نهاوندیان در گفتگوی ویژه خبری:

سیاست ارعاب و تهدید آمریکا، بانک های اروپایی را بسیار محتاط کرده است

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ۱۱۰ بانک سوئیس درگیر مقررات آمریکا هستند و سیاست ارعاب و تهدید آمریکا آنها را بسیار محتاط کرده است.

سیاست ارعاب و تهدید آمریکا، بانک های اروپایی را بسیار محتاط کرده استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، « از سفرهای برون مرزی اقتصادی دولت تا عملکرد ۳۹ ماهه...» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که "محمد نهاوندیان" ، رئیس دفتر رئیس جمهور به تبیین آن پرداخت.

در ابتدای این برنامه نهاوندیان به تشریح علت سفر خود به کشور سوئیس و دیدار با اتحادیه بانکداران سوئیس پرداخت و گفت:  پیرو دیدار رئیس جمهور سوئیس با دکتر روحانی در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل متحد و همچنین سفر وی به ایران، ایشان پیشنهاد کردند که برای گسترش همکاری ها خصوصا همکاری های بانکی بنده سفری به سوئیس داشته باشم.

وی افزود: رئیس جمهور سوئیس عنوان می کرد که به عنوان دولت این کشور به گسترش روابط در همه ابعاد علاقه مند است اما این بانک ها هستند که باید موانع از سر راه آن ها برداشته شود تا آن ها متقاعد به همکاری با ایران شوند.

رئیس دفتر رئیس جمهور یادآور شد: در دیدار با اتحادیه بانکداران سوئیس در محل اقامتگاه ما در این کشور ضمن طرح مباحث عمومی و همکاری هایی اقتصادی جزئیات کار بانکی نیز مطرح شد.

نهاوندیان اظهار داشت: خوب است که بدانیم در یازده ماه پس از اجرایی شدن برجام و حتی قبل از آن، بعد از توافق موقت هسته ای یک همکاری خوب بانکی را با سوئیس شروع کرده ایم و در همین فاصله شاید بیش از ۸ میلیارد دلار حجم عملیات بانکی با سوئیس داشتیم.

 وی با تاکید بر اینکه علاقه مند بودیم این همکاری ها گسترده تر و متنوع تر شود، ادامه داد: با توجه به جایگاه سوئیس به عنوان یک مرکز بانکی بین المللی تلاش داشتیم که این همکاری ها به سوی فاینانس پروژه ها سمت و سو پیدا کند.

نهاوندیان با بیان اینکه در توافق هسته‌ای مهمترین عرصه ای که در آن به امتیاز دست یافتیم عرصه اقتصادی است اظهار داشت: براین اساس باید بیشترین ثمر را از آن ببریم لذا باتوجه به افق چشم انداز بیست ساله در حوزه های مختلف سرمایه گذاری های عظیم و گسترده ای را در نظر داریم، به خصوص با اتکا به اقتصاد مقاومتی که قصد داریم داده های داخلی حداکثری باشد نیاز به فاینانسی داریم که از داخل یا خارج از کشور حاصل شود.

بعد از برجام برای انعقاد معاملات، لازم است رایزنی ها ی اقتصادی نیز انجام شود

رئیس دفتر رئیس جمهور  تاکید کرد: آنچه که در برجام انجام شد رفع مانع ( تحریم) است اما برای این که طرفین به یک توافقی برسند، مذاکره جدی و نزدیک لازم است و براین اساس نیز حرف رئیس جمهور سوئیس این بود که می باید خود بنگاه های اقتصادی طرف مذاکره قرار بگیرند.

سیاست ارعاب و تهدید آمریکا، بانک های اروپایی را برای کار با ایران بسیار محتاط کرده است

وی با بیان اینکه بانک های سوئیسی یک سابقه پانزده ساله جریمه های آمریکایی را دارند و انواع مقررات و نظارت های بانکی بر آن ها اعمال شده،گفت: ۱۱۰ بانک سوئیس درگیر مقررات آمریکا هستند و سیاست ارعاب و تهدید این کشور آن ها را بسیار محتاط کرده است.

نهاوندیان افزود: دیدار با اتحادیه بانکداران سوئیس فرصتی شد برای این که عنوان شود در برجام چه اتفاقی افتاده است، مثلا تبیین این نکته که براساس برجام نه فقط شرکت ها و بانک های غیر آمریکایی بلکه حتی شرکت های وابسته و تحت مالکیت شرکت های آمریکایی که ثبت جای دیگر داشته باشند می توانند براساس برجام با ایران کار کنند، برای آن ها بسیار مفید بود.

بدنبال آن هستیم که سرعت تغییر مناسبت بانکی را بالا ببریم

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به وضعیت بانک های کشور بیان داشت: دوره تحریم سبب شده صنعت بانک داری ما به روز نباشد لذا در بحث مبادلات جهانی کمی عقب هستیم، البته بانک های داخلی یک سری مسائل داخلی مالی از باب بدهی های غیر جاری و سوال های جدی که در ارزیابی یک بانک مطرح است را دارند لذا ما یک پیشنهاد مشخصی را با اتحادیه بانکداران سوئیس طرح کردیم.

وی عنوان کرد: پیشنهاد ما باید بود که اگر بانک های ما در این کشور شعبه بزنند، آنها با شعبه ثبت سوئیس شده، بانک ایرانی دیگر مشکلی برای کار کردن نخواهند داشت ضمن آنکه برای اینکه بتوانیم مانع از هدر رفت زمان بشویم، برخی شعب بانکهای ملی، تجارت و سپه ما در لندن و یا فراکنورت، بانک های عرضه عمومی شدن با مسئولیت محدود هستند و از تمام استانداردهای بانک های اروپایی نیز برخوردارند و این آمادگی را دارند که در سوئیس نیز حضور داشته باشند که نسبت به طرح ابن پیشنهادات استقبال خوبی انجام شد و عنوان کردند که این موضوعات را در جلسه هیئت مدیره هایشان مطرح خواهند کرد.

نهاوندیان اعلام کرد: همچنین در کنار این مسائل ، پیشنهاد دیگری مطرح شد و آن این بود که مسائل بین بانک ها در یک گروه کاری بین سیستم بانکی ایران و سیستم بانکی سوئیس بررسی شود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه، برجام یک مذاکره با آمریکا برای حل مسائل ایران و آمریکا هرگز نبوده است افزود: ایران تصميمي نگرفته بود تا با آمریکا برای روابط دو جانبه مذاکره کند.

وی با اشاره به رفتار های نادرست و ظالمانه آمریکا ادامه داد: برجام مذاکره چند جانبه بین المللی بود که در این مذاکره به اذعان آژانس انرژی اتمی ثابت شد که همه حرف ها راجع به ایران دروغ بوده است.

آمریکا باید متعهد به تعهد برجام باشد

رییس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه، آمریکا باید متعهد به تعهد برجام باشد گفت: مقامات کشور باید مرتبا نقض برجام از سوی آمریکا را گوش زد کنند لذا نظام واکنش نشان خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه،  حتما به عنوان نقض فاحش برخورد خواهد شد خاطرنشان کرد: در میدان اقتصادی باید منابع خود را به کار بگیریم و لذا امیدی به آمریکا نمی بندیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه، در دنیا شرکت های بی شماری هستند که می خواهند با ایران کار کنند ادامه داد: باید برای متقاعد کردن آنها گام برداشت.

در کنار دیپلماسی سیاسی به دیپلماسی فعال اقتصادی نیاز داریم که فعالان اقتصادی هم باید مشارکت کنند

رییس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در کنار دیپلماسی سیاسی به دیپلماسی فعال اقتصادی نیاز داریم که فعالان اقتصادی هم باید مشارکت کنند اضافه کرد: آینده اقتصاد ایران را باید برای جهانیان ترسیم کرد و اینکه آنها  در مشارکت با اقتصاد ایران آینده درخشانی خواهند داشت.

وی تصریح کرد:  آمریکا و اسرائیل می خواهند فضای مثبتی که در اقتصاد ایران در دنیا به وجود آمده را مخدوش کنند.

نهاوندیان در پاسخ به سوال دیگری  مبتنی بر اینکه، آیا علاقه اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران بیشتر خواهد شد یا خیر گفت: در اتحادیه اروپا به دلیل مسائل انتخاباتی آمریکا شاهد بروز نگرانی های جدی هستیم.

وی با بیان اینکه، نگرانی اول اتحادیه اروپا امنیتی است عنوان کرد: نگاه حمایت گرایانه در آمریکا بازار های جهانی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

رییس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه، انگیزه کشورهای اروپایی برای کار با ایران بعد از برجام بیشتر شده است گفت: باید سریعا شرایط مساعد موجود را به  قرارداد و توافقنامه  تبدیل کرد.

نهاوندیان با اشاره به برگزاری یک  جلسه عمومی و یک میزگرد با حضور 7-8 شرکت اصلی در سوئد گفت : همه شرکت های سوئدی ابراز تمایل برای گسترش کارشان با ایران داشتند لذا کار با ایران در دنیا برای کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه، کار بانکی بین آنهایی که در سوئد با ایران کار می کنند برقرار است عنوان کرد: اما سخن از گسترش کار بانکی با سوئد است ، اینکه بانک های ما در آنجا شعبه بزنند.

طی هفته های آینده حساب ویژه بانک مرکزی در سوئد افتتاح خواهد شد

رییس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه، بانک مرکزی در چند کشور اروپایی حساب هایی باز کرده است اظهار داشت: در سوئد این امر انجام نشده است لذا مقرر شد تا طی هفته های آینده حساب ویژه بانک مرکزی در سوئد افتتاح شود.

رییس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه، صندوق بیمه صادراتی سوئد تصمیم گرفته است تا برای کار با ایران سقفی در پوشش قائل نشود ادامه داد:  دغدغه نخست ریاست جمهور  و ستاد اقتصادی دولت اشتغال است بیان کرد: سرمایه اصلی این کشور جوانان هستند و لذا دغدغه بسیاری از خانواده های ایرانی این است که با اشک چشم و خون دل فرزندانشان را بزرگ می کنند اما بازار کار نتوانسته به میزان عرضه نیروی کار تقاضا ایجاد کند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه، بین واقعیت اقتصادی و احساس اقتصادی باید تفاوت قائل شویم افزود: در احساس واقعیت مقایسه انجام می شود اما برای تحلیلگري که برای آینده برنامه ریزی می کند به هر دو مورد توجه می کند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه، به سبب ورودی بازار کار رشدی بیشتر از شاغلین جدید داشتیم گفت: هم عرضه و هم تقاضای نیروی کار رشد یافته است.

وی با اشاره به اینکه، دولت امسال تصمیم گرفت تا مشکل واحد های تولیدی را با مسولیت بانک مرکزی حل کند گفت: به طور خاص سیستم بانکی برای رفع مشکل نقدینگی واحد های تولیدی اقدام ویژه کرده است.

نهاوندیان با اشاره به اینکه، بانک مرکزی برای اين کار سقف قائل نشده است افزود: استان ها هر مقدار نقدینگی بخواهند ارائه می شود.

رییس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه،  مخاطب شرکت های دانش بنیان افراد تحصیل کرده است عنوان کرد: این دولت از همان ابتدا با وجود همه محدودیت ها حمایت خود را دریغ نداشته است.

رییس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شاهد تغییر و تحول در سیستم اقتصادی خواهیم بود گفت: تصمیم گیری در این رابطه تابع عوامل مختلف است و در گذشته هر زمان لازم بوده ترمیم کابینه صورت گرفته است و لذا هر زمان که لازم باشد رئیس جمهور تصمیم خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه، در بخش های نیرو، گاز ،آب و بخش های دیگر شاهد گشایش هستیم ادامه داد: در یک به یک بخش ها شاهد رونق هستیم و امیدواریم نرخ رشد 5 درصدی محقق شود و به رشد پایدار دست یابیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه، هیچ وقت به وضع موجود نباید راضی بود افزود: بنای کار باید هم افزايي باشد و لذا هر کسی که توان کار دارد باید به میزان رشد کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار