همدان؛

چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!

بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پس از پنج روز فعالیت در همدان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ این در حالی است که چراغ جشنواره برای یک سال دیگر خاموش می شود و همه به انتظار کورسویی نور در سال آینده و جشنواره ای دیگر.

قطار جشنواره بیست و سوم تئاتر کودک و نوجوان در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که اهالی تئاتر باز هم مانند هر سال کمبودها و نیازهای این عرصه را مطرح  کرده و امیدوار به برنامه‌ریزی مدون و دقیق‌تری برای رفع مشکلات این عرصه در سال‌های آینده هستند.

اما این در حالی است که کشورهای دیگر در برگزاری اینگونه جشنواره ها رویکردی مستمر، فصلی و حتی دائمی برای انتقال مفاهیم و پیام های خود در طول سال دارند و در برخی کشورها نیز به جشنواره ها به عنوان منابع مالی نگریسته می شود.

تئاتر کودک کشور با شیب تندی در حال درجا زدن است

کارگردان نمایش "یک به اضافه یک" اثر مشترک ایران و ایتالیا در جشنواره بیست و سوم، در گفتگویی با انتقاد از اینکه تئاتر کودک کشور با شیب تندی رو به خاموشی است، تصریح کرد: بنده مدت هجده سال است که به کار تئاتر کودک مشغول هستم، ما در ایران نه تنها تئاتر کودک نداریم بلکه متاسفانه مسئولان ما به تئاتر کودک جدی نگاه نمی کنند و اگر هم نگاهی دارند، نگاهی کودکانه و بهتر بگویم بچگانه است.

امید نیاز افزود: تئاتر کودک مقوله ای بسیار مهم است، کودکان و نوجوانان و درواقع تماشاگرانی که امروز دارند برنامه های ما را نگاه می کنند در آینده سرمایه تئاتر به شمار می روند و نگاه جدی تری نسبت به این هنر مظلوم و خاموش خواهند داشت.

بازیگر و کارگردان فیلم و تئاتر از اصفهان با بیان اینکه  با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مدون و اصولی، اتفاقات مهم و خوبی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان می افتد، اظهار داشت: متاسفانه بارها این سوال را از خود پرسیده ام و جوابی هم برای آن پیدا نکرده ام که چرا پنج روزهیاهو و دیگرهیچ...!

امید نیاز با ابراز تأسف از اینکه گروه های تئاتر در کشورامنیت شغلی پیچیده ای دارند که اجرای آنها را در طول سال با مشکل روبرو کرده است، ابراز داشت: ما پیشرفت خوبی در تئاتر کودک نداریم و با شیب بسیار کندی در تئاتر کودک حرکت می کنیم و متاسفانه این درجا زدن دردی عمیق و بسیار نگران کننده است.

وی اضافه کرد: تئاتر کودک ایران نباید در پنج روز خلاصه شود بلکه باید در شهرهای مختلف برای گروه های تئاتربرنامه ریزی کنند که پس از اتمام جشنواره امکان کار برای آنها در طول سال فراهم شود.

این مدرس تئاتر بیان داشت: ما در حقیقت این پنج روز نشان می دهیم که خیلی شاد هستیم و این در حالی است که از درون حالمان ناخوش است و چه خوب است مسئولان استان های مختلف به تئاتر کودک اهمیت دهند و آن هزینه مختصرتئاتر کودک  را برای خود نگاه دارند.

امید نیاز با تأکید بر اینکه باید به تئاتر کودک نگاهی عمیق و دقیق کرد، یادآور شد: تئاتر کودک خیلی مهم است و کشورهای دیگر خیلی نسبت به این موضوع ارزش قائل هستند و ما در این زمینه استعدادهای بسیار خوب و نیروهای پای کار پرتلاش داریم.

آموزش و پرورش نقش منفعل در تئاتر کودک و نوجوان دارد

این بازیگر فیلم و تئاتر از اصفهان در ادامه با بیان اینکه کشور در حمایت از تئاتر کودک و نوجوان درگیر برنامه ای ملوک الطوایفی شده است، گفت: متاسفانه سازمان آموزش و پرورش بسیار در این قضیه منفعل و غیرتخصصی عمل می کند.

امید نیاز افزود: بنده یکی از دلائل ضعف تئاتر کودک و نوجوان را در کشور بی کفایتی وزارت آموزش و پرورش می دانم، نه تنها در تئاتر بلکه در فیلم کودک نیز نقش ضعیفی دارد، آیا فیلم های نوجوان پارسال در طول سال برای دانش آموزان اکران شد!؟

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش اصلا به این هنر بها نمی دهد در صورتی که سرمایه ای ارزشمند به نام دانش آموزان را دارد، درهر شهری دانش آموزان می توانند سرمایه های تئاتر کودک و نوجوان در آینده باشند که متأسفانه برنامه ریزی اصولی در این زمینه وجود ندارد.

فارغ التحصیل هنرهای نمایشی از دانشکده هنر و معماری تهران خاطرنشان کرد: آیا نواخته شدن زنگ تئاتر در مدارس هزینه بر است؟ آیا نمی شود با برنامه ریزی چند ساعتی از وقت دانش آموزان را به دیدن تئاتر اختصاص داد؟ متاسفانه در مدارس این اتفاق نمی افتد و به نظرم وزارت آموزش و پرورش در این قضیه بسیار بی اهمیت است.

امید نیاز اظهار داشت: اگر قراردادی بین وزارت آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی منعقد شود، همه کودکان و نوجوانان در طول سال می توانند مخاطبان تئاتر باشند.

نویسنده شش کتاب کودک در ادامه با اشاره به اینکه باید فرهنگ صحیح زندگی کردن را به کودکان آموزش داد، گفت: این فرهنگ باید در کودکی و نوجوانی با زبان هنر به آنها تزریق شود.
نیاز افزود: بچه ها، فیلسوفان بی تجربه ای هستند که لازم است، ادبیات آموزشی و محتوایی آثار برای آنها در اولویت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تئاتر کودک ‌و‌نوجوان نیازمند زیرساخت‌هایی چون سالن‌های نمایشی مناسب، متون قوی در نمایش، مخاطب شناسی، تخصیص و تزریق اعتبارات مالی خوب است.


چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!


افول در تئاتر کودک و نوجوان نتیجه ناکارآمدی مدیریت است

رییس هنرهای نمایشی استان همدان هم با اشاره به اینکه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان رویدادی مهم پس از جشنواره فیلم فجرمحسوب می شود، گفت: برگزاری جشنواره و حضور کشورهای مختلف در استان و به نوعی همکاری بین هنرمندان تئاتر در این چند روز امری خوشایند است اما خوشایندتر این است که روند اجرای تئاتر در طول سال نیز مستمر باشد.

سهراب نیک فرجاد افزود: بنده همه فرایندهای مثبت و منفی را از نگاه مدیریتی می دانم ، اگر در طول سال تئاتر کودک و نوجوان کم سو و حتی محو است نشان ازعدم مدیریت است که برنامه ای عملیاتی در طول سال در نظر نگرفته است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه خوشبختانه در استان ظرفیت خوبی در پیشکسوتان تئاتر وجود دارد، اظهار داشت: هم اکنون استان همدان به لحاظ خروجی تحصیل کرده های تئاتر حرف اول را می زند.

کارگردان و بازیگر تئاتر ادامه داد: البته اینگونه نیست که در طول سال برنامه نداشته باشیم، ما به دنبال اجرای کیفی هستیم اما متاسفانه پشتیبانی نداریم.

نیک فرجاد در ادامه مهمترین دغدغه تئاتر کودک و نوجوان را عدم شناخت کافی از گروه های سنی و پرداخت مناسب نمایشی برای هر گروه های خاص عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از خصیصه های نمایش کودک، شاد و جذاب بودن است و محتوای آثار باید بار آموزشی داشته باشد اما متأسفانه در حال حاضر این فیلترها برای هر گروه سنی وجود ندارد.

وی ادامه داد: نمایش هایی که قبلا عرضه می شد از لحاظ محتوا، تکنیک، متن و اجرا بسیار قوی بود اما متاسفانه برای جشنواره خیلی از کارهای کودک، آن محتوا و صلابت هنری و نوشتاری لازم را ندارد.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان ابراز داشت: در انجمن نمایش و به ویژه در کانون کودک استان در تلاش هستیم که به سمت کیفی سازی هم به لحاظ اجرا و هم نوشتار حرکت کنیم  و آثار ارزشمندی را ارائه دهیم.

چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!



جشنواره نمی توند تمام بار تئاتر کودک و نوجوان کشور را به دوش بکشد 

دبیر اجرایی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز با بیان اینکه جشنواره کودک و نوجوان نمی تواند تمام بار تئاتر کودک و نوجوان کشور را به دوش بکشد، اظهار داشت: هدف این جشنواره تنها  گردهمایی هنرمندان تئاتر و نوجوان است که آثار منتخب خود را در طول سال  برای حضور در جشنواره عرضه کنند.

شهرام کرمی افزود: اینکه تئاتر کودک و نوجوان در شهرستان ها روندی مستمر دارد یا ندارد، بر می گردد به نهادهای فرهنگی و هنری از جمله اداره ارشاد اسلامی، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش که باید در کنار نهادهای مربوطه تئاتر کودک و نوجوان را در طول سال نیز به مرحله شکوفایی برسانند.

وی ادامه داد: تئاتر کودک تنها  برای سرگرمی فکر و خیال بچه ها شکل نگرفته، تئاتر هنری است برای انتقال فکر و اندیشه به مخاطبان و اولویت اول ما پرداختن به محتوای آثار است.

کرمی ادامه داد: در حال حاضر تئاتر آموزشی یکی از رویکردهای مهم  در سطح دنیا است، تئاتری که از طریق آن مفاهیم انسانی و فکری به کودکان آموزش داده شود.

وی بیان کرد: کار بدون فکر کار بدون نتیجه است، تئاتر تنها اجرا نیست بلکه در سیستم آموزشی هم نقش جدی دارد.

دبیر اجرایی جشنواره ابراز داشت: تئاتر کودک و نوجوان زمانی موثر است که با فکر باشد، قرار نیست ما برای کودکان تنها قصه بگوییم و آنها را سرگرم کنیم، ما تئاتر اجرا می کنیم که به آنها فکر داده و افکار آنها را ارتقا دهیم.


چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!


اسپانسر، ضربه مهلکی  به پیکره هنر وارد می کند

رضا فیاضی، بازیگر تئاتر و تلویزیون نیز اظهار داشت: اصولا فعالیت تئاتر در کشور اتفاق نمی افتد یا اگر هم هست، کم است به خصوص در شهرستان ها، اجرا در تهران هم تنها به دلیل سالن های خصوصی است که آن هم مشکلات اقتصادی خود را دارد.

وی افزود: تئاتر حمایت مالی دولتی و سرمایه گذاری می خواهد، با اسپانسر مساله رفع نمی شود بلکه اسپانسر در حقیقت با تبلیغات خود بر پیکره هنر، آسیب وارد می کند.

فیاضی به محتوای آثار تئاتر کودک و نوجوان اشاره و خاطرنشان کرد: تولید تئاتر باید جریان فاخر خود را داشته باشد، به گونه ای که بچه ها از دیدن آن لذت ببرند و در حقیقت در کنار ساده گرایی و بارآموزشی به زبان علمی باید به تفکر، تخیل، جذابیت و فانتزی بودن آثار نیز پرداخته شود.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: انس و الفت را به بچه ها آموختن ضمن اینکه کار ساده ای است، کار بزرگی هم هست، ما باید مهربانی و همکاری را با قصه ها، متل ها و ضرب المثل ها به بچه ها آموزش دهیم.

چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!


هنرمندان تئاتر نباید از شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای عقب بمانند


مجید قناد مجری کودک و نوجوان هم با اشاره به روند برگزاری جشنواره در همدان گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نتیجه کارهای در طول سال هنرمندان تئاتر است که این تلاش ها ارزیابی می شود و تا حدودی خسته نباشید به هنرمندان است.

وی با بیان اینکه هر سال تجربه ها بیشتر و نمایش ها رو به پیشرفت است، افزود: عوامل تئاتر با برنامه ریزی و هماهنگی فراوان سعی دارند با متن زیبا، دکور، موسیقی صحنه و عروسک های جذاب آثاری ارزشمند را برای مخاطبان به نمایش بگذارند اما باید بدانند که این روزها باید رقیب 21 شبکه تلویزیونی و هزاران شبکه ماهواره ای هم باشند.

قناد ادامه داد: باید سعی کنیم با ارائه آثار ارزشمند، بامحتوا و جذاب از این شبکه ها عقب نمانده و حتی اتاق فکری هم به این موضوع اختصاص داده و از نظرات کارشناسان و پیشکسوتان این عرصه استفاده شود.

این مجری پیشکسوت ابراز داشت: باید به خاطر داشته باشیم که نباید رسم و رسوم های دیرینه، ادب، احترام و سنت های قدیمی در آثار کودکان و نوجوانان کنار گذاشته شود.
مجید قناد افزود: باید فرهنگ قدیمی را که بسیار غنی است در قالبی به روز به بچه ها نشان داد که آنها هم بتوانند به آیندگان انتقال دهند.

چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!



ارشاد اسلامی، مجوز کار به کارگردانان نوجوان نمی دهد

مشاور نوجوان مدیر اجرایی تئاتر کودک و نوجوان هم درگفتگویی با انتقاد از اینکه مجوز کار به کارگردانان نوجوان از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داده نمی شود، اظهار داشت: امروزه در تئاتر کودک و نوجوان به خصوص در استان همدان دغدغه های کودکان و نوجوانان بیان نمی شود.

حسین قاسمی هنر افزود: متاسفانه برخی از کارگردانان امروزی نمی توانند دغدغه های بچه ها
را آنطور که هست، شناسایی کنند و سعی دارند چیزهایی که خود باور دارند به کودکان و نوجوانان دیکته کنند.

وی ادامه داد: چقدر خوب است که کارگردانان کوچکی هم همراه آنها باشد یا حداقل مجوز کار برای کودکان نیز باشد تا بتوان دغدغه های کودکان و نوجوانان را راحت تر بیان کرد.

قاسمی هنر بیان کرد: در حال حاضر دغدغه های نوجوانان شبکه های اجتماعی و از بین رفتن آداب و رسوم ها و مراسم های خاصی بوده که در ایام عید برگزار می شده و الان تقریبا دارد از یاد می رود.

این کارگردان و بازیگر با اشاره به برگزاری جشنواره در همدان اظهار داشت: امسال خوشبختانه نمایش تئاترها نشان می دهد که محتوای نمایش ها به سمتی می رود که بچه ها علاقه  دارند.

بازیگر فیلم پرواز مرغابی ها با اشاره به اینکه مردم همدان تئاترزده شده اند، ادامه داد: بنده به عنوان مشاور مدیر اجرایی جشنواره از جمله طرح هایی که برای جشنواره ارائه کردم این بود که برنامه های جشنواره در شهرستان ها نیز برگزار شود و این جشنواره نباید تنها مختص همدان باشد.

حسین قاسمی هنر اذعان داشت: بسیار عالی است که این برنامه در طول سال هم اجرا شود تا بچه ها از چیزی که می خواهند و از دغدغه هایی که دارند دور نشوند.


چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!



در ایتالیا مدارس ویژه تئاتر کودک و نوجوان وجود دارد

گوگلیلمو پاپا کارگردان و بازیگرتئاتر کودک و نوجوان از ایتالیا هم با اشاره به وجود مدارس مخصوص تئاتر کودک  ونوجوان در کشور ایتالیا، گفت: در این مدارس چندین گروه فعالیت دارند که تمرکز آنها روی تئاتر کودک و نوجوان است و به طور مستمر کار را دنبال می کنند.

وی افزود: در ایتالیا اوضاع با ایران متفاوت است، آنجا شاید ما جشنواره های کمتری داریم حتی نه به این بزرگی در ایران، اما روند کار مستمر و همیشگی است، آنجا به جای اینکه تمرکز بر روی جشنواره های سالانه باشد بیشتر برنامه ریزی بر مداومت کار در طول سال است.

این بازیگر و کارگردان ایتالیایی خاطرنشان کرد: بنده در کار کردن به این موضوع خیلی فکر می کنم که کودکان هم مثل بزرگسالان خیلی باهوش هستند و خیلی سطح نیازهای مختلفی دارند که باید به آن پرداخته شود و هیچ وقت سطح کارم را برای کودکان پایین نمی آورم و همانقدر که به کارهای بزرگسالان توجه می کنم، سعی می کنم کیفیت  ومحتوای آثار برای کودکان و نوجوانان متناسب با رده سنی آنها باشد.

چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!



در آلمان تئاتر کودک و نوجوان مقطعی نیست

مدیر اجرایی یکی از نمایش های جشنواره بیست و سوم که از کشور آلمان در این جشنواره حضور داشت نیز با بیان اینکه در آلمان اجرای تئاتر برای کودکان متفاوت است و این روال در طول سال مدام دنبال می شود، تصریح کرد: بیشترین موضوعی که در تئاتر کودک و نوجوان در آلمان به آن پرداخته می شود تئاترهای سنتی و تئاترهای مدرن است که در اجرا از مخاطبان کودک استفاده می شود.

وی افزود: به نظر من تئاتر کودک باید ویژه کودکان و برای کودکان و قابل درک آنان باشد.

این هنرمند تئاتر کودک و نوجوان اظهار داشت: برخی اوقات تئاترهایی که ساخته می شود روشنفکرانه و ویژه بزرگسالان است که کودکان آن را درک نمی کنند که باید این روند تغییر کند و محتوای کار آموزنده و زندگی ساز باشد.

چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!


ادامه تحصیل، محتوای تئاتر کودک و نوجوان در آفریقای جنوبی

خانم آساندا از آفریقای جنوبی هم که برای دومین بار در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان شرکت می کند در گفتگویی اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشور آفریقای جنوبی متأسفانه بچه ها به راحتی به مدرسه نمی روند، مهمترین دغدغه و پیام ما از اجرای تئاتر این هست که بتوانیم ادامه تحصیل بچه ها را منتقل کنیم.

وی افزود: در آفریقای جنوبی جشنواره کودک و نوجوان به آن معنای بزرگ مثل ایران وجود ندارد اما تئاتر عروسکی در طول سال برگزار می شود.

این بازیگر تئاتر کودک پرداختن به محتوا ومفهوم را هنر اصلی عوامل هنر برشمرد  و گفت: خیلی از افراد فکر می کنند که بچه ها هنر را متوجه نمی شوند اما در حقیقت کودکان حتی بیشتر از بزرگسالان درگیر اثر می شوند.


چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!



تئاتر کودک و نوجوان برای سیاستگذاران استرالیایی اهمیتی ندارد


گری فیریدمن باریگر تئاتر کودک و نوجوان از استرالیا نیز با اشاره به اینکه بیشتر در حوزه فیلم و انیمیشن فعالیت می کند، بیان کرد: متاسفانه تئاتر کودک برای سیاستمداران و سیاستگذاران استرالیایی هیچگونه اهمیتی ندارد و هنوز متأسفانه به اهمیت آن پی نبرده اند.

وی افزود: کار کردن برای کودکان را دوست دارم زیرا کار کردن برای کودکان نیاز به حرف زدن نیست و بچه ها ناخودآگاه درگیر داستان می شوند و این درگیری دو طرفه است و بر خلاف کارهای بزرگسال کنش متقابل بین بچه ها و اثر به زیبایی وجود دارد.

چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!



تقویت خلاقیت و حس تخیل بچه ها باید اولویت باشد

شین مین کیو بازیگر تئاتر کودک از کره جنوبی نیز در این گفتگو اظهار داشت: مهمترین هدفی که ما دنبال می کنیم و به دنبال برنامه ریزی برای آن هستیم این است که خنده را به لب بچه ها بیاوریم و بچه ها از دیدن تئاتر احساس شادی کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید حس تخیل و حس خلاقیت کودکان همیشه فعال باشد، یادآور شد: تلاش ما در جشنواره هایی که برگزار می کنیم این است که خلاقیت و حس تخیل بچه ها را تقویت کرده و با برگزاری برنامه های مستمر تئاتر در طول سال، آن را حفظ کنیم.


چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!


تئاتر کودک و نوجوان در ایتالیا تبدیل به تجارت شده است

تیزیانو پوپولی آهنگساز تئاتر کودک و نوجوان از ایتالیا  نیز بر اهمیت تئاتر کودک ونوجوان در کشور ایتالیا تأکید کرد و گفت: در ایتالیا به موضوع تئاتر کودک و نوجوان اهمیت زیادی می دهند و این اهمیت گاهی اوقات اینقدر زیاد شده است که یک طوری تبدیل به تجارت شده  و حتی روابط سیاسی هم وارد این قضیه شده است و خیلی ها نیز در این سیاست دخیل هستند اما ما گروهی مجزا هستیم و خیلی خود را درگیر سیاست نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه با ریتم و موسیقی بیش از نیمی از پیام اثر به مخاطبان انتقال داده می شود، اظهار داشت: به عنوان مثال در یک نمایش با یک موسیقی معلق آغاز کرده و مفاهیم انتزاعی کار را با زبان موسیقی برای کودکان و نوجوانان قابل لمس می کنم.

این آهنگساز ایتالیایی به آثار ارائه شده در جشنواره همدان اشاره و خاطرنشان کرد: برخی آثار قوی و خوب هستند اما موضوع برخی آثار قدیمی، تکراری و ساده است، من عقیده دارم که بچه ها خیلی فهیم هستند و می شود برای آنها موضوعات داستانی خیلی قدرتمندی را اجرا کرد.

پوپولی ادامه داد: کار برای کودک نباید موضوعات ساده و قدیمی باشد بلکه باید موضوعات پیچیده در قالب نمایش برای کودکان و نوجوانان بازگو شود تا فکر آنها درگیر داستان شود.
 
  چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!


روند مستمر جشنواره های فصلی در کره جنوبی

خانم "هی یر" که با نمایش اورکت از کشور کره جنوبی در این جشنواره حضور داشت نیز اظهار داشت: در کشور ما جشنواره های فصلی در طول سال برگزار می شود وهر فصل به شکل مجزا برای کودکان برنامه ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج بار به شکل تخصصی برای کودکان و نوجوانان کار کرده است، افزود: مهمترین دغدغه کودکان و نوجوانان به نظر من آزادی و حس تخیل آنهاست که یاد بگیرند که  برای خود زندگی کنند.

چراغ جشنواره بیست و سوم تا سال آینده خاموش شد...!


پس به نظر می رسد نیاز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزاری جشنواره ها در طول سال و همراه با محتوا، مضامین و سبک های متنوع و جذاب باشد تا هنرهای نمایشی از جمله تئاتر در انتقال پیام های جامعه به کودکان و نوجوانان تاثیرپذیری بیشتری داشته باشد.

گزارشگر: فرشته درهم فروش


انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.