والدین مراقب باشند؛

ارتباط عجیب «بستنی یخی» با «بیش‌فعالی» در کودکان!

یک کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم درمانی مصرف بستنی‌های یخی غیر بهداشتی را موجب بیش‌فعالی در کودکان و بروز آلرژی دانست.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزاده آذرپیرا کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان اظهار کرد: از آنجا که عادت های غذايی در سنين پایین شكل می گيرد، بنابراین از همين زمان بايد مواد غذايی سالم را در اختيار كودک قرار داد و به تأمين مواد مغذی مورد نياز او در وعده‌های اصلی و ميان وعده‌های غذايی توجه كرد.

وی تصریح کرد: در روزهای گرم سال بستنی بيش از هر ماده غذايی ديگری طرفدار دارد، بنابراين ارائه اطلاعاتی كه بتواند مصرف‌كننده را در اين مورد آگاه کند، می تواند قدمی جهت بهبود وضع تغذيه جامعه نيز باشد.

آذرپیرا با بیان اینکه بستنی ها در 2گروه شيری و يخی عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: بستنی های يخی از اسانس رنگ‌های خوراكی و شيرين‌كننده‌هايی مانند شكر تشكيل می شوند كه هم در نوع كارخانه‌ای و هم به صورت فله‌ای و سنتی وجود دارد.

این کارشناس‌ ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: در فرآيند توليد بستنی های یخی در كارخانه از رنگ‌های طبيعی كه همگی رنگ‌های مجاز هستند، برای رنگ دادن به آن استفاده می شود بنابراين خطری مصرف‌كننده را تهديد نمی‌کند اما اگر بستنی يخی در اماكن غيرمجاز و غيربهداشتی و بدون نظارت وزارت بهداشت تهيه و توزيع شود ممكن است از رنگ‌های غيرمجاز و آسيب‌رسان به سلامت در آن به‌كار رفته باشد.

ارتباط عجیب بستنی یخی با بیش‌فعالی در کودکان

وی تأکید کرد: استفاده از رنگ‌های خوراکی غیرمجاز در تهیه بستنی‌ها در اماکن غیربهداشتی و غیرمجاز می‌تواند برای سلامت مضر باشد و باعث بروز عوارضی مانند آلرژی، تحريك دستگاه گوارشی، تهوع، اسهال، علائم پوستی مانند كهير و بروز بيش‌فعالی در كودكان شود.

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به عوارض بستنی یخی برای کودکان، تصریح کرد: مصرف بستنی‌های یخی غیربهداشتی موجب بیش‌فعالی در کودکان می شود.

استفاده طولانی‌مدت از بستنی یخی غیرمجاز و ابتلا به اختلالات کبد

آذرپیرا عنوان کرد: مصرف رنگ‌های مصنوعی و غيرمجاز در طولانی مدت با مسمويت كبد و كليه و اختلال در عملكرد آنها همراه است.

وی اظهار کرد: با توجه به اينكه بستنی های يخی شامل شكر، رنگ، آب و فاقد هر ماده مغذی ديگری است،  بنابراين زياده‌روی در مصرف اين نوع از بستنی ها به علت شكر افزوده شده به آن می تواند خطر چاقی را به همراه داشته باشد.

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: قند فراوان موجود در بستنی ها محيط دهان را اسيدی می كند، همچنین قند موجود در بستنی تا حدود 2ساعت بعد از مصرف نيز در دهان باقی می ماند و در اين صورت دندان آسيب خواهد ديد.

ارزش غذایی بستنی‌های شیری بیش از بستنی‌های یخی است

آذرپیرا تصریح کرد: در واقع بستنی های يخی نوعی شربت رنگی يخ‌زده است که در مقايسه با بستنی های بر پايه شير، ارزش غذايی چندانی نداشته و مصرف آنها به صورت مستمر و فراوان توصيه نمی شود.

وی با اشاره به اینکه هر بستنی يخی حاوی 50-30 كيلوكالری است، خاطرنشان کرد: اين محصولات فاقد گروه ويتامين‌های B ، آهن، پتاسيم و كلسيم هستند كه نبودشان كمكی به بهبود رشد و افزايش سلامتی افراد به ويژه كودكان نمی كند.

وی گفت: در صورت تمايل به مصرف اينگونه محصولات حتما بايد از انواع پاستوريزه و بهداشتی آن كه داراي علامت استاندارد و مجوز بهداشتی وزارت بهداشت هستند، استفاده کرد.

ارتباط عجیب بستنی یخی با بیش‌فعالی در کودکان

آنچه باید درباره آبمیوه‌های تابستانی بدانیم

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم درمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آبميوه‌هايی كه به صورت باز در آبميوه فروشی‌ها ارائه می شود گفت: مواردی از این‌گونه آبمیوه‌ها، پاستوريزاسيون را در فرآيند توليد و تهيه ندارند، بنابراين باید رعايت موازين بهداشتی و استفاده از ميوه‌های سالم و تازه در تهيه آنها كاملا رعايت شود.

وی افزود: اگر بهداشت مواد غذايی در تهيه اين آبميوه‌ها رعايت نشود، مسلما آلودگی های ثانويه كه به خاطر پوست ميوه، دستگاه آبميوه‌گيری آلوده و متصديان آبگيری بی توجه به اصول بهداشتی به وجود می آيند، به طور مستقيم وارد آبميوه شده و سلامت مصرف‌كننده را تهديد خواهد كرد.

آذرپیرا ادامه داد: از سوی ديگر اگر اين آبميوه‌ها از ميوه‌های مانده، كپك زده و فاسد تهيه شده باشد می تواند سلامت مصرف‌كننده را به خطر بیندازد و سبب بروز اسهال شود.

وی در پایان عنوان کرد: رعايت تمامی موازين بهداشتی و داشتن كارت تندرستی و سلامت برای همه كاركنان اين مراكز صنفی الزامی است و از طرفی هم مردم باید از اماکن معتبر و دارای مجوز بهداشتی اقدام به تهیه بستنی و آبمیوه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار