30 اهدای عضو و نجات 90 بیمار در استان بوشهر

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از انجام 30 اهدای عضو و نجات 90 بیمار نیازمند پیوند در استان از سال 84 تاکنون خبر داد.

30 اهدای عضو و نجات 90 بیمار در استان بوشهربه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علیرضا باقری روز پنجشنبه در آئین تقدیر از تیم واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه آمار اهدای عضو در استان بوشهر از سه مورد در سال 94 به 12 مورد در سال 95 افزایش یافته و در سه ماه نخست امسال نیز تاکنون پنج مورد اهدا انجام شده است، اظهار داشت: این درحالی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در این مدت تنها یک مورد اهدا عضو انجام شده بود.

باقری با اشاره به اینکه سن بیمارانی که در این استان به اهدا می رسند با میانگین سنی 20 سال و نوجوان و جوان هستند، افزود: ارگانهای ریه، قلب، کلیه، کبد، پانکراس و روده از جمله اعضایی هستند که امکان اهدا دارند.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه در هر دقیقه در جهان یک نفر به لیست انتظار دریافت عضو اضافه می شود و هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند به دریافت عضو می میرد و در هر 12ساعت یک نفر عضو دریافت می کند باید افزون بر اینکه در بخش پیشگیری برای حفظ سلامتی افراد برنامه ریزی کرد در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه نیز تلاش شود.

وی با تاکید بر اینکه کمبود نیرو در بخش تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و آموزش در بخش های مختلف از جمله مهمترین مشکلات این تیم است، تصریح کرد: همکاری ضعیف برخی از آی سی یو ها در اعلام مورد مرگ مغزی به تیم فراهم آوری اعضای پیوندی از جمله مشکلات این بخش است.

باقری با بیان اینکه علت اصلی کمبود ارگانهای مورد نیاز پیوندی رضایت ندادن خانواده ها به دلیل وجود امید در زنده ماندن عزیزان آنهاست یادآور شد: سنگین ترین بخش کار پیوند رضایت گیری از خانواده های فرد مرگ مغزی است و تصور می کنند مرگ مغزی همان کماست و امکان بازگشت بیمارشان وجود دارد.

باقری، عنوان کرد: فرهنگ سازی و آموزش از راهکارهای لازم برای رضایت گیری است.

وی گفت: باتوجه به اینکه یک درصد از همه مرگ ها، مرگ مغزی است خداوند این فرصت را به انسان می دهد تا بتواند بخشش کند و افراد نیازمند به عضو را به زندگی برگرداند.

وی تاکید کرد: آمار روند اهدا عضو از فرد زنده امروز در جامعه کاهش یافته و تلاش می شود به روزی برسیم که هیچ اهدایی از فرد زنده ای نداشته باشیم.

انتهای پیام/ ث

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.