دانستنی های ترافیکی درباره پل های عابر پياده

با روش های افزایش تمایل علاقه عابران پیاده برای استفاده از پل های عابر آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ستواندوم مرتضی ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران با بیان اینکه عابران با وجود یک پل عابر یا زیرگذر تمایلی به استفاده از آنها ندارند،گفت: اگر با چند عابر پیاده این پرسش را مطرح کنیم بدون نیاز به تخصص به راحتی به مواردی چون موارد زیر پاسخ خواهند داد:

- دسترسی نامناسب، طولانی شدن مسیر و خستگی

- نبود امنیت مناسب به خصوص در شب

- نبود زیبایی و عناصر جذاب و نظیر اینها اشاره خواهند کرد...

تاریخچه توجه به پل های هوایی در جهان به دوران تولید انبوه خودرو و حضور گسترده این وسیله نقلیه در سطح شهر و به دهه ابتدای قرن بیستم بر می گردد كه مسئولان شهری را به چاره جویی جداسازی مسیرهای عابران پیاده از خودروها وادار کرد و این امر هنوز ادامه دارد.

می توان گفت مهمترین هدف طراحی و ساخت گذرگاه غیر هم سطح برای عابران پیاده، ایمنی و تسهیل در رفت و آمد بوده و است. پل های عابر پیاده و زیر گذرها نمونه هایی از امکانات مناسب شهری برای تسهیل عبور و مرور عابران همراه با افزایش ایمنی تردد، جلوگیری از حوادث ناگوار و نیز کاهش مشکلات ترافیکی معابر است.

گذرگاه غیر هم سطح در تمام دنیا موضوعی مهم و نشانه توسعه یافتگی است اما متروکه شدن آنها در شهرهای کشور نشان دهنده این است که این توسعه یافتگی درونی نشده است.

گذر عابران پیاده از عرض خیابان آن هم درست زیر پل هوایی یا از بالای روگذر امری عادی شده در حالیکه پل ­ها و زیرگذرهای عابر پیاده تضمینی برای جان عابران است اما به دلایل سهل انگاری، عجله داشتن، ضعف فرهنگ و هزاران دلیل و بهانه هایی که اساس منطقی ندارد مورد استفاده قرار نمی گیرد که گاهی این بی احتیاطی ­ها از سوی آن­ها به بهای حوادث جبران­ ناپذیر و حتی مرگ تمام می شود.

واقعیت این است بسیاری از ما پریدن از روی نرده وسط خیابان یا گذشتن از بین آن را به عبور از روی پل عابر پیاده ترجیح می دهیم. ریشه این مشکل کاستی در فرهنگ استفاده از پل عابر پیاده است که عبور از روی پل را کاری بیهوده و وقت گیر می دانیم.

حال چگونه می توان این مشکل را خاتمه داد؟!!

شهرسازی از مستقیم ترین و مهمترین تخصص هایی است که در این امر می تواند مداخله کند و به این ضعف فرهنگی خاتمه دهد، در واقع می توان با یک برنامه ریزی دقیق و مهم­تر از آن طراحی مناسب، این فرهنگ را پخته و این باور را در عابران تقویت کرد که استفاده از پل عابر به نفع خود آنهاست.

اما چگونه؟!!!

برای افزایش علاقه عابران پیاده در استفاده از گذرگاه های غیر هم سطح پیاده علاوه بر ایجاد آن، رعایت مواردی چون موارد زیر اهمیت دارد؛

- آسان سازی دسترسی با تجهیزاتی چون پله برقی

- زیباسازی پل و فضاهای پیرامون آن جهت ایجاد منظر و دید مناسب برای شهروندان

- افزایش ایمنی و امنیت با بکارگیری دوربین، ایجاد کاربریهای 24 ساعته در داخل آنها، نور پردازی مناسب، جلوگیری از تبلیغات و عناصری که باعث کاهش دید عابران می­شود.

- ایجاد فضاهایی جهت استراحت کوتاه مدت و پخش موزیک مناسب ...

در ادامه یکی از نمونه های موفق جهانی گذرگاه های غیر هم سطح را معرفی می کنیم:

"پل لوجیازویی شانگهای"

پلی که تقریبا آنچه در حال حاضر از پل عابر پیاده انتظار می رود را داراست، سهولت حرکت، ایمنی و امنیت، زیبایی و جذابیت آن است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار