باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

پول پس گرفتن، آداب دارد!/ راهکارهای باز پس گیری طلب زمانیکه هیچ مدرکی نداریم

بازپس گیری پول،جنس، کالا و یا دیونی که به فرد به عنوان قرض پرداخت کرده از موضوعاتی است که بعضا میان فرد مقروض و طلبکار به چالشی جدی تبدیل می شود.

راهکارهای باز پس گیری طلب از افرادی که هیچ مدرکی از آنها نداریمبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،یکی از موارد محل اختلاف و مناقشه میان طرفین دعوا، به باز پس گیری مبلغ،پول یا کالایی معطوف می شود که به عنوان قرض به فرد پرداخت یا واگذار شده است.

با قائل بودن به این موضوع که بخش قابل توجهی از پرونده های مفتوح یا ثبت شده در دستگاه قضا معطوف به مسائل و اختلافات مالی می باشد،قطعا سهم بسیاری از این دعاوی مشمول مناقشات و اختلافات میان شاکی و متشاکی یا طلبکار و بدهکار می شود.

کارشناسان حقوقی و قضایی معتقدند برای پیشگیری از چنین اختلافاتی باید در گام نخست مسئولیت پذیری فرد در قبال پیمانی که بسته می شود اثبات شود که قطعا در چنین شرایطی،ضریب بروز مناقشه و اختلاف به حداقل ممکن کاهش می یابد و سپس توصیه می شود در قبال انعقاد چنین رابطه ای(پرداخت و واگذاری پول یا کالا به عنوان قرض)دریافت رسید و سندی که اثبات کننده مقدار،میزان و زمان پرداخت و واگذاری و تاریخ عودت آن باشد، در اولویت قرار گیرد،اما به هر حال گاهی برخی از ملاحظات،سهل انگاری ها و یا اعتماد بی جا باعث می شود ارتباط میان طلبکار و بدهکار با ،اجتناب و سرباز زدن فرد مقروض از پرداخت دِین یا انجام تعهد خویش،خدشه دار شود.

در چنین شرایطی با اشراف به برخی ظرافت ها و ظرفیت های پیش بینی شده،فرد طلبکار قادر است با اقامه دعوا و شکایت نسبت به عودت و باز پس گیری آنچه به عنوان قرض پرداخت یا واگذار کرده،اقدام کند.

توحید مظفری،بازپرس شعبه اول دادسرای شهرستان ملارد در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،،در تشریح موارد و موازین قانونی طرح دعوا و راهکارهای اخذ و باز پس گیری چنین قرض هایی اظهار داشت:در ابتدا باید به میزان ارزش ریالی این موضوع اشاره کرد که بر اساس مقررات،در مبالغی با ارزش ریالی کمتر از 20 میلیون تومان،پرونده در شورای حل اختلاف مطرح می شود و در مواردی که ارزش ریالی قرض،فراتر از 20 میلیون تومان باشد موضوع در دادگاه حقوقی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی افزود:نکته دوم به عنوان پیش شرط طرح دعوی به زمان عودت و بازپس گیری قرض معطوف می شود و به واقع فرد طلبکار در شرایطی مجاز به طرح دعوا و رسیدگی است که بدهکار در زمان مقررِ موردِ توافقِ میانِ طرفین،مبلغ قرض گرفته شده یا دِین خویش را تامین و پرداخت نکرده باشد.

مظفری گفت:بر اساس ماده 651 قانون مدنی،فرد شاکی نمی تواند پیش از مهلت تعیین شده میان خویش و متشاکی ادعای بازپس گیری قرض را از منظر حقوقی و قانونی پیگیری کند.

بازپرس شعبه اول دادسرای شهرستان ملارد با اشاره به ماده 648 و 650 قانون مدنی عنوان کرد:موضوع حائز اهمیت بعدی مشمول این امر می شود که فرد مقروض باید عینا همسانِ با جنس،مال یا پول را به فرد طلبکار بازگرداند و حتی وزن،مقدار و اندازه آنچه پرداخت یا عودت داده می شود نیز باید مطابق و همسان با مقداری باشد که در زمان اخذ قرض دریافت کرده است.

وی افزود:در صورتی که فرد مقروض قادر به عودت عین مال یا کالای قرض گرفته شده نباشد باید مطابق ارزش ریالی آن را پرداخت کند و در شرایطی که بر اثر گذشت زمان ارزش ریالی مال یا کالای اخذ شده با افزایش همراه شده باشد،باید مقروض براساس محاسبه ارزش ریالیِ روزِ آن محصول یا کالا،به بازپرداخت یا عودت آن اقدام کند.

مظفری گفت:به واقع لحاظ کردن سه مولفه کمیت،مهلت و کیفیت پیش نیاز طرح و اقامه دعوی در این خصوص خواهد بود.

*از اقرار و احضار شهود تا تنظیم و ارسال اظهار نامه

بازپرس شعبه اول دادسرای شهرستان ملارد در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح راهکارهای حصول و دریافت مبلغ یا کالای قرض داده شده از بدهکار توسط فرد مدعیِ طلب عنوان کرد:بر اساس قانون،هر کس که مدعی حقی است باید در گام نخست آن را به اثبات برساند.

وی افزود:در چنین شرایطی با اتکای به چند روش می توان نسبت به اثبات و احراز واقعیت با ادعای مطروحه اقدام کرد.

مظفری گفت:یکی از ساده ترین روش ها برای احقاق حقِ طلبکار به اقرار فرد بدهکار معطوف می شود و به واقع در صورت اقرار شفاهی یا مکتوب متشاکی،برای دادگاه ادعای طرح شده از سوی طلبکار به اثبات می رسد.

وی افزود:روش دوم برای بازپس گیری قرض معطوف به این راهکار می شود که فرد شهود یا شاهدانی را برای اثبات ادعای خویش تامین کند.

بازپرس شعبه اول دادسرای ملارد عنوان کرد:شهادت شهود به نحوی که اثبات کننده ادعای طلب از سوی شخص حقیقی یا حقوقی باشد نیز می تواند برای دستگاه قضایی مولفه حائز اهمیتی محسوب شود.

وی با اشاره به تنظیم و ارسال پستی اظهار نامه عنوان کرد:یکی دیگر از راهکارهای اثبات ادعای طلب معطوف به این امر می شود که شخص شاکی و مدعی حق قادر است با مرقوم کردن و تنظیم اظهار نامه فرد را به نوعی به واکنش وا دارد و در پاسخ اظهار نامه ممکن است فرد مقروض با قید کردن عباراتی خاص،بصورت مستقیم یا غیر مستقیم اصل موضوع را تلویحا یا تصریحا اقرار کند.

وی افزود:بعضا ممکن است فرد طلبکار با ارسال اظهار نامه و قید عباراتی با این مضمون که مخاطب اظهار نامه(بدهکار) از پرداخت و باز پس دادن قرض،اجتناب می کند باعث طرح پاسخی با این مضمون که در حال حاضر امکان پرداخت و عودت قرض وجود ندارد از سوی بدهکار شود،که همین پاسخ می تواند برای مرجع قضایی به مثابه تایید ادعای طلبکار بودن فرد شاکی قلمداد شود.

*درخواست ادای سوگند

مظفری در تشریح دیگر راهکار طلب و بازپس گیری قرض از سوی طلبکار گفت:ظرفیت پیش بینی شده دیگر در این خصوص معطوف به ادای سوگند می شود که در این شرایط شاکی می تواند از مرجع قضایی تقاضای برگزاری جلسه ادای سوگند کند و در این شرایط قاضی می تواند بنا بر تشخیص خویش،زمینه لازم را برای ادای سوگند شاکی و متشاکی فراهم کند و در چنین شرایطی مسبوق به سابقه بوده که فرد بدهکار بنابراعتقاداتی که به آن باور دارد در چنین شرایطی نسبت به تایید ادعای شاکی و بر حق بودن آن اقرار کند.

وی افزود:راهکار موثر دیگر برای اخذ باز پس گیری قرض به تامین اماره معطوف می شود که به واقع در این شرایط با فراهم شدن نشانه هایی که دال بر اثبات ادعای فرد مدعی است،امکان احقاق حق میسر خواهد شد.

مظفری در تشریح مصادیق اماره گفت:به عنوان مثال ممکن است دفترچه ای از فرد بدهکار با دست خط او پیدا یا تامین شود که در آن اخذ قرض از فرد طلبکار قید شده باشد و همین امر می تواند از سوی مرجع قضایی ملاکی برای اثبات واقعی بودن ادعای طلبکار قلمداد شود.

وی در خاتمه یادآور شد:تمامی موارد مذکور به نوعی تایید کننده ادعای مطرح شده(طلب) است و در این چارچوب برای دستگاه قضا،احقاق حق شاکی از متشاکی فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من تعدادی گوسفند موعدی دادم ب یه بنده خدا سفته ازش گرفتم قرارداد هم نوشتیم با اثر انگشت ،میخام بدونم سفته رو بزارم اجرا باهاش چکار میکنن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۲۷ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
سلام . بنده دوماه رو یه شناور مشغول به کار بودم و از روز اول گفتم قرار داد ولی به بهانه های مختلف نبستن تا این که بنده خواستم پیاده شم و تصویه کنم میگه پول ندارم گفتم چک میگه نمیدم میگم رسید میگه نمیدم در هیچ صورت هیج صورت حاظر به همکاری نیس اون یکی دیگه شریکش میگه نمیدم هرکاری دوس داری بکن من حالا باید چیکار کنم نزدیک ۱۸ م تومن طلب دارم ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
با سلام بنده باهمکارم برای وسایل دکان شریک شدیم وبرای وانت هم شریک شدیم من ازش چک خواستم نداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
یاامام زمان حودت کمکم کن
Iran (Islamic Republic of)
رواسا
۱۷:۱۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
ما احتیاج لازمه به پول حدود سه میلیون تومان برای پی گیری کارهای لازمه برای یک تعاونی مواد غذایی در یک گروه بسیار فعال هستیم و خیلی کارهای خیر نیز ما انجام دادیم.
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۷:۲۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
سلام چند وقت پیش یکی یه تور بهم داده ۱۸۰۰ دلار بعد فهمیدم که ارزش مالی نداره من هیچ مدرکی ازشون ندارم بجز چند تا پیامک که چند بار مهلت خواستن و گفتن فلان تاریخ پولت رو پس میدم لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
سلام من پارسال 27گرم طلا به برادرشوهردادم الان میگم بده ازوقتت گذشته قراربودبرج دو بدی بهم پسش نمیده میگه از خونه پدرت ک نیاوردی مدرک هم ندارم باید چکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
سلام من ی سال پیش مبلغ ۵۰ ملیون به دختر ودامادم دادم قرار بود بمن چک بده وسر برج ۲ امسال پولم وپس بده متاسفانه ن پولم وداد و ن چک حالام میگه ندارم من چکار میتونم بکنم چطوری پولم پس بگیرم
United States of America
ناشناس
۰۲:۲۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام بنده نقاش ساختمان هستم برای یه مهندس که خودش هم صابخونه است سه ماه یه کار انجام دادم قراداد ندارم یه مقدارپولو داه بقیشو کفته تموم کن بدم به نحواحسن تموم کردم ولی نمیده لطفا راهنمای کنید چیکارکنم به پلیسم زنک زدم اومد کفت بروشکایت کن کجابرم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمدرضا
۱۵:۱۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دوستان من چند سال پیش در یه شرکت مشغول کار بودم که یه مقدار از پولمو ندادند ولی امسال دوباره آمدم همونجا سر کار آیا میتوانم اندازه طلبم از آنجا وسیله بردارم چون طلب گذشته منو نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۰۲:۳۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
سلام خدمت استاد گرامی. سال 85 مبلغ 60000 درهم امارات را از طریق صرافی جهت ساخت خانه برای شخصی فرستادم اما رسید انرا گم کرده ام وایشان مدعی است که پولی برایم نفرستادهاید..چکونه میتوانم حق خود را پس بگیرم .ایا دادگاه از بدهکار میتواند بخواهد کشف حساب تاریخ واریزی را به دادگاه ارایه دهد که ادعای خود را ثابت کند؟ممنون راهنمایی فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
سهیلا
۲۰:۰۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
ب کسی ک توی سختی و بدبختی بود از روی دلسوزی پول قرض دادم حالا تلفن هامو جواب نمیده گم و گور شده.از ته دل دعا میکنم پولی ک خورده خرج دوا و درمونش بشه.امیدوارم مریضی لاعلاج بگیره امیدوارم تا آخر عمر روی خوشبختی رو نبینه و توی بدبختی دست و پا بزنه.الهی آمین.خدا جای حق نشسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
سلام اقا من چهار هزار تومان ازيه آغاي كه هواسم نبود چند شوده گيرفتم علان روم نميشه بيرم بهش بيگم چيكار بايد كنم اگر صدقه يانزر كنم بيادش جبران ميشود يانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۲۵ تير ۱۳۹۸
بسيار عالي ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
واقعا نمیدونید اینجا یک سایت خبری و نه حقوقی!!!!!!
کامنت میذارین و مشاوره میخواین ، منتظر جواب از جانب کی هستید؟
France
مصطفی
۲۱:۲۰ ۱۴ تير ۱۳۹۸
سلام دو تا از وسیله هایم را به دلیل جابجایی به همسایه روبرویی امانت دادم ولی الان قبول نمی کند که آنها را به من پس بده یکی از این وسیله ها مال خود من هم نبوده با پررویی و زورگویی کامل و به دروغ منو امروز و فردا میکند دلیل این کارش هم اینکه مدتی زمان خورده است زمانی که من وسایل را به او دادم او دستش آسیب دید در حین کار کردن در منزل خودش و به همین خاطر چند ماه در بیمارستان بستری بود لطفاً راهنماییم کنید واقعاً آبرویم در خطر است
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۱:۵۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
سلام و خسته نباشید
من از کسی مبلغی پول طلب داشتم اگه وقتی که این آقا میخواد پولی که من کار کردم و از راه حلال کسب کردمو بهم برگردونه و من بدونم این پول یا وسیله ای که بجایه طلبم داره بهم میده از راه حرام هست .این وسیله یا پول برایه من حرام هست یا مشکلی نداره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی تارویردی
۲۱:۵۹ ۰۵ دی ۱۳۹۷
با سلام و عرض ادب
اینجانب به شخصی که رفاقت داشتم به دفعات پول قرض دادم و در مقابل آن وجه ها رسید دریافت میکردم . که همه آنها نقدی پرداخت شده اند . متاسفانه بعد از مدتی معلوم شد ایشان سندی را که مربوط به اینجانب است را جعل نموده اند و برای همین خاطر با چندین نوبت درخواست پولمو را گرفته و تمتم رسیدها رو به ایشان دادم . و در مورد جعل سند علیه ایشان شکایت کردم . متاسفانه این شخص برای تحت فشار قرار دادنه من ادعا نموده پولی که بصورت ساتنا به حسابم واریز کرده قرض بوده و الان درخواست عودت آن مبلغ رانموده و اینجانب فقط یه پیامک که از این شخص خواستم پولمو پس بدن موجود میباشد . و بعد از نیم ساعت از این پیامک پول به حسابم واریز شده . لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
Vahid
۲۲:۵۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
من مقداری پول طلب دارم بعد ازسه سال طرف حاشا میکنه به هیچ صراطی هم مستقیم نمیشه بازور بگیرم ایراد داره
Iran (Islamic Republic of)
محمد دادا
۱۲:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
سلام

من مدتی در یک کارگاه قالیشویی مشغول بکار بودم الان اومدم بیرون ، بعد کار فرما حق بنده رو نمیده و هیچ مدرکی هم ندارم آیا میشه ازش شکایت کرد یا راهی برای گرفتن حقم هست ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
سلام من ٢تا چك حامل به مبلغ ٦٠و٣٠ م ت را بدون مدرك به فرد اشناي خانوادگي دادم كه نقد كنه وبريزه تو حسابم خودم درگير امدن فاميل إز فرودگاه بودم حالااصلا أز خدا و قران ميفته كه چه پولي جون داده به كارگرش نقد كنه و تو حساب خودش نريخته
France
مهران
۱۷:۳۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
من تو یه آپارتمان مسکونی کار کردم 10 درصد کار رو گذاشتم بمونه.تا پول بدن.مدیر ساختمون بهپ پیشنهاد کارو داد بعد از یکی از ساکنین مبلغ 500هزار تومون شارژ طلب داشت که مدیر گفت اون طلب رو بده به من ولی الان اون آقا حاشا میکنه.منم طرف اصلیم مدیر بودش.حالا مدیر که کار رو بهم داده حاشا میکنه میگه خودت بگیر از اون همسایه در ضمن مبلغی قبلا مدیر بابت بخشی از کار بهم داده بود.الان من کار رو تموم کنم از مدیر می تونم شاکی باشم.شکایت کنم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۳۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
سلام و درود
جسارتا بنده رسید مبلغ 402میلیون تومان که به اقرار قرض گیرنده رسیده و قرار بود تا5/11/96مبلغ را برگرداند متاسفانه تاالان هیج اقدامی نکرده باید الان چکار کنیم؟
با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
ممنون بابت این مطالبتون خیلی برام مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۶
باسلام وخسته نباشید من با یک آقا یه معامله زمین به متراز ۲۰۰ متر داشتم که مبلغ این معامله کلا ۱۸ ملیون بوده وایشان دو فقره چک به بنده داده ویه فقره چک ان که ۴ تومن بود پاس کرد وچک بعدی که ۲ ماه بعد بود به هر طریقی واطمینانی که داشتمچک رابدون رسیدی از من گرفت وگفت که الباقی پول که ۱۴ تومن بود را نداره ودرخواست سند زدن این زمین رادارد ومن هم تموم داراییم این زمین بود وهرچه میگم پول منرا بده میگوید داده ام من چطوری میتونم با تنها شاهدی که خانومم بوده که من چک رابدون رسید تحویل این آقا دادم حالا چطور میتونم پولم راوصول کنم واز این گرفتاری نجات پیدا کنم ونه حتی میتونم زمین را بفروشم چون قولنامه این آقاس لطفا خواهشا بنده را راهنمایی فرمایید...
Iran (Islamic Republic of)
سیدمجیدحسینی
۱۵:۵۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید
من خودم هفده میلیون برای کسی کار کردم که حدود ده میلیون داده والباقی رو که باید بصورت چک پرداخت میکرده نداده که هیچ الان نه جواب تلفنم رو میده ونه سرکارش هست بهش دسترسی ندارم محل کارشو میدونم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم که این هفت تومن ۵تومنش حق کارگره
Iran (Islamic Republic of)
سیدمجیدحسینی
۱۵:۵۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید
من خودم هفده میلیون برای کسی کار کردم که حدود ده میلیون داده والباقی رو که باید بصورت چک پرداخت میکرده نداده که هیچ الان نه جواب تلفنم رو میده ونه سرکارش هست بهش دسترسی ندارم محل کارشو میدونم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم که این هفت تومن ۵تومنش حق کارگره
Iran (Islamic Republic of)
حامدقاسمی
۰۷:۴۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
سلام وخسته وخسته نباشید شغل من احداث اسکلت بتنی ساختمان بود آرماتوربندی که الان کار خیلی کم شده یعنی اصلا نیست من بعداز عوضکردن شغلم وچندشغله دیگرتسمیم گرفتم خونمو که باجونو دل وکارگری کردن خریده بودم بفروشم که برم تو یه اتوگالری ماشین کارکنم رفتم به یک نمایشگاه که صاحبان آنها۲نفرشریک بودن که ازیکیشون یه ماشین به قیمت۶۳میلیون تومانقیمت داشت خریدم که بفروشم بعداز گذشته ۲۰روز که صبرمن لبریزشده بود برای فروش ماشینم اونیکی شریکه صاحب نمایشگاه بهم گفت ماشینتو با شرایط نصف پوله نقدنصف ۶فقره چک شش ماه میفروشی بهم من هم قبول کردم وچون دیروقت بود رفتیم خونشون برای قولنامه نوشتن رفتیم خونشونو ماماشینوباقیمت توافقی ۷۳میلون تومان باشرایط بالا فروختم به شریک همونی که ماشینو ازش خریده بودم بعدقرارشدکه دیگه سندماشین به اسم من نخوره بخوره به اسم خریدار که فردای اونروز پول وچکای منو بده فردا اومد بهم ۶میلیون پول دادوازم ۳روزوقت خواست برای دادن بقیه پول وچکها که منم اتمینان کردمو قبول کردم اخه ماباهم خیلی رفیق شده بودیم حتی بهم قولنامه یارسیدی هم نداد که الان ۲ماه از وقت قولنامه گذشته که نه بهم چک داده ونه بهم پول حالا من نمیدونم چیکار بایدبکنم دارم سکته میکنم خیلی حالم بده آخه اون پول حاصل ۲۰سال زحماتم بود من پوندم باسه تابچه چیکار مبخوام بکنم اگه پیشنهادی یاکاری کمکی فکری چیزی داری لطفاکمکم کنیدچیکار باید بکنم متشکرم .
Iran (Islamic Republic of)
حامدقاسمی
۰۷:۴۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
سلام وخسته وخسته نباشید شغل من احداث اسکلت بتنی ساختمان بود آرماتوربندی که الان کار خیلی کم شده یعنی اصلا نیست من بعداز عوضکردن شغلم وچندشغله دیگرتسمیم گرفتم خونمو که باجونو دل وکارگری کردن خریده بودم بفروشم که برم تو یه اتوگالری ماشین کارکنم رفتم به یک نمایشگاه که صاحبان آنها۲نفرشریک بودن که ازیکیشون یه ماشین به قیمت۶۳میلیون تومانقیمت داشت خریدم که بفروشم بعداز گذشته ۲۰روز که صبرمن لبریزشده بود برای فروش ماشینم اونیکی شریکه صاحب نمایشگاه بهم گفت ماشینتو با شرایط نصف پوله نقدنصف ۶فقره چک شش ماه میفروشی بهم من هم قبول کردم وچون دیروقت بود رفتیم خونشون برای قولنامه نوشتن رفتیم خونشونو ماماشینوباقیمت توافقی ۷۳میلون تومان باشرایط بالا فروختم به شریک همونی که ماشینو ازش خریده بودم بعدقرارشدکه دیگه سندماشین به اسم من نخوره بخوره به اسم خریدار که فردای اونروز پول وچکای منو بده فردا اومد بهم ۶میلیون پول دادوازم ۳روزوقت خواست برای دادن بقیه پول وچکها که منم اتمینان کردمو قبول کردم اخه ماباهم خیلی رفیق شده بودیم حتی بهم قولنامه یارسیدی هم نداد که الان ۲ماه از وقت قولنامه گذشته که نه بهم چک داده ونه بهم پول حالا من نمیدونم چیکار بایدبکنم دارم سکته میکنم خیلی حالم بده آخه اون پول حاصل ۲۰سال زحماتم بود من پوندم باسه تابچه چیکار مبخوام بکنم اگه پیشنهادی یاکاری کمکی فکری چیزی داری لطفاکمکم کنیدچیکار باید بکنم متشکرم .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی حسنلو
۱۶:۳۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
چرا خودتو نازاحت میکنی.به اعصابت مسلط باش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
شکایت کنید
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۱۰:۰۲ ۲۹ تير ۱۳۹۶
من به شخص حدود ۲۰۰ میلیون معامله سیگار خارجی داشتم..که قاچاق محسوب می شود..و جنسها دست این شخص گیر کرده و جریمه هم شده است.‌.ایا می تونم از این شخص شکایت کنم..وبه پول خود برسم....لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
نکیسا
۱۹:۳۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۵
متشکرم
حوب بود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۵۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۵
بسیار راهکار خوبی برای طلبکار است ولی نمیدانم چرا در مناطق مختلف این قوانین فرق میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۵
ما که کارو راحت کردیم
ریز مکالم بعد هم شما اطرافیان
بعد هم خود طرف یا اقوام نزدیک طلب رو پرداخت میکنن
اینطوری دیگه هزینه دادرسی هم نیاز نیست پرداخت کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
چی میگی ؟ اصلا خودتم میدونی در مورد چی حرف زدی؟ آخه هر جوری هم که نگاه کنی نمیفهمیم چی گفتی، بگم جمله بندیش اشتباهه؟ خوب اصلا جمله هارو ۴۸ ساعت جابه جا کنی آخر نمیدونی که چی گفتی . از انگلیسی هم حساب کنیم ، میگیم باشه از آخر اومده به اول ، ازم جور در نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۵
ممنون بابت این مطالبتون خیلی برام مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۵
سلام .
متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
سلام
خواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۵۲ ۰۴ تير ۱۳۹۸
سلام آقا من ی گوشی خریدم ب مبلغ 3 میلیون ... گوشی مشکل داشت فروشنده گردن نگرفت ... گفت 2 میلیون میدم کلا گوشی و پس میگیرم ... قبول کردم 1500 رو داد 500 دیگه رو گفت 2 روز دیگه بیا بگیر ... حالا میرم جاش الباقی پولمو نمیده مدرک هم ندارم چگونه ثابت کنم میشه کاری کرد ؟؟؟ ممنون لطفا جواب بدید
آخرین اخبار