طیبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت بهره مندی جهاد دانشگاهی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان/نیاز به همکاری‌های بین بخشی برای توسعه فعالیت‌ها

رئیس مرکز جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه های پژوهشی و فناوری خوب ظاهر شدیم اما مشکلات ساختاری و فرهنگی همچنان وجود دارد.

ضرورت بهره مندی جهاد دانشگاهی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان/نیاز به همکاری‌های بین بخشی برای توسعه فعالیت‌هابه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جهاد دانشگاهی نهادی فرهنگی، پژوهشی، آموزشی بوده که تاسیس آن در مرداد ۱۳۵۹ برای رسیدن به اهداف انقلاب فرهنگی ایران بوده است.

در ابتدای کار، جهاد دانشگاهی به عنوان ستادی تعریف شده بود اما با تبدیل ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه جهاد دانشگاهی در ۱۱ آذر ۱۳۶۵ بازنگری و تصویب شد و در آن فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تأکید شده است.

این نهاد فرهنگی و آموزشی در واقع به منزله پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور معرفی شده و اساسنامه جدیدی در ۱۴ آبان۱۳۷۰ به تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و جایگزین اساسنامه قبلی شد که اهداف متعددی را دنبال می‌کند.

به مناسبت سی و هفتمین سالگرد تاسیس این نهاد که بیشتر رویکرد آن برای جوانان کشور هدف گذاری شده با حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی به گفت وگو نشستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: هدف از تاسیس این نهاد از چه زمانی شکل گرفت؟

طیبی: بعد از انقلاب با وجود تشکیل جهاد سازندگی این ایده شکل گرفت که نهادی مانند جهاد در زمینه توسعه فرهنگی کشور شکل گیرد و با توجه به شرایط دانشگاه این ایده به سرعت عملیاتی شد و به عنوان بازوی جهاد فرهنگی در کنار شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.

وی ادامه داد: با تشکیل این نهاد برنامه های فرهنگی، پژوهش، فناوری، دوره های آموزشی و فعالیت های مرتبط با این حوزه با هدف الگو سازی برای رسیدن به پیشرفت در نظر گرفته شد و بعد از استقرار دانشگاه ها فعالیت هایی دیگر برای حوزه کاری خود داشت و در دوره جنگ برای کمک به جنگ نیز گام هایی برداشته شد در واقع فعالیت های حرفه ای بعذ از جنگ شکل گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان: در حوزه فرهنگی چه اقداماتی انجام شده است؟

طیبی: نهاد سازی‌هایی با حمایت دانشجویان انجام شد و اولین خبرگزاری غیردولتی در جهاد دانشگاهی کلید خورد و اکنون به یکی از خبرگزاری معتبر کشور مبدل شده است همچنین سازمان فعالیت‌های قرآنی، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برای ماندگاری و ارزشمند عمل کردن این موضوع مورد توجه قرا گرفته و اکنون یکی از انتشارات معتبر کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه برنامه هایی در حوزه فعالیت های علمی در نظر دارید؟

طیبی: در حوزه پژوهش و فناوری کار خود را در عرصه پزشکی، مهندسی و سایر علوم کاربردی به کار گرفته ایم و همگام با فناوری روز دنیا حرکت می کنیم. از جمله این مسائل می توان به سلول درمانی به جای دارو درمانی اشاره کرد همچنین درمانگاه برای ارائه‌ این خدمات داریم و به دنبال ایجاد بیمارستانی در این زمینه هستیم.

رئیس مرکز جهاد دانشگاهی ادامه داد: در زمینه درمان نازایی اقدامات مثبتی انجام شده و همچنین موسسه پژوهشی رویان مرکزی شناخته شده در حوزه پزشکی است که تمامی این موفقیت ها مرهون تیم علمی قوی و فعال در مراکز جهاد دانشگاهی است.

وی افزود: در حوزه مهندسی فناوری های خوبی ایجاد کرده ایم که تامین نیازهای روز صنعت را مورد توجه دارد تهیه و طراحی فرستنده های استراتژیک و طراحی و ساخت دکل های حفاری نفت سیستم های برق و کنترل، اقداماتی مثبت انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در زمینه محیط زیست اقداماتی را در دستور کار دارید؟

طیبی: برای حفظ محیط زیست و ساخت غبارگیر ها اقداماتی انجام شده تا در صنایع به کار گرفته شود که اکنون برای ۳۰ کارخانه وسایل حفاظتی در مقابل آلودگی های زیست محیطی ساخته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در حوزه آموزش چه اقداماتی جهاد انجام داده است؟

طیبی: آموزش ها در سه سطح کوتاه مدت علمی کاربردی و آموزش عالی بوده که در حوزه آموزش های تخصصی با عنوان یکی از مراکز معتبر جامع معرفی شدیم و به دنبال این مسئله هستیم که در مراکز خود به سمت آموزش های تخصصی حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: اخیرأ ایجاد پارک فناوری در زمینه​ فناوری های نرم و فرهنگی اقدام می کند، چرا که این مسئله در دنیا مورد توجه است و منجر به تولید ثروت نیز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه مأموریت هایی را برای جهاد دانشگاهی در نظر گرفته اید؟

طیبی: برنامه عرضه محور از جمله مسائلی است که در جهاد دانشگاهی به آن توجه داریم و براساس عقد قراداد های حرفه ای این کار انجام خواهد شد؛ از دیگر برنامه هایی که برای توسعه جهاد دانشگاهی در نظر داریم اخذ مدیریت های بزرگ از نظام است همچنین براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۳ جهاد دانشگاهی باید نقش خود را در اجرای نقشه جامع علمی کشور مشخص کند و با دولت برای انجام ماموریت ها مذاکره شود. بر این اساس هفت مأموریت را اخذ کرده ایم که مهم ترین آن ها انتقال فناوری در طراح های پر تکرار کشور است. همچنین باید الگو سازی را در کشور توسعه دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرأ چه فعالیت شاخصی را در دستور کار قرار داده اید؟

طیبی: کمک به اجرای آموزش های تخصصی​ از برنامه های اصلی ما بوده و این بحث مطرح شد که سازمان همکاری های بین المللی داشته باشیم، چرا که این مسئله به تجمیع همکاری ها و به طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد بازار برای خدمات می کند و پیشنهاد شده این سازمان به نام ایرانیکا نامگذاری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: میزان اعتبارات برای جهاد دانشگاهی چقدر است؟

طیبی: طرح های گسترده ای در جهاد دانشگاهی مورد توجه داریم و حداکثر ۲۰ درصد از بودجه ما از طریق بودجه عمومی کشور تأمین می شود اما ارزش افزوده بابت کارهای فرهنگی و پژوهشی سهم ۸۰ درصد بقیه را افزایش می‌دهد و بسیاری از کارها را در قالب قرارداد هایی انجام دهیم تا هم تولید محصول و هم تولید پژوهش باشد. علاوه بر این مسئله ارتباطات خوبی با معاونت فناوری داریم و حساب مشترکی با این معاونت​ ایجاد کرده ایم که طی سه سال هر ساله ۱۰ میلیارد توسط طرفین به این صندوق واریز می شود؛ از منابع استانی نیز کمک گرفته می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: چقدر به تجاری سازی فعالیت‌ها اهمیت داده می‌شود؟

طیبی: سعی داریم در هر طرحی که شروع می شود نگاهی کاربردی داشته باشیم تا تامین نیازهای جامع باشد و خوشبختانه این مسئله در دستور کار گنجانده شده تا نتایج فعالیت ها در قالب محصول جای گیرد و اخیرأ با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان نیز تولید و خدمات فعالیت ها انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: در جهاد دانشگاهی با چه مشکلاتی مواجه هستیم؟

طیبی: برخی از مشکلات ما ساختاری بوده و برخی مشکلت فرهنگی و اجتماعی است از جمله اینکه نظام ملی علم، فناوری و نوآوری در کشور ما به خوبی شکل نگرفته است همچنین باید در بدنه دولت تقسیم کار خوبی بین وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری، وزارت صنایع و سایر قسمت ها به وجود بیاید و برنامه ها به خوبی اجرا شود و در اینجا از معاونت علم و فناوری توقع داریم متولی اجرای کار ها باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: کلام آخر شما چیست؟

طیبی: ما در کشور بودجه محدودی برای پژوهش داریم و نباید آن را بدون برنامه ریزی هزینه کنیم و در این شرایط که ضعف کشور است باید تقسیم کار ملی شود و معتقد هستیم جهاد دانشگاهی باید مأموریت های بزرگی را به خدمت گیرد و از توان دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان بهره بگیرد و همه این کارها نیاز به ثبات و آرامش دارد و درگیر نزاع های سیاسی نشویم. همواره در نظر داریم تعامل با دانشگاه و جوانان حفظ شود و تجربیات جهاد را به آنان منتقل کرده و هم‌چنین نیروهای توانمند را در این نهاد بکار بگیریم.

انتهای پیام/

جزئیات به کارگیری نیروهای جوان‌ در جهاد دانشگاهی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار