زنجان؛

باغداران فرصت چال کود را از دست ندهند

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: هم اکنون بهترین زمان برای عملیات چال کود در باغات استان زنجان می‌باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت: در استان زنجان نزدیک به ۶۶ هزار هکتار باغات مثمر موجود است که ۱۹ هزار هکتار از آن شامل باغات زیتون در طارم واقع می‌باشد.

اوجاقلو با اشاره به اینکه با گرم شدن هوا فصل کار در باغات نیز شروع می‌شود افزود: لازم است کشاورزان نسبت به برخی کار‌ها اعم از چال کود، محلول پاشی و هرس درختان خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: کشاورزان با انجام آزمون خاک و برگ، میزان عناصر غذایی موجود در خاک و برگ باغات خود را مشخص می‌کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان بیان کرد: کارشناسان با اطلاعات به دست آمده از این آزمون‌ها بر اساس جداول خاصی میزان کود مربوط به هر کدام از انواع عناصر غذایی را تعیین می‌کنند.

اوجاقلو با اشاره به اینکه هم اکنون بهترین زمان برای عملیات چال کود است افزود: باغداران می‌توانند بسته به سن درختشان به فاصله ۸۰ سانتی متر تا یک متر از تنه درخت چاله بکنند (به عمق ۵۰ سانتی متر) و کود‌های حیوانی بسیار پوسیده را با کود‌های دیگر ترکیب کرده و داخل چاله‌ها بریزند.

وی با اشاره به آهکی بودن خاک استان و ph بالای آن گفت: بسیاری از عناصر غذایی از جمله آهن و روی در خاک هایی که تقریبا ph متمایل به اسیدی دارند قابل جذب برای ریشه درختان هستند.


گفتنی است: عملیات چال کود در بالا بردن تغذیه از خاک توسط گیاه را به میزان چشم گیری افزایش می‌دهد.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.