در آیین روز ملی بهره‌وری مطرح شد؛

نگاه جزیره‌ای به تولید اثرگذار نیست/ تحقق رشد اقتصادی پایدار با تکیه بر ارتقاء بهره‌وری

روغنی با بیان اینکه نگاه جزیره‌ای نمی تواند اثر بخش باشد، گفت: توجه به تولید به تنهایی نمی‌تواند عامل مهم رشد اقتصادی تلقی شود.

نگاه جزیره‌ای به تولید اثرگذار نیستبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی ایران در آیین روز ملی بهره‌وری با بیان اینکه نگاه جزیره ای نمی تواند اثر بخش باشد، گفت: توجه به تولید را به تنهایی نمی تواند عامل مهم رشد اقتصادی در نظر گرفته شود و باید مشکلات و چرایی عدم پیشرفت صنعت و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان دو مبحث تاثر گذار در حوزه بهره وری مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: حدود ۲.۷ درصد از ۸ درصد رشد اقتصادی مدنظر دولت مربوط به حوزه بهره وری است و این امر نشان از اهمیت باالقوه این بخش را دارد.

روغنی با بیان اینکه رتبه کشور در حوزه بهره‌وری تا کنون روند نزولی را در پیش گرفته است، افزود: رتبه ما در آسیا ۷ بوده و این امر نشان از عدم پیشرفت ما در این حوزه دارد و علت اصلی آن، دولتی بودن ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بیشترین پیشرفت کشور مربوط به بنگاه های بزرگ بوده است درحالیکه با توجه به مولد بودن بنگاه های کوچک و متوسط، توجه به آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی قوانین ناکارآمد، قانون کار، مسائل مربوط به تامین اجتماعی و ناکارآمدی نظام مالیاتی از جمله عوامل اثربخش در رشد اقتصادی بوده همچنین وجود تحریم های ظالمانه طی چند سال اخیر مانع از ورود تکنولوژی‌های نوین و آموزش نیروی جوان تحصیلکرده شده است.

روغنی با اشاره به دو بند سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: مطابق با بند ۴ این سیاست ها قرار بر این شده بود تا از طریق هدفمندسازی یارانه‌ها شاهد رونق حوزه صنعت باشیم اما این مسئله بیشترین آسیب را بر پیکره صنعت کشور وارد ساخت علاوه بر موضوع، مطابق با بند بیستم آن می بایستی تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به فعالان اقتصادی باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد چرا که هم اکنون شاهد فراموشی کارآفرینی در کشور هستیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران توانمندسازی و بهره وری را مستلزم تحقق چند عامل مهم دانست و افزود: کارآمدی دولت و انتخاب کابینه مناسب، ایجاد بسترهای سرمایه پذیر در کشور، استفاده از نیروی انسانی، انتقال تکنولوژی، رقابت و تحول ساختاری، بازارهای کارآمد و توسعه صادرات، مدیریت نرخ ارز، ثبات اقتصاد کلان، توسعه بخش های مالی کشور و توجه به محیط زیست و انرژی از جمله عوامل تاثیرگذار بر حوزه بهره وری بوده که نیازمند توجه بیشتری است.

گفتنی است که در این مراسم، تندیس ملی بهره‌وری به هیچ شرکتی اعطا نشد.
 
 تحقق رشد اقتصادی پایدار با تکیه بر ارتقاء بهره‌وری

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ایین روز ملی بهره‌وری عنوان کرد: برخی مباحث در حوزه مورد ظلم قرار گرفته که بهره‌وری از جمله این مباحث است چرا که اقدامات در این زمینه تنها در حد حرف بوده و اقدامات عملی انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی پایدار در هر کشوری از محل بهره‌وری محقق می شود، افزود: بی توجهی به بحث بهره‌وری در اقتصاد یکی از دلایل عدم تحقق رشد پایدار در کشور ما کشور بوده است.

سلاح ورزی اذعان داشت: تا زمانی که مباحثی مثل واقعی شدن نرخ ارز در اقتصاد کشور انجام نشود، شاهد رشد صادرات تولید و بهره‌وری نخواهیم بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان بیان کرد: توجه به بخش علی دولتی و خصوصی باید در دستور کار قرار گیرد و به سایر بخش ها مثل خصولتی مثل خصولتی و عمومی که تعریفی برای ان ها در قوانین کشور وجود ندارد، توجه شود، نمی توان شاهد رشد بهره‌وری بود.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار