روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد:

سفر ترامپ به عربستان، بهانه‌ای برای دور شدن وی از بحران داخلی آمریکا

ایندیپندنت سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی را برای منحرف کردن افکار عمومی، ضروری توصیف کرد.

سفر ترامپ به عربستان، بهانه‌ای برای دور شدن وی از بحران داخلی آمریکا
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم پاتریک کاکبرن نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فقط چند ساعت پس از حمله جنگنده های این کشور به نیروهای طرفدار اسد که ارتش آمریکا می گوید پایگاه نیروهای ویژه آمریکا و انگلیس را تهدید می کردند، وارد عربستان سعودی شد. 

ساده لوحانه خواهد بود تصور کنیم زمانبندی حمله آمریکا به سوریه با سفر ترامپ به عربستان مرتبط نبوده است. از نظر کاخ سفید سفر ترامپ به عربستان این منفعت بزرگ را نیز دارد که افکار عمومی را از بحران هایی که رئیس جمهور آمریکا پس از برکنار کردن جیمز کومی از ریاست اف بی آی با آن مواجه بوده است، منحرف می کند. 

یک اصطلاح طعنه‌آمیز در پنتاگون وجود دارد که می گوید تصمیم های نظامی بیشتر مبتنی بر سیاست های داخلی اتخاذ می شود و نه براساس تحولات خارجی. ترامپ می داند فقط زمانی از سوی رسانه ها تمجید شد که در 7 آوریل فرمان پرتاب موشک به پایگاهی در سوریه را صادر کرد.

وی اوایل این ماه در مصاحبه با مجله تایم با لحنی هیجان زده گفت: نمره من در زمینه سیاست خارجی در حال پیشرفت است. 

اما اکنون درحالی که مشکلات ترامپ عمیق تر می شود، اقدام نظامی ضد دشمنان خارجی یکی از معدود برگ های برنده‌ای است که وی در اختیار دارد. حتی اگر ترامپ با بحران داخلی هم دست به گریبان نبود این احتمال وجود داشت که تصمیم بگیرد سیاست خارجی مداخله جویانه تری را نسبت به آنچه در مبارزات انتخاباتی اش اعلام می کرد، پیش بگیرد. اهدافی که ترامپ برای خود اعلام می کند، متناقض است. وی می گوید قصد دارد جایگاه و احترام آمریکا را بار دیگر در جهان ارتقا بخشد اما در عین حال با جنگ های خارجی عراق و لیبی مخالفت می کند. 

نویسنده در ادامه با تاکید بر این که ترامپ به شدت به موفقیت نیاز دارد، افزود: سفر سه روزه وی به عربستان سعودی آنهم پیش از سفر به اسرائیل چنین فرصتی را در اختیار وی قرار می دهد. هدف ترامپ از سفر به عربستان همین است.

وی احتمالا قادر خواهد بود خبر فروش 110 میلیارد دلار سلاح به سعودی ها را اعلام و تاکید کند این فروش به معنی ایجاد اشتغال بیشتر در آمریکا خواهد بود. 

ترامپ در این سفر با ملک سلمان یک سری دیدار دوجانبه خواهد داشت هرچند که مذاکرات آنها اهمیت چندانی نخواهد داشت زیرا پادشاه 81 ساله عربستان به دلیل کهولت سن توانایی چندانی ندارد و عملا پسر وی یعنی محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد، کشور را اداره می کند. او نیز مانند ترامپ می خواهد این سفر را فرصت خوبی برای دستیابی به موفقیت آن هم پس از ناکامی سیاست خارجی مداخله جویانه اش در سوریه و یمن توصیف کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار