معاون پژوهشی وزارت علوم؛

باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین پیش برویم/ لزوم اقدام موثر دانشجویان در جهت اشتغال‌زایی

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: دانشجویان باید پس از فارغ‌التحصیلی و با استفاده از محصولات پژوهشگران اشتغال‌زایی کنند.

وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با توجه به شعار سال طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از اهداف اصلی ما بحث تحقق دانشگاه کارآفرین بوده و نظام علمی کشور بر این اصل تکیه داشته است که افزایش راندمان و ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال بتواند اثرگذارتر باشد. 

وی ادامه داد: دانشگاه نسل سوم جزو شعار اصلی ما بوده و به عنوان دو پروژه اقتصاد مقاومتی در سال گذشته تحت قالب دانشگاه کارآفرین به تمامی مراکز علمی ابلاغ شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: ما باید بازتعریفی از دانشگاه داشته باشیم، زیرا نسل اول دانشگاه‌های ما مبتنی بر آموزش و نسل دوم بر پایه پژوهش و توسعه علمی بوده است و اکنون ما باید به سمت نسل سوم دانشگاه یعنی دانشگاه‌های کارآفرین پیش برویم.

احمدی بیان کرد: در واقع دانشجویان باید خودشان پس از فارغ التحصیلی ایجاد اشتغال کرده و با بهره‌مندی از محصولات پژوهشگران اشتغال‌زایی کنند.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه‌های بزرگ دنیا مانند هاروارد ایجاد شرکت‌هایی در جهت توسعه‌زایی است به طوری که در واقع شرکت‌های بزرگ دنیا محصول شرکت‌های کوچک یا فرآیند زایشی هستند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه امروزه در دانشگاه‌های کشور مراکز صنعت و رشد وجود دارد، تصریح کرد: ما هم در دانشگاه‌ها این مسله را در دستور کار قرار داده ایم و در حقیقت هدف ما این است که در دانشگاه‌ها یک اکوسیستم ایجاد کنیم تا دانشجو و اساتید بتوانند از پروژه‌های مشترکشان استفاده کرده و وارد صنعت شوند.

احمدی تاکید کرد: تلاش ما باید در جهت نزدیک‌تر شدن صنعت به دانشگاه باشد و پارک‌ها و مراکز رشد نیز باید به عنوان یکی از حلقه‌های موثر در کنار دانشگاه در راستای توسعه فرهنگ کارآفرینی و کاربردی شدن نتایج تحقیقات با ایجاد شرکتهای دانش بنیان تلاش کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار