در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

در کشور برنامه و استراتژی صنعتی نداریم/در واردات فساد و رانت وجود دارد

برنامه گفتگوی ویژه خبری، چهارشنبه شب با حضور کارشناسان به موضوع مونتاژکاری و ضرر و زیان آن به صنعت کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فتوت احمدی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، سلاح ورزی معاون اتاق بازرگانی ایران ، شجاعی‌فرد رئیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و بحرینیان عضو اتاق بازرگانی ایران 26 مهرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع مونتاژ کاری آفت صنعت کشور پرداختند.

 حسین سلاح ورزی معاون اتاق بازرگانی ایران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا در کشور برنامه و استراتژی صنعتی داریم گفت: در کشور برنامه و استراتژی صنعتی نداریم ، به دلیل دولتی بودن ساختار خودروسازها و حمایت تعرفه ای شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده‌ایم که آنها در چرخه مونتاژ قرار بگیرند.

 وی با بیان اینکه در کشور ما خودروساز ها نمی توانند به صورت اقتصادی اقدام به تولید کنند افزود: در کشورمان قیمت تمام شده محصولات بالا است و این مانع از رقابت شده است.

 سلاح ورزي با اشاره به اینکه عمده مونتاژکاری در بخش دولتی است خاطرنشان کرد: قطعه سازان به جای این که قطعات بی کیفیت می زنند باید قطعاتی را تولید کنند که در حد استانداردهای بین المللی باشد.

 معاون اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه با تغییر دولت ها مدیران خودروسازها تغییر می کنند اظهار داشت : قراردادهای مشارکت جدید با برنامه و استراتژی در میان مدت می تواند به نفع کشورمان تمام شود.

علی فتوت احمدی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه مونتاژ کردن محصول هنر است و ارزش افزوده آن چنانی و دوام ندارد گفت: مونتاژ صنعتی باعث تولید می شود، ایران بزرگترین تولید کننده مهندس در جهان است به طوری که پس از آمریکا رتبه دوم را در جهان داریم.

 وی با بیان اینکه مونتاژ ظاهر صنعت است ولی باید به سمت تولید برود افزود: به طور قطع درک درستی از اقتصاد دانش بنیان در کشور نداریم.

 فتوت احمدی با اشاره به اینکه بر خلاف تمام دانشگاه های پیشرفته جهان حتی یک ریال پول برای تحقیقات داده نشده است گفت:مونتاژ چند حالت دارد در دسته اول تولید به صورت ظاهری انجام می شود که در این صورت صنعت تلقی نمی شود، در دسته دوم تولید مونتاژ واقعی است زیرا تمام قطعات در کشور تست و راه اندازی می شود .

محمدحسن شجاعی فرد رئیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه متاسفانه به فساد در بخش واردات توجهی نداریم گفت: در واردات فساد و رانت وجود دارد لذا ، تا زمانی که مونتاژ در کشور باشد اشتغال درستی ایجاد نخواهد شد و آینده روشن نخواهد بود.

 سید محمد بحرینیان عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه برای تصمیم گیری های اقتصادی مبتنی بر سیاست گذاری با مشکل مواجه هستیم گفت:دولتها در کشور به دنبال برنامه و استراتژی صنعتی نبوده اند.

 وی با اشاره به اینکه ما نحله فکری اقتصادی را به هیچ وجه درست درک نکرده‌ایم و بد فهمی زیادی داریم اظهار داشت: دولت‌ها پیشرفت صنعت را به تصادف واگذار کردند لذا در کارهای صورت گرفته منطقی نمی بینیم.

 بحرينيان با بیان اینکه دولت‌ها توجهی به اقتصاد مقیاس نداشتند، به طوری که اقتصاد مقیاس در کشور رعایت نشده است ادامه داد: از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۴ بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور پول تزریق شده است.

 این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در صنعت با دولت‌های مواجه هستیم که تولید برای آنها اهمیتی ندارد افزود : قراردادهای جدید خودروسازی منجر به بومی سازی تولید و اشتغال نخواهد شد.

 وی عنوان کرد: در سال 90 ، 14/5 درصد از کل مالیات کشور توسط صنعت خودروسازی داده شده است و این به معنای واردات و مونتاژ است.

 بحرينيان با بیان اینکه در سال 93 ، ارزش واردات مواد اولیه و سرمایه ای24 میلیارد دلار بود افزود: در کشور سرمایه گذاری در صنعت صورت نمی گیرد، مسوولان با واژه حمایت به جلو پیش می روند اما در عمل حمایتی صورت نمی گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار