یاسوج؛

وابستگی کشاورزی کهگیلویه به آب های زیرزمینی تهدید جدی برای این حوزه

بیش از 53 هزار هکتار زمینهای کشاورزی در شهرستان کهگیلویه وجود دارد که آب مورد نیاز آنان از طریق چاه تامین می شود.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ بخش زیادی از 270 هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان های گرمسیری این استان پرآب واقع شده است و در عین حال این مناطق علاوه بر تداوم پدیده خشکسالی با مشکل مهار نشدن روان آبها مواجه اند.

امروزه سطح آب سفره های زیر زمینی دشت های وسیع شهرستان کهگیلویه به دلیل استفاده بی رویه کشاورزان با افت شدیدی رو به رو شده است.

آب زیرزمینی در بیشتر دشت های مناطق شهرستان کهگیلویه به بیش از 10 متر کاهش داشته است.

عدم مدیریت مصرف منابع آب از سوی کشاورزان کهگیلویه زنگ خطری است که باید با همکاری مسئولان و مردم مدیریت شود.

وجود بیش از 411 حلقه چاه غیر مجاز کشاورزی و صنعتی با شیوه سنتی و غیراصولی معضلی است که مدیریت آب را با مشکل مواجه کرده است.

تمایل کشاورزان به کشت محصولات پرآب از جمله هندوانه و ذرت و عدم نظارت مسئولان حوزه کشاورزی در راستای ترویج الگوی کشت مناسب نیز از دیگر مشکلاتی است که کشاورزی سنتی شهرستان را تهدید می کند.

شهرستان کهگیلویه با وجود دشت های وسیع و زمینهای مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری اما به دلیل نبود برخی زیرساخت ها و کارهای زیربنایی از جمله احداث سد و نبود منابع آبی پایدار در 2 بخش کشاورزی و آشامیدنی با محرومیت های عمیقی مواجه است.

مهار آب رودخانه های پرآب این شهرستان از جمله سمه، مارون، طسوج، جن و بلربیشه علاوه بر حفظ منابع آب سفره های زیر زمینی نقش مهمی نیز در توسعه کشاورزی از سنتی به صنعتی دارد.

رودخانه مارون در بخش مرکزی کهگیلویه با حجم یک میلیارد متر مکعب از کنار دشت های تشنه این شهرستان بدون استفاده بهینه عبور می کند.

یکی از مهمترین و مناسب ترین راهبرد برای رفع محرومیت ها و مشکلات توسعه نیافتگی و جبران فقر کشت آبی ساخت سد مارون است.

با توجه به وجود 14 رودخانه دائمی و فصلی پرآب در شهرستان کهگیلویه، احداث سد بر روی یکی از این رودخانه ها می تواند علاوه بر تامین آب شرب و صنعت شهرستانهای کهگیلویه و چرام توسعه کشاورزی و اشتغال را نیز رونق بخشد.

منابع آب شهرستان کهگیلویه 950 کیلومتر مربع است که استفاده بهینه ای از این آبها برای توسعه کشاورزی نمی شود.

سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی این شهرستان بیش از 50 هزار هکتار است که از این مقدار تنها پنج هزار هکتار آبی که آب این زمینها نیز از طریق چاه تامین می شود.

رئیس اداره منابع آب کهگیلویه با اشاره به افت محسوس سطح آب های زیرزمینی در دشت کلاچو گفت: در صورت ادامه این روند خشک سالی یک تهدید جدی محسوب می شود.

یعقوب دمساز سرقت آب از سوی کشاورزان را یکی دیگر از دلایل افت سطح آبهای زیرزمینی دانست و اظهار داشت: همکاری همه نهادها برای حفظ منابع آبی یک ضرورت است.

وی وابستگی کشاورزی شهرستان به آبهای زیر زمینی را نوعی تهدید برای آینده کشاورزی دانست و ابراز داشت: اصلاح الگوی کشت مناسب و بهره وری از آبهای سطحی باید در اولویت قرار گیرد.

دمساز با اشاره به اجرای مطالعات اولیه احداث سد مارون 2 بیان کرد: با بهره برداری از این سد بیش از 25 هزار هکتار از زمینها و دشت های دیم شهرستان های کهگیلویه و چرام آبیاری خواهد شد.

وی اظهارکرد: با توجه به وجود زمین های مستعد در کنار رودخانه مارون نیاز است دولت توجه ویژه ای به شهرستان محروم کهگیلویه در زمینه توسعه کشاورزی با اجرای طرحهای تامین آب داشته باشد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.