رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

رشد ارزش افزوده حمل ونقل همچنان 7 درصد باقی مانده است

خوانساری گفت : رشد ارزش افزوده حمل و نقل سالهاست که 7 درصد ثابت مانده است و ایران باید در این حوزه اقدام های گسترده ای انجام دهد.

به گزارش قیمت بالای حمل ونقل کالا  ایران را از کشورهای ترکیه و افغانستان عقب انداخت /رشد ارزش افزوده حمل ونقل همچنان 7 درصد باقی مانده استخبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران از همایش بین المللی حمل ونقل و لجستیک ایران که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان بخش حمل ونقلی امروز 14 آبان ماه درسالن همایش های بین المللی صدا وسیما برگزار شد خبرداد.

وی در ادامه افزود: ایران در منطقه از لحاظ سوق‌الجیشی بهترین هاب در بخش دریایی و هوایی محسوب می شود اما به دلیل تحریم ها نتوانسته است از آن استفاده نماید.

خوانساری تصریح کرد: امروزه کشور ترکیه و قطر توانسته اند خطوط هوایی خود را گسترش دهند و به تمامی کشورهای دنیا پرواز داشته باشند  این درحالی است که ایران می توانست پیش از تحریم ها از این فرصت استفاده کرده و عنوان هوایی منطقه را از آن خود کند.

به گفته رییس اتاق بازرگانی تهران، فرودگاه امام خمینی با توجه به جایگاهی که دارد می تواند بهترین هاب هوایی ایران محسوب شود.

خوانساری در ادامه به بخش دریایی اشاره کرد وگفت: هاب دریایی کشور ایران می تواند هماهنگی 7 کشور را در خشکی بر عهده گیرد و از طریق بخش های دریایی، ایران امکان صادرات به ویژه از خلیج فارس را دارد اما متاسفانه ضربه ای که تحریم ها به کشور وارد کرده بسیاری از این موقعیت ها به ویژه در بخش دریایی نیز از بین رفته است.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم برای جبران ضربه تحریم ها به بازار جهانی بپیوندیم چرا که با جذب سرمایه گذاری به ویژه درجنوب خلیج فارس بتوانیم از این موقعیت ها استفاده کنیم.

خوانساری گفت: میزان سرمایه گذاری در جنوب خلیج فارس هم اکنون بیش از 50 الی 60 میلیارد دلار است اما در مقایسه با حجم سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته بسیار اندک است.

رییس اتاق بازرگانی تهران در خصوص ساخت بنادر و خطوط کشتیرانی تصریح کرد: خوشبختانه در خطوط کشتیرانی سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته اما باید باتوجه به نیاز کشور، میزان سرمایه گذاری را نیز در این بخش به ویژه در حوزه بنادر باید افزایش داد.

خوانساری با بیان اینکه در زمینه فرودگاه ها  نیاز به سرمایه گذاری به ویژه در فرودگاه امام خمینی ضروری است، یادآورشد: باید بتوانیم هاب هوایی ایران را بازگردانیم.

وی یادآور شد: باید بتوانیم حمل و نقل داخلی خود را گسترش دهیم و هم اکنون  میزان حمل ونقل بار توسط کامیون 70 هزار کیلومتر در سال است که این میزان حمل ونقل تنها یک سوم پیمایش را در مقایسه با حمل و نقل دنیا دارد.

خوانساری با بیان اینکه اگرچه در بخش حمل ونقل جاده ای که توسط بخش خصوصی مدیریت می شود اما  رقابت کاملی صورت نمی گیرد، افزود: شرکت ها باید به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه باشند تا بتوانند انگیزه ای برای افزایش پیمایش بار ایجاد کنند.

رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: رشد ارزش افزوده حمل ونقل در ایران 7 درصد است و سال های متمادی است که این میزان رشد ثابت مانده و سود حاصل از آن در حوزه حمل ونقل سرمایه گذاری نمی شود.

خوانساری با بیان اینکه بخش حمل ونقل موتور محرک اقتصاد کشور است گفت: باید دولت بودجه های دولتی و بانکی خود را صرف جذب سرمایه گذاری خارجی کند.

رییس اتاق بازرگانی توضیح داد: بخش خصوصی آمادگی سرمایه گذاری به ویژه در حوزه بنادر را دارد و ما شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی و امام هستیم.

خوانساری تاکید کرد: باتوجه به پتانسیل خوب فرودگاه ها باید با تغییر سیاست ها بتوانیم بخش فرودگاهی امام را گسترش دهیم.

براساس این گزارش مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این همایش با بیان اینکه بیشترین ضربه ای که به کشور ایران بعد از تحریم ها وارد شد، بخش حمل و نقل بوده است.

انتهای پیام/

بیشترین ضربه بعداز تحریم ها بخش حمل و نقل بوده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار