گلوبال ریسرچ گزارش داد:

اقدام ترامپ در خصوص تشدید اوضاع در سوریه محکوم به شکست است

«گلوبال ریسرچ» نوشت نخستین جنگ بزرگ ترامپ نه تنها غیرقانونی است بلکه به سبب غیرمنطقی بودن آن، محکوم به شکست است.

گلوبال ریسرچ: اقدام ترامپ در خصوص تشدید اوضاع در سوریه محکوم به شکست است
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «گلوبال ریسرچ» نوشت: اعزام تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی به سوریه، بدون کسب مجوز، خلاف قوانین بین‌المللی است و این که رئیس جمهور آمریکا، کشور را بدون اعلام قبلی وارد جنگ کند، خلاف قانون است.

این پایگاه اینترنتی در مقاله‌ای به قلم ران پال، قانونگذار آمریکایی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته با اعزام حدود چهارصد تفنگدار دریایی به الرقه در سوریه که تحت کنترل (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش قرار دارد، حضور نظامی واشنگتن را در سوریه افزایش داد.

چند ده نفر از رنجرهای ارتش نیز به منطقه مورد اختلاف در اطراف منبج اعزام می شوند. بر اساس گزارش های مطبوعاتی، ترامپ همچنین حدود دو هزار و پانصد نظامی دیگر را به کویت اعزام می کند تا در صورت درخواست سوریه و عراق، از این نیروها استفاده شود.

اعزام نیروها به کشوری دیگر بدون اجازه، نه تنها بر اساس قوانین بین‌المللی، قانونی نیست بلکه خلاف قوانین است که ترامپ بدون اعلام، کشور را وارد جنگ کند. نخستین جنگ بزرگ ترامپ نه تنها غیرقانونی است بلکه به سبب غیرمنطقی بودن آن، محکوم به شکست است. 

دونالد ترامپ می گوید هدف از این تشدید وخامت اوضاع، شکست دادن داعش در الرقه مقر اصلی استقرار این گروه در سوریه است.

با وجود این، ارتش سوریه همراه با متحدانش یعنی روسیه و ایران اکنون به شکست دادن داعش در سوریه نزدیک شده است. چرا باید نظامیان آمریکایی اعزام شوند آنهم در زمانی که ارتش سوریه در حال پیروز شدن است؟ آیا ترامپ می خواهد شرق سوریه را اشغال کند و یک دولت شورشی تحت حمایت واشنگتن را عهده دار امور کند؟ آیا کسی به ترامپ گفته است هزینه مالی و انسانی این کار از جمله آمریکایی هایی که کشته می شوند چقدر است؟ این دولت شورشی تحت حمایت آمریکا به رویکرد ارتش سوریه که مورد حمایت ارتش روسیه قرار دارد چطور واکنش نشان می دهد؟

آیا ترامپ قصد دارد سیاست «تغییر رژیم» را کنار بگذارد و بخش شرقی فتح شده سوریه را به اسد باز گرداند؟ اگر اینطور است، اگر سوری ها و متحدانشان قبلا در حال انجام این کار هستند، چرا باید جان و پول آمریکایی ها هدر داده شود؟ ترامپ زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود حتی گفته بود بسیار خوشحال است که با روسیه و سوریه از شر داعش خلاصی یابد. اگر سیاست آمریکا، پذیرش پیروزی اسد است، این کار می تواند با پایان دادن به عرضه سلاح به شورشیان و از میان برداشتن آنها محقق شود.

به نظر نمی رسد ترامپ یا مشاوران وی در این باره فکر کرده باشند که اگر ارتش آمریکا کنترل شهر الرقه را بدست بگیرد، چه اتفاقی روی می دهد. پایان این وضعیت به چه شکلی خواهد بود؟ شاید نومحافظه کاران مانند زمان پیش از حمله به عراق در سال 2013 به ترامپ گفته باشند که این کاری آسان است.

بخشی از مشکل این است که مشاوران ترامپ به این تصور اشتباه معتقدند که افزایش تعداد نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان، موفقیتی بزرگ بود و تکرار آن پیروزی است که اوباما با اعتمادش به هواپیماهای بدون سرنشین و نیروهای نظامی نیابتی به آن دست پیدا نکرد. برخی کارشناسان این استدلال را مطرح می کنند یک نمایش قدرت نظامی بزرگ بر روی زمین مانند صد هزار نفری که اوباما سال 2009 به افغانستان اعزام کرد، چیزی است که در افغانستان مورد نیاز است. به ندرت این پرسش مطرح می شود که اگر آن افزایش تعداد نیروها موثر واقع شد، چرا هنوز افغانستان و عراق یک فاجعه هستند؟

«گلوبال ریسرچ» در پایان نوشت: اقدامات ترامپ در خصوص تشدید اوضاع در سوریه، محکوم به شکست هستند. نو محافظه کاران در حال وارد کردن ترامپ در باتلاقی هستند که جان های زیادی را می گیرد، هزینه زیادی برای ما دارد و ممکن است ریاست جمهوری وی را نابود کند. ترامپ پیش از آنکه خیلی دیر شود باید جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیرد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار