معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت؛

استاندارد‌های واحد معاونت برای شرکت‌های نوپا/ تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور به مرحله نهایی رسید

معاونت علمی در هفته گذشته با رویداد‌های متنوعی مواجه بوده که به برخی از این اخبار اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور به مرحله نهایی سازی رسید ، برخورد جدی با متقلبان علمی و  استاندارد‌های معاونت برای شرکت‌های نوپا واحد است از مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است.

 تاسیس سامانه اداره کل تامین مالی

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت وجذب سرمایه معاونت علمی ضمن ضروری شمردن حضور سرمایه گزار آشنا به بازار اظهار کرد: با توجه به اهمیت حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازار و رشد و ارتقای آن‌ها، حضور یک سرمایه‌گذار که شناخت درستی از بازار داشته باشد ضروری است درهمین راستا معاونت علمی بستری را فراهم کرده تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند در کنار سرمایه گذارانی که در این حوزه تخصص دارند قرار گیرند.

معاون توسعه مدیریت وجذب سرمایه معاونت علمی از راه اندازی سامانه‌ای برای برقراری تعامل شرکت‌های دانش بنیان با سرمایه گذاران و مشاوران این حوزه خبر داد و گفت: سامانه vc.isti.ir دارای سه ورودی خواهد بود، شرکت‌های دانش بنیان یا صاحبان ایده، سرمایه گذاران و مشاوران براساس تقاضای خود در این سامانه ثبت نام می‌کنند تا تعاملات مناسبی در جهت رشد و ارتقای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود.

تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور به مرحله نهایی سازی رسید

 محمد سعید سیف گفت: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، با تأکید بر سه محور اصلی تجاری‌سازی، اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده تاکنون توانسته است در تهیه و تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی، یازده محور اصلی را در این مسیر نهایی سازی کند.

وی با معرفی یازده محور نهایی سازی شده در تهیه و تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور اظهار کرد: پوشش و رنگ‌ها، سیستم‌های بهره‌برداری بستر دریا برای منابع نفت و گاز و استاندارد‌های طراحی سازه‌های دریایی، محور نگهداری، تعمیرات بازه‌های دریایی، پیش برنده‌های دریایی، محرکه اصلی و نرم‌افزار‌های صنایع دریایی، ربات‌های زیرسطحی، طراحی و مدل‌سازی شرایط محیطی، همچنین استحصال انرژی از امواج و استخراج ترکیبات از منابع دریایی، را از محور‌های اصلی در تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور خواند که به مرحله نهایی سازی رسیده است.

 استاندارد‌های معاونت برای شرکت‌های نوپا واحد است

 سید محمد صاحبکار خراسانی رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش  بنیان ضمن اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان متر و استاندارد خاص خود را دارند، اظهار کرد: به دلیل اینکه برنامه‌های مهم ملی اجرا می‌شوند پس باید با یک استاندارد و متراژ خاصی با این شرکت‌ها برخورد شود.

 رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان ادامه داد: ممکن است، شرکتی کار‌های مساعد و خوبی انجام داده باشد اما به این دلیل که استانداردهایش با استاندارد‌های موجود مطابقت نداشته در روند دانش بنیان شدن به مشکل برخورده است، لذا در این زمان به آن شرکت فرصتی دوباره داده می‌شود که محصول جدیدتری مطابق با استاندار‌های قانونی ارائه کند.

پوشش نانو الیافی برای جذب بیشتر ذرات ریز

مدیر یک شرکت دانش بنیان در خصوص تولید یک محصول نانویی گفت: کار اصلی ما تولید فیلتر‌های صنعتی است. فعالیتی که ما انجام می‌دهیم به این صورت است که با یک نصب یک پوشش نانو الیاف بر روی فیلتر باعث می‌شویم که ذرات ریز تری از فیلتر‌ها جذب کنیم.

وی ادامه داد: خدمات دیگری از فیلتر‌ها را ارائه می‌دهیم تا بازدهی بیشتری داشته باشد و ذرات بیشتری را به خود جذب کند تا در محیط‌های مختلف چه مرطوب و چه با حرارت مقاوم باشد.

رئیس این شرکت در خصوص ارائه دیگر محصولات گفت: تعدادی ماسک‌ نانویی تولید کرده‌ایم که می‌تواند غبار‌هایی حتی تا ۲۰۰ نانو متر را جذب کند.

شناسایی ۵۰ محور اصلی فناوری در حوزه‌های مختلف دریایی

 امیرحسین صفر قلی دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی در خصوص این کتاب گفت: تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی از سال ۹۳ با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی آغاز شد و پس از شناسایی حدود ۵۰ محور اصلی فناوری در حوزه‌های مختلف دریایی مقرر شد، شناسنامه محور‌های فناوری با هدف شناسایی اولویت‌های فناورانه تهیه شود.

صفر قلی با اشاره به این موضوع که تاکنون مطالعات ۱۱ محور فناوری تکمیل و نقشه راه آنها نهایی شده است؛ اظهار کرد: خلاصه مطالعات این ۱۱ محور در کتاب نقشه راه فناوری‌های دریایی ایران ارائه و در حاشیه جلسه با اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی نسخه نهایی آن معرفی شد.

برخورد جدی با متقلبان علمی

 مصطفی معین، رئیس گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج اظهاركرد: اين درست است كه فعاليت‌ها در ايران دير شروع شد اما هر وقت مای  را از آب بگيريم تازه است.

رئیس گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم در خصوص اين گردهمايی گفت: اولين سالی است كه گردهمايی وسيع در حوزه ترويج علم برگزار می‌شود و در همين راستا از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غيردولتی كه در زمينه ترويج علم فعاليت دارند دعوت به عمل آمده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار