یاسوج؛

هزینه هشت هزار میلیارد ریالی برای ساخت سد چم شیر

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث سد و نیروگاه سد چم شیر در این شهرستان تاکنون هزینه شده است.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جواناز یاسوج؛محمدرضا فاضل  اعتبار موردنیاز برای اجرای این طرح را هفت هزار میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: طرح سد چم شیر در صورت تأمین اعتبار در سال 96 به مرحله آبگیری خواهد رسید. 

وی میزان پیشرفت فیزیکی این سد را 65 درصد اعلام کرد. 

فاضل تصریح کرد: هم‌اکنون سه هزار نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند. 

وی بیان کرد: عملیات اجرایی این سد از سال 1391 آغاز شده است. 

فاضل ابراز کرد: تونل دسترسی، حفاری تونل انحراف، سازه‌های اصلی، بدنه، جاده دسترسی و ساختمان‌های اداری از مهمترین بخش‌های اجراشده سد چم شیر است. 

وی افزود: تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن 110 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب، تولید 282 مگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است. 

سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (RCC) ایران است. 

این سد دارای یک میلیارد و 100 متر حجم بدنه،150 متر ارتفاع، 580 متر طول تاج، هفت متر عرض تاج، 75 متر عرض بدنه و سه‌دهنه سرریز اوجی دریچه دار است. 

مطالعه احداث سد چم شیر در سال 73 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت. 

نیروگاه و سد چم شیر در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و برروی رودخانه زهره در دست ساخت است. 


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.