جان کربی خطاب به دولتمردان کشورش: تعهدات آمریکا به دنیا را به سُخره نگیرید!

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص تصمیم ترامپ برای خروج این کشور از توافقنامه آب و هوایی پاریس هشدار داد.

جان کربی خطاب به دولتمردان کشورش: تعهدات آمریکا به دنیا را به سُخره نگیرید!
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور مبنی بر خروج از پیمان زیست محیطی پاریس به دولتمردان کشورش هشدار داد اگر تعهداتی را که واشنگتن به دنیا داد به سخره بگیرند دیری نخواهد پایید که دیگر آمریکا نفوذی در دنیا نخواهد داشت. 

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با سی ان ان با اشاره به تصمیم ترامپ برای خروج از توافقنامه پاریس گفت: رئیس جمهور در حقیقت می خواهد با این کار بخشی از وعده های تبلیغاتی خود را جامه عمل بپوشاند که بر اساس آنها توانست از مردم رای بگیرد اما اگر چنین تصمیمی عملیاتی شود اقدامی فاجعه آمیز و خطرناک خواهد بود زیرا از نگاه امنیت ملی، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا گفته پدیده تغییرات آب و هوایی را تهدیدی بزرگ می داند. تهدیدی که زمینه ی بی ثباتی و ناامنی را در دنیا بوجود می آورد و احتمال بروز درگیری را تشدید می کند. از نگاه اقتصادی، رئیس جمهور بارها وعده داده است که می خواهد در کشور اشتغال ایجاد کند و با توافقنامه ی پاریس می توان شغل ایجاد کرد. کاربرد انر‍ژی خورشیدی در آمریکا در 15 سال گذشته هفت برابر شده و استفاده از انرژی بادی هم در 15 سال گذشته در آمریکا چهار برابر بیشتر شده است. برای هر یک میلیون دلاری که در زمینه انرژی پاک در آمریکا سرمایه گذاری می شود دو یا سه برابر بیشتر در مقایسه با سرمایه گذاری همان یک میلیون دلار در زمینه ی صنایع ذغالی و انرژی فسیلی شغل ایجاد می شود. به علاوه بحث زیرساخت ها هم مطرح است. مردم عادی این مهم را درک نمی کنند. فقط در سال گذشته شهرهای آمریکا به علت آسیب های ناشی از پدیده تغییرات آب و هوایی نزدیک به سی میلیارد دلار زیان دیدند. لذا از دیدگاه داخلی هم برای ما اهمیت دارد که بخشی از توافق پاریس باقی بمانیم. 

کربی با اشاره به سخنان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مبنی بر اینکه اروپا دیگر نمی تواند به آمریکا متکی باشد، افزود: خروج ما از توافقنامه پاریس، این موضع گیری مرکل را به اثبات می رساند و خیلی غم انگیز است آمریکا که در به ثمر رسیدن این توافق نقشی کلیدی ایفا کرد، حالا خودش می خواهد از توافق خارج شود و این ثابت می کند که دیگر نمی توان به آمریکا در مقام هم پیمان و شریک اتکا کرد.  

مشاوران ارشد دونالد ترامپ، ژنرال اچ آر مک مستر و گری دی کوهن، در سرمقاله ای مشترک که بخشی از آن در سی ان ان باز نشر شده است، نوشتند: «در سفر اخیر هر جا توقف داشتیم پیامی روشن و صریح به دوستان و شرکای آمریکا دادیم به این مضمون که هر جا منافع مشترک ما ایجاب می کند آمادگی داریم همکاری کنیم تا مشکلات را حل و فصل کرده و فرصت ها را مورد بررسی قرار بدهیم ... کوتاه سخن اینکه، کشورهایی که منافع مشترکی با ما دارند دوستی ثابت قدم تر از ما نخواهند یافت. آنانی هم که منافع ما را به چالش بکشند با عزم راسخ (کاخ سفید) روبرو خواهند شد.» 

جان کربی در واکنش به این موضع گیری دولتمردان کشورش گفت: «این نمونه آشکاری از دیپلماسی معاملاتی (دلال بازی) است و در درازمدت علاوه بر این که اثرگذار نخواهد بود بلکه کوته بینانه است زیرا منافع ما را بالاتر از هر چیزی قرار می دهد. من همه عمرم را در نیروی دریایی ارتش گذرانده ام و به حفاظت از منافع امنیت ملی کشورم باور دارم اما دو نکته را هم نباید فراموش کرد هنگامی که منافع و ارزش ها با هم گره می خورند بسیار قدرتمندتر ظاهر خواهند شد و اکنون با رویکردی که دولت در دستور کار قرار داده به نظر می رسد در حال صرف نظر از حقوق بشر است و این در درازمدت خطرناک خواهد بود. نکته دیگر این  است که ما منافعی داریم که با دیگر کشورهای سراسر جهان مشترک است و لذا باید در پی یافتن راه هایی باشیم که بتوانیم همکاری کامل تری را با همه ی کشورها ادامه دهیم. اگر گفته شود که ما با کشوری منافع مشترک نداریم پس باید از در مخالفت وارد شویم، خیلی خطرناک است. بر عکس باید مسیری را برای همکاری مشترک با آن کشور بیابیم.» 

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا به دولتمردان کنونی این کشور هشدار داد اگر تعهدات واشنگتن را به سخره بگیرند در نهایت به جایی خواهند رسید که دیگر آمریکا نفوذی در دنیا نخواهد داشت و بار دیگر سخن آنگلا مرکل را مبنی بر اینکه اروپا باید راه خود را برود، تایید خواهند کرد.

گزارش ها از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافقنامه پاریس بر سر پدیده تغییرات آب و هوایی حکایت دارد. این اقدام ترامپ، یکی از مهم ترین دستاوردهای زیست محیطی دولت اوباما را بی اثر می سازد و انتظار می رود انتقادهای بسیاری را هم به همراه داشته باشد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
زارت. تعهد چیه. آمریکا همین الانم هیچ جلوه ای تو دنیا نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
آمریکائیا عین وحشیای آمازون میمونن و قرارداد مرارداد حالیشون نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
وقتی بیکار می‌شوند تازه یاد خوب وبد میافتند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۳۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
تازه به عصبشون رسیده که دیگه حناشون رنگی واسه دنیا نداره
آخرین اخبار