمان شرايط اقتصادی بهتری را در کشور تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه در پسابرجام صنایع شرایط بهتری خواهند داشت، گفت: با رونق صنایع مهمی همچون خودرو سازی و ساخت قطعات، چرخ صنایع مرتبط با آنها نیز به حرکت در خواهد آمد و به دنبال آن بورس اوراق بهادار که به عنوان دماسنج اقتصادی يک کشور محسوب می شود نیز شرايط بهتری را در سال بعد پيش رو خواهد داشت.

افسری عنوان کرد: بديهی است قراردادهای شرکت های خودروسازی با شرکای اروپايی خود و همچنين تسهيل امکانات صادرات و واردات برای شرکت ها از فوايد توافق هسته ای است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دولت با اتخاذ تصميمات مناسب اقتصادی همچون ثبات و تک نرخی کردن ارز و سياست های ضد رکودی می تواند کمک موثری به وضعيت اقتصادی کشور داشته باشد و به نظر می رسد که همانطور که در کنترل تورم موفق بوده ،بتواند به مرور زمان در ساير مولفه های اقتصادی نيز موفق ظاهر شود.

سال آینده شرکت های بورسی با رشد مواجه می شوند

همایون دارابی از دیگر کارشناسان بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: هر چند براساس آمار سود پیش بینی شده شرکتهای بورسی در سالهای 93 تا کنون روند کاهشی داشته،اما این امر تدوام ندارد و پیش بینی می شود سال آینده سود شرکتها  رشد .داشته باشد

وی اضافه کرد: سود شرکتهای بورسی در سال 93معادل 65هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که این رقم در سال 94 به 58هزار میلیارد تومان و در سال جاری به 46هزار میلیارد تومان کاهش یافته که بخش عمده این کاهش به دلیل تحریم های خارجی و همچنین کاهش نرخ تورم و عدم تغییر نرخ ارز رخ داده است.

این کارشناس تاکید کرد: افزایش تورم نقطه به نقطه که در ماههای اخیر شاهد آن هستیم می تواند به سود آوری شرکتهای بازار سرمایه کمک شایانی کند.

به گفته وی قیمتهای مواد خام به ویژه در بخش فلزات نظیر سنگ آهن و ذغال سنگ در بازار جهانی افزایش یافته است ،همین امر نیز به رشد بهای فولاد و دیگر فلزات نظیر روی منجر شده ، اگر دامنه این رشد قیمت مواد خام به نفت نیز سرایت کند و با پایان درگیریهای سیاسی در بازار نفت قیمت این محصول بتواند بالای 60دلار در هر بشکه قرار گیرد، می توان کاملا امیدوار بود که شرکتهای بورسی در سال آینده سود بیشتری برای سهامداران داشته باشند.

این کارشناس با اشاره به تحولات جدی در سال آینده افزود: حذف ارز مبادله ای و تک نرخی شدن ارز می تواند به سود آوری برخی از گروههای صنعتی در بازار سرمایه منجر شود.

دارابی در ادامه افزود: برخی از گروههای صنعتی از جمله گروه مواد غذایی و تولید کنندگان قند و همچنین مجتمع های پتروشیمی در فروشهای بین واحدی از ارز مبادله ای استفاده می کنند که با تغییر و یکسان سازی ارز امکان رشد سود آوری آنها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ ارز نسبت به 3 سال گذشته تغییری نکرده است ، گفت: ثبات نرخ ارز موجب تشویق واردات و ایجاد مشکل در مسیر صادرات غیر نفتی شده است، این در حالی است که تولید کالاهای ایرانی از مرداد سال 92تا کنون بیش از 80درصد گرانتر شده و نرخ ارز حتی کمتر از مرداد 92 است که همین امر بیماری هلندی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
دیشب برای کرایه خودرو به آژانس رفتم پر بود از راننده جوان
هرموقع جونا رفتن سر کار تازه 5 سال بعدش شاید اقتصاد تکون بخوره
آخرین اخبار