اردبیل؛

اجرای ۳۷ طرح و پروژه تحقیقاتی کشاورزی در اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از اجرای ۳۷ طرح و پروژه تحقیقاتی کشاورزی در سال زراعی ۹۶ - ۹۵ در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حسین کربلایی خیاوی که به مناسبت هفته پژوهش در جمع کارشناسان و محققان و پژوهشگران در محل برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: در سال زراعی ۹۶-۹۵ تعداد ۳۷ فقره طرح و پروژه تحقیقاتی در زمینه‌های به نژادی، به زراعی و بیماری‌های غلات و طرح‌هایتحقیقی – ترویجی گندم و پروژه‌های PVS در شهرستان‌های اردبیل، سرعین، نیر، نمین و کوثر در حال اجراست و لاین های امیدبخش غلات در شرف معرفی است که در قالب طرح‌های ترویجی و PVS در مزارع زارعان گندم‌کار در حال ارزیابی نهایی هستند.

وی افزود: این لاین ها با شاهد میهن و پیشگام در زراعت آبی و با رصد و هما در مزارع دیم مقایسه می‌شوند. برخی از این لاین ها سازگاری خوبی برای کشت در مناطق سردسیر استان به خصوص در مناطق سردسیر استان اردبیل از خود نشان داده‌اند.

کربلایی خیاوی گفت: در این طرح‌ها بیماری‌های زنگ زرد و قهوه‌ای و سیاه نیز در بین ارقام و لاین ها مطالعه خواهند شد و ارقام متحمل به این بیماری‌ها در آزمایش های به نژادی و بین‌المللی، بخصوص در آزمایش های نسل‌های در حال تفکیک نسل های گندم گزینش خواهند شد.

وی افزود: کشت آزمایش های به نژادی و به زراعی و نیز تحقیقی – ترویجی و PVS در مزارع کشاورزان به پایان رسیده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار