آداب و رسومی کهن در جنوب استان کرمان

پیدا کردن هلال ماه مبارک‌ رمضان برای مردم دهستان رمشک از سنت های قدیمی است.

آداب و رسومی کهن در جنوب استان کرمان به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ آخرین روز ماه شعبان که می شود زمزمه پیدا کردنش در بین همه پیر وجوان شنیده می شود .حتی  ریش سفیدان هر روستا جوانان را برای این مسابقه تشویق میکنن و جوانان به پشتوانه  آنها پای در رقابت  می گذارند .

این مسابقه که با شور و شوق جوانان همراه است از بعد از ظهر آخرین روز ماه شعبان تا پایان غروب و پیدا کردن هلال ماه مبارک رمضان ادامه دارد .

مسابقه پیدا کردن هلال ماه مبارک رمضان در بالاترین قلعه کوه دهستان انجام میشود . و جوانی که موفق به پیدا کردن هلال ماه شود به آن لقب صالح داده مبشود و معنی آن این است که این فرد توانسته رضایت والدین خود را جلب کند و در امتحان الهی قبول شده است.

 مسعود نادری دهیار دهستان رمشک در این باره گفت: این مسابقه در آخرین روز ماه شعبان بین جوانان این دهستان در بالاترین قلعه کوه انجام می شود و هر کس موفق به پیدا کردن هلال ماه شود به عنوان برنده این مسابقه اعلام می شود .


وی  افزود : در ماه مبارک رمضان هیچ فردی در خانه خود افطار نمی کند و مردم روستاهای دهستان  "رمشک" روزه ی خود را در مسجد باز می کنند.

نادری بیان کرد : هنگام غروب هر فرد در روستا، غذایی ساده را با خود به مسجد می آورد و بعد از اقامه نماز، سفره افطاری در مسجد پهن می شود.

دهیار رمشک اظهار کرد : در این سفره همه افراد شریکند و بین فقیر وغنی تفاوتی نیست، هر کس در حد توانش غذایی مانند خرما ، آش ، حلیم و چنگمال (نوعی شیرینی کرمانی ) با خود می آورد.

نادری خاطر نشان کرد: بالاخره همه در کنار یکدیگر و در فضایی سرشار از معنویت و صمیمیت روزه ی خود را باز می کند.

وی تصریح کرد : این رسم دیرین همه ساله شور و شوق خاصی در بین مردم دیندار و سختکوش این روستا ایجاد می کند، با این شیوه کودکان هم برای روزه داری و این دوستی وصمیمیت تشویق می شوند .

نکته قابل تامل اینکه ریش سفیدان این روستا هم قبل از آغاز ماه مبارک رمضان پیش قدم می شوند و کسانی را که از یکدیگر دلخور هستند آشتی می دهند.

یاد آور می شود دهستان رمشک جنوبی ترین و پر جمعیت ترین دهستان در 700کیومتری از مرکز استان کرمان قرار دارد .از توانمندی های این دهستان میتوان به آب و هوای کوهستانی و خنک رودخانه دایمی آن و وجود قنات های پر آب  صنایع دستی آن که از درختچه داز تولید میشود و انواع غذاهای سنتی و محلی و تولید تنباکوی سبز صادراتی نام برد .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار