ایلام؛

مصرف زیاد روغن و چربی مخاطره آمیز است

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت اظهار داشت : مصرف بیش از نیاز چربی و روغن خطرات جبران ناپذیری برای سلامتی بدنبال دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ دکتر اسدالله احسان زاده گفت : مصرف زیاد چربی و روغن در برنامه غذایی علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری باعث چاقی و اضافه وزن می شود و باعث بروز بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های کبدی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود.
 
وی یادآور شد: با کاهش مصرف چربی و روغن و استفاده صحیح از روغن ها می توان تا حدود زیادی از ابتلا به این بیماری های متابولیک بیشتر پیشگیری کرد و رعایت درست مصرف غذا بخصوص روغن ها جهت حفظ و ارتقا سلامتی ضروری و الزامی است و در سلامتی فرد تاثیر دارد.

احسان زاده با بیان اینکه باید مصرف بعضی از غذاها و مواد خوراکی محدود یا بطور کلی حذف شود، تاکید کرد : کاهش مصرف فست فودها از جمله سوسیس و کالباس، پیتزا، همبرگر و چیپس اولین قدم در تغییر رژیم غذایی است همچنین حذف غذاهای چرب و سرخ شده و جایگزینی غذاهای آب پز، کبابی، بخار پز و تنوری یا تفت کوتاه مواد غذایی بیماری های ذکر شده را کاهش می دهند.

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام با بیان اینکه برای سرخ کردن از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود، تاکید کرد: روغن های جامد و هیدروژنه را از رژیم غذایی خود حذف و به جای آن از انواع روغن مایع مانند کلزا، آفتابگردان، ذرت، زیتون و کنجد استفاده و در تهیه غذاهایی که نیاز به سرخ کردن دارند حداقل میزان روغن و از نوع مایع استفاده شود.

دکتر احسان زاده با اشاره به اینکه برای استفاده و نگهداری از روغن باید نکاتی رعایت شود، اضافه کرد: روغن های مخصوص پخت و پز و سالاد برای سرخ کردن مناسب نیستند اما مصرف روغن زیتون بدلیل داشتن آنتی اکسیدان ها که در پیشگیری از بروز بیماری های متابولیک و سرطان موثرند بهتر و باید این روغن در رژیم غذایی افراد جای گیرد.

وی به شهروندان توصیه کرد: برای سرخ کردن روغن را به آرامی و با شعله کم حرارت داد و پس از هر بار استفاده در ظرف کاملا بسته شود همچنین نگهداری روغن در ظروف شفاف و در پشت شیشه فروشگاه ها صحیح نیست و منجر به فساد سریع روغن می شود.

احسان زاده تاکید کرد: برای نگهداری روغن، ظروف سفالی و لعابی یا ظروف شیشه ای کدر و تیره را انتخاب کنید و از مصرف مجدد روغنی که حرارت دیده پرهیز و روغن های مایع را به مدت طولانی در منزل نگهداری نکنید.


انتهای پیام/

برچسب ها: ایلام ، روغن ، مصرف ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.