طبق مصوبه مجلس؛

صدا و سیما موظف است 10 درصد از تولیدات خود را به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهد

نمایندگان مجلس وظایف دستگاه های اجرایی را برای ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در برنامه ششم توسعه مشخص کردند.

صدا و سیما موظف است 10 درصد از تولیدات خود را به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهد
 به گزارش خبرنگار مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز (شنبه 18 دی ماه) مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه ماده 101 را اصلاح و با 167 رای موافق، 7 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 218 رای ماخوذه به تصویب رساندند.

براین اساس ماده 101 تصریح می کند:
 
1. کلیه دستگاه های اجرایی موظفند نسبت به اجرای صحیح سیاست های کلی ترویج فرهنگ ایثار شهادت و جهاد  و سازماندهی امور ایثارگران ابلاغی مقام معظم رهبری اقدام نمایند.

2. وزارت آموزش و پرورش مکلف است به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسبت به معرفی الگو ها و قهرمانان ملی ایثار و شهادت در متون درسی کلیه پایه های تحصیلی و فعالیت های پژوهشی و برگزاری مسابقات علمی  اقدام نموده و در جهت تعمیق ایمان و ترویج باورها در صیانت از فرهنگ دینی و انقلابی نسبت به  اجرای یادواره های شهداي دانش آموز و فرهنگی و برگزاری راهیان نور  ویژه دانش آموزان و فرهنگیان با سازمان بسیج همکاری لازم را بعمل آورند.

3. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است ضمن اختصاص بخشی از برنامه های شبکه های مختلف به موضوع ترویح فرهنگ ایثار و شهادت، حداقل ده درصد( 10% ) از تولیدات برنامه های هنری نمایشی خود را به این موضوع اختصاص دهد.

4.  دولت موظف است به منظور بهره گیری از دستاورد های دوران دفاع مقدس و انتقال و ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت به نسل های آینده نسبت به ساماندهی گلزارهای شهدای سراسر کشور و یادمان شهدای گمنام، احداث و تکمیل موزه های دفاع مقدس و مرمت و نگهداری آنها با رضایت والدین شهید اقدام نماید. وزارتخانه‌هاي نیرو و نفت و راه و شهرسازی و کشور موظفند کلیه هزینه های خدماتی مربوط به آب رسانی، برق رسانی، گاز رسانی و جاده مواصلاتی طبق بودجه سنواتی را تامین نماید.

5. دولت موظف است به منظور تداوم اجرای برنامه های شاخص در حوزه ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به خصوص استمرار و  فراگیر نمودن برنامه راهیان نور با ایجاد و توسعه ظرفیت ها و زیرساخت های لازم در دستگاه های اجرایی و فرهنگی نسبت به قرار دادن موضوع در سرفصل اعتبارات برنامه های فرهنگی و هزینه ای  وزارتخانه ها و سازمان ها اقدام نماید.

6. دولت مكلف است به منظور حفظ و ترويج فرهنگ ايثار، جهاد و شهادت و تكريم از الگوهاي اين فرهنگ ماندگار به والدين شهيدي كه داراي حداقل سه شهيد يا دو شهيد و يك جانباز 50% و بالاتر يا يك شهيد و دو جانباز بالاي 50% و بالاتر هستند نشان ملي ايثار اعطا نموده و آنان را به عنوان چهره ماندگار كشور به جامعه معرفي نمايد.

تبصره1- صداو سيماي جمهوري اسلامي ايران، وزراتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، علوم و تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور و بنياد حفظ و آثار و ارزشهاي دفاع مقدس و ساير نهادهاي فرهنگي مكلفند جهت ارج نهادن به اين چهره هاي ماندگار اقدام فرهنگي لازم را جهت معرفي آنها انجام دهند.

تبصره2- آيين‌نامه اجرايي اين بند در 6 ماه اول برنامه به پيشنهاد بنياد شهيد و امور ايثارگران و بنياد حفظ و آثارو ارزشهاي دفاع مقدس به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

7- کلیه دستگاه های اجرایی موضوع اين قانون موظفند بیست درصد (20% ) از اعتبارات فرهنگی خود باستثناي فصول اول و ششم اعتبارات هزينه اي را براساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان در چارچوب سیاست های مصوب ابلاغی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صرف این امور نمایند.

8- بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس موظف است با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری ها و سایر دستگاه های فرهنگی کشور تا پایان برنامه ششم نسبت به توسعه و تکمیل مراکز اسناد و مدارک دفاع مقدس و تدوین دایره المعارف دفاع مقدس و تدوین تاریخ دفاع مقدس مطابق بودجه سنواتی اقدام نماید.

9- وزارتخانه های علوم و تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح به منظور تعمیق و ترویج ارزش های دفاع مقدس به نسل های بعدی، واحدهای درسی مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مقاطع مختلف دانشگاهی ایجاد نموده و تعدادی از واحد های درسی، موضوعات پژوهشی، پایان نامه ها و پروژه های علمی و تحقیقاتی خود را به موضوع فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند.

تبصره- کلیه دستگاه های اجرایی موظفند گزارش عملکرد سالانه خود را در طول اجرای قانون برنامه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و مقاومت و شهادت را به سازمان، بنیاد شهید و امور ایثارگران ، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و کميسیون های مرتبط مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

همچنین لاریجانی رئیس مجلس در ادامه با اشاره به ایرادات 5 ماده باقی مانده از بخش امور ایثارگران برنامه ششم توسعه اظهار داشت: به دلیل ایرادات، ابهامات و برخی بندهای تکراری در این 5 بند بهتر است آن‌ها را به کمیسیون تلفیق برنامه به منظور اصلاح ارجاع شود.

گفتنی است، نمایندگان با 127 رای موافق، 48 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 217 رای ماخوذه با ارجاع مواد 102، 103، 104، 105 و 106 به کمیسیون تلفیق موافقت کردند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.