گرفتار شدن آمریکا در باتلاق رسوایی

سناتور جان مک کین از حزب جمهوریخواه گفت دولت دونالد ترامپ گرفتار رسوایی شده است ولی از متحدان این کشور خواست به واشنگتن در زمان های دشوار کمک کنند.

گرفتار شدن آمریکا در باتلاق رسوایی
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه گاردین چاپ انگلیس نوشت: سناتور جان مک کین از حزب جمهوریخواه در سخنرانی در شهر سیدنی استرالیا گفت آمریکا همچنان مهم ترین کشور و مدافع «حقیقت در برابر دروغ» در جهان است!

مک کین همچنین از این سخنرانی برای انتقاد از چین استفاده و این ابرقدرت نوظهور را به ارعاب کشورهای دیگر، سرقت مالکیت معنوی و مطرح کردن ادعاهای ارضی غیر قانونی در دریای جنوب چین متهم کرد.

این سناتور ارشد ایالت آریزونا و نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت بسیاری از متحدان آمریکا به درستی، مسیر و قابل اعتماد بودن دولت ترامپ را به زیر سئوال برده اند.

وی افزود: «دوستان من، می دانم که بسیاری از شما درباره مسیری که آمریکا به ریاست رئیس جمهور ترامپ به طرف آن حرکت می کند، پرسش های زیادی دارید. صادقانه بگویم، بسیاری از آمریکایی ها هم همینطور هستند. من می خواهم بگویم دولت جدید آمریکا همینطور و جدید است. دولت آمریکا هنوز دارد خودش را پیدا می کند.»

مک کین اذعان کرد شهرت آمریکا در ماههای نخست ریاست جمهوری ترامپ لطمه دید زیرا رسوایی هایی مانند روابط با روسیه، ادعای مانع شدن از بررسی پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، خویشاوند سالاری و روابط رو به وخامت با سران کشورهای دیگر، دولت را دچار مشکل کرد.

این سناتور آمریکایی افزود: «ما دوره ای دشوار را می گذرانیم. ما واقعا دوره ای سخت را می گذرانیم و اینکه من بگویم وضعیت اینطور نیست، عادلانه نخواهد بود. من می توانم رسوایی واتر گیت را  و اینکه چطور باعث برکناری یک رئیس جمهور شد، به یاد می آورم. من نمی خواهم بگویم برای رئیس جمهور فعلی نیز چنین اتفاقی روی خواهد داد ولی ما با یک رسوایی روبرو هستیم.»

مک کین با بیان اینکه ناظران مسائل آمریکا باید دیدی فراتر از رئیس جمهور داشته باشند خاطر نشان کرد: «دوستان خارجی ما همواره تمایل دارند بر شخصی که در کاخ سفید حضور دارد تمرکز کنند ولی آمریکا بسیار بزرگتر از این است. آمریکا، دادگاه‌ها، ایالت ها، کنگره و دولت های محلی ما هستند. می دانم که حرکت رو به جلو، کنترل و متوازن ساختن موسسات کشور ما ممکن است خوب نباشد ولی این نظام زیبا و پیچیده به نام دموکراسی آمریکا، دقیقا در حال انجام همان کاری است که قرار است، انجام دهد.»

مک کین در استرالیا مهمان «مرکز مطالعات آمریکا» در «دانشگاه سیدنی» است. وی گفت در عین حال که به رشد اقتصادی و راهبردی چین احترام می گذارد، این کشور باید از قوانین تثبیت شده جهانی تبعیت کند.

وی همچنین گفت: «چالشی که وجود دارد این است که چین در حالی که ثروتمندتر و قوی تر می شود، به نظر می رسد هر چه بیشتر مانند یک کشور قلدر عمل می کند. چین از اینکه اقتصاد خود را به روی دیگران باز کند تا صنایع خارجی بتوانند به شکلی عادلانه رقابت کنند، خوداری می کند. چین در حال سرقت مالکیت معنوی دیگران است. چین ادعاهای گسترده ارضی را مطرح می کند که در قوانین بین المللی مبنایی ندارند و از تجارت و سرمایه گذاری خود به عنوان ابزارهایی برای زور گویی به همسایگانش استفاده می کند.»

وی سخنرانی‌اش را با درخواست از استرالیا و متحدان آمریکا برای اینکه به کشورش متعهد باشند پایان داد و گفت: «دوستان من، ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به کمک شما نیاز داریم. درک می کنم که برخی اقدامات و سخنان موجب ناراحتی دوستان آمریکا شده است. این سخنان موجب خشم بسیاری از آمریکایی ها نیز شده است. اکنون در کشورم در این باره که آمریکا باید در جهان چه نقشی ایفاء کند بحثی واقعی وجود دارد.»

مک کین بر اهمیت نحوه رسیدگی به این بحث در آمریکا و تاثیر آن بر آینده جهان تاکید کرد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار