اردبیل؛

افزایش سطح زیر کشت محصولات باغی در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سه سال گذشته سطح زیر کشت محصولات باغی استان اردبیل از ۳۸ هزار هکتار به ۴۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عدیل سروی در جمع کشاورزان پیشرو در اردبیل اظهار کرد: در راستای تغییر الگوی کشت محصولات با نیاز آبی کمتر و تولید بهینه و پایدار در سه سال گذشته سطح زیر کشت محصولات باغی استان از 38 هزار هکتار به 40 هزار هکتار افزایش یافته است.

وی افزود: در همین راستا نیز سطح زیر کشت گیاهان دارویی نیز به 115 هکتار رسیده است در حالی که در سال 92 کل تولید محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی سه میلیون و 700 هزار تن بود که در سال 95 به چهار میلیون و 500 هزار تن رسید که این مهم و دستاورد اساسی در راستای تامین امنیت غذایی با وجود واقعیت اجتناب‌ناپذیر هماهنگی تنگاتنگ مروجین و کارشناسان ترویج و محققین و آموزشیاران با کشاورزان و بهره‌برداران است.

سروی بیان کرد: یکی از اهداف مهمی که در استان در راستای سیاست تغییرالگوی کشت در طی سه سال گذشته برنامه‌ریزیهای دقیقی روی آن صورت گرفت افزایش سطح زیر کشت و توسعه محصول زعفران با ارزش اقتصادی بالا و کارآفرینی قابل ملاحظه بود که در همین راستا در طی سه سال گذشته بیش از 89 تن پیاز زعفران در بین زارعین استان توزیع شد که در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران در استان 51 هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد خرید و توزیع نهال یارانه دار گل محمدی گفت: در سه سال گذشته بیش از 400 هزار اصله نهال بین متقاضیان واجد شرایط توزیع شد اعتباری که به این منظور هزینه شد 778 میلیون ریال بود که در حال حاضر سطح زیر کشت این محصول در استان به 45 هکتار افزایش یافت.

وی با اشاره به وضعیت توسعه و گسترش باغات پسته در استان تصریح کرد: 70 هزار اصله نهال پسته یارانه‌دار در بین متقاضیان توزیع شده و سطح زیر کشت این محصول به 210 هکتار رسیده است.

سروی اظهار کرد: خرید حدود 100 هزار اصله انواع پایه‌های رویشی کشت بافتی و عقد قرارداد با نهالستانهای مجاز برای تولید نهال به منظور توزیعبین متقاضیان احداث باغهای متراکم از دیگر فعالیتهای این سازمان درسه سال گذشته در ارتباط با بخش باغبانی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزایش راندمان تولیدات کشاورزی را شاهدی برای موفقیت اصلاح الگوی کشت استان دانست و بیان کرد: امسال نیز در این راستا تلاش همه‌جانبه‌ای در استان انجام می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.