حریرچی:

400 هزار معتاد داروی کم خطر گرفتند/ افزایش بی‌سابقه پرداخت دولت و بیمه‌ها در حوزه سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر، بیش از 400 هزار معتاد داروی جایگزین و کم خطر دریافت کردند.

400 هزار معتاد داروی کم خطر گرفتند/ افزایش بی‌سابقه پرداخت دولت و بیمه‌ها در حوزه سلامتبه گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: میزان مراجعه مردم به پزشکان و گروه‌های بهداشتی مهم است به طوریکه هر ایرانی ۴.۶ بار مراجعه برای خدمات درمانی داشته و این شاخص برای کشورهای پیشرفته در حدود ۲.۷ است.

وی بیان کرد: هر ایرانی ۲۵.۲ بار مراجعه به پزشک خانواده  و ۱.۸۶ بار مراجعه به پزشک متخصص دارد  و همچنین هر ایرانی ۲۲صدم  درصد به دندان پزشک مراجعه می‌کند.

حریرچی ادامه داد: مردم ۲.۱۳ بار به مطب و ۲۳صدم  به مراکز خصوصی مراجعه دارند که در این میان میزان بار مراجعه به بخش خصوصی ۵۱ درصد است و ۳۱.۵ درصد به بخش دولتی نیز مراجعه کرده‌اند ولی به طور کلی هر ایرانی ۹ بار مواجهه با سیستم بهداشتی و درمانی دارد از این قرار که ۵۴ درصد مراجعات به بخش خصوصی و ۴۶ درصد به بخش دولتی است.

وی عنوان کرد: افراد ساکن در مناطق شهری ۹.۱۶ و روستایی ۸.۳۵ بار مراجعه به پزشک داشته‌اند که زنان ۱۰.۷۶ و مردان ۸.۱۶ و افراد بالای ۶۵ سال ۷۱ بار به سیستم بهداشتی و درمانی مراجعه کرده اند.

حریرچی ادامه داد: بر اساس برآورد تا سال۹۴، سهم کل پرداختی دولت و بیمه ۳۳ تا ۳۹ درصد تا سال ۹۱ است که سهم دولت و بیمه‌ها برای اولین بار برای پرداخت ها به بالای ۵۰ درصد رسیده است.

وی  ادامه داد: پرداختی از جیب تا سال ۹۱ بالای ۵۰ درصد ولی در سال های ۹۵ به ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

 حریر‌چی افزود: ما رویکردی را تحت نام رویکرد کاهش آسیب داریم به این صورت که اگر فردی مواد مخدر تزریقی مصرف می‌کند و به بیماری‌های عفونی مبتلا است در این صورت وی دچار خشونت و رفتارهای پرخطر جنسی می‌شود. بنابراین در این رویکرد ما سعی می‌کنیم که میزان خشونت و آسیب‌های وارد شده را تا حد چشم‌گیری کاهش دهیم.

700 هزار معتاد تحت پوشش رویکرد کاهش آسیب

 وی بیان کرد: در رویکرد کاهش آسیب ما موادی مانند متادون را به صورت قانونی و با نظر پزشکان، جایگزین داروهای مخدر تزریقی و روان‌گردان می‌کنیم. رویکرد کاهش آسیب حدود 2 دهه قدمت دارد و بیش از 700 هزار معتاد تحت رویکرد کاهش آسیب هستند.

ثبت اطلاعات 90 درصد معتادان در سامانه آیداتیس

 سخنگو و قائم مقام وزارت بهداشت تاکید کرد: در اخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر مشخص شد که ما حدود 7 هزار مرکز کاهش آسیب داریم که عمده این مراکز را مطب‌های خصوصی تشکیل می‌دهند. در جلسه اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس جمهور برگزار شد سامانه آیداتیس‌ برای توزیع دارو به مراکزی که در آنها معتادان نگهداری می‌شوند، راه‌اندازی شد. سامانه آیدا‌تیس سامانه‌ای الکترونیک با کد‌های حفاظتی است. در این سامانه تا کنون نام 674940 نفر ثبت شده‌است یعنی به طور کلی اطلاعات  90 درصد معتادان وارد سامانه شده‌است که از این میان پرونده درمان 565629 تکمیل شده‌است و 496260 نفر متقاضیان با پرونده درمانی هستند که تجویز دارو برای آنها صورت گرفته است. بنابراین از این تعداد تا ساعت 20 شب گذشته 472633 نفر بر اساس این سامانه داروی خود را تحویل گرفته‌اند.

 حریر‌چی تصریح کرد: ما امیدواریم که در 2 تا 3 هفته آینده ،‌2 تا 3 استان دیگر از استان‌های کشور را تحت پوشش این سامانه قرار دهیم.

 وی عنوان کرد: در رویکرد کاهش آسیب هدف عمده ما کاهش آسیب‌های وارد شده به معتادان است. به این معنا که بتوانیم آنها‌ را به روندی کنترل شده و تحت نظر روانشناسان بر‌گردانیم. بنابراین در این هدف و کاهش بیماری‌های عفونی مانند ایدز تا حد زیادی موفق بوده‌ایم. ولی اگر هدف را ترک کامل معتادان در نظر بگیریم،‌ میزان موفقت‌هایمان در این زمینه ناچیز بوده است.

 سخنگو قائم مقام وزارت بهداشت گفت: در زمینه کاهش مصرف معتادانی که مواد مخدر تزریقی مانند هروئین مصرف می‌کنند نیز خیلی موفق نبوده‌ایم.

 رویکرد وزارت بهداشت در مقابله با ذرات گرد‌ و غبار و آلاینده‌های موجود در هوا

حریر‌چی اظهار کرد: منظور از ذرات آلاینده و گرد و‌ غبار ذر‌اتی با قطر 2 و نیم میکرون و پایین‌تر از بسیاری از ذرات دیگر موجود در هوا مانند مشتقات بنز‌ن است ولی میزان ذرات معلق در چندین سال گذشته با تغییرات آب و هوایی و مصالح ساختمانی تغییر کرده‌اند.

 وی عنوان کرد: ما برای مقابله با ذرات آلاینده موجود در هوا 2 رویکرد داریم که یکی از این رویکرد‌ها مربوط به وظایف دولت برای کاهش ذرات گرد و‌ غبار موجود در هوا است که سیاست‌های خارجی، توسعه جنگل‌ها و نحوه کنترل مراتع در این حوزه میگنجد.

 سخنگو قائم مقام وزارت بهداشت تاکید کرد: رویکرد بعدی ما به وظیفه مردم اختصاص دارد متاسفانه در کلان شهر‌ها و شهر‌های بزرگ ما شاهد گسترش بی‌رویه خودروهای تک سرنشین و موتور سیکلت‌ها هستیم، همچنین ما در زمینه مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی نمی‌کنیم. به طوری که هم در فصول سرد و هم در فصول گرم سال از سوخت بیشتری در مقایسه با سایر کشور‌ها استفاده می‌کنیم. به طوری که در اکثر کشور‌های اروپای غربی که دمای حدود 30 درجه سانتی‌گراد دارند از سیستم‌های خنک کننده مانند کولر استفاده نمی‌کنند اما در ایران ما از اردیبهشت‌ماه سیستم‌های سر‌مایشی در منازل و اداره‌ها به کار می‌اندازیم.

 حریر‌چی گفت: نقش وزارت بهداشت در زمینه کاهش ریزگرد‌ها آگاهی سازی است. همچنین ما باید پایش‌های لازم را نیز داشته باشیم. صنایع بزرگ باید پیوست سلامت داشته باشند.

 وی تاکید کرد: در بسیاری از شهر‌های بزرگ در کشور‌های پیشرفته به منظور کاهش آلاینده‌های موجود در هوا قیمت بنزین و پارکینگ‌ها را افزایش می‌دهند. به طوری که در برخی از بیمارستان‌ها 8 درصد درآمد بیمارستان از پارکینگ بیمارستان حاصل می‌شود و حتی پزشکان و کادر درمانی نیز مجبورند هزینه‌ای را بابت پارکینگ پرداخت کنند.

 سخنگو قائم مقام وزارت بهداشت تصریح کرد: قیمت بنزین در ایران 1.2 تا 1.8 قیمت کشور‌های مشابه است و به طور کلی در ایران نسبت آمار خودرو به جمعیت روندی صعودی دارد.

اختصاص بیش از 9 درصد هزینه سلامت خانوار به دارو

 حریر‌چی اظهار کرد: در ایران بیش از 25 درصد هزینه سلامت خانوار به دارو اختصاص پیدا می‌کند. به طور کلی هدف ما این است که پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند بنابراین ما باید هزینه‌های بیشتر را با بیمه و برخی سیاست‌های کنترل قیمت دارو کاهش دهیم. 70 درصد داروهای مصرف داخل، در کشور تولید می شوند

 وی گفت: تولیدکنندگان دارو معمولا تمایل دارند که قیمت داروی تولیدی آنها افزایش پیدا کند. ظرفیت‌های موجودی ما در حوزه دارو بیشتر از مصرف داخلی است و در صادرات دارو هنوز پیشرفت چشم‌گیری نداشتیم. بنابراین ما باید هم از صنعت و هم از جیب مردم دفاع کنیم.

ضرورت خروج داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه‌ای

 حریر‌چی یادآور شد: یکی از برنامه‌های ما این است که دارو‌های  خارج از نسخه (OTC) را که هزینه زیادی را بر دوش دولت می‌گذارد ولی هزینه کمی را به خانوار‌ها وارد می‌کنند ،‌از پوشش بیمه‌ای خارج کنیم که به تازگی نیز شورای عالی بیمه آنها را از پوشش بیمه‌ای خارج کرده است.

وی با بیان اینکه بر طبق قانون برنامه ششم‌ استفاده از داروهای ژنریک‌ به تصویب‌ رسیده است، ادامه داد: هیچگونه ضرورتی‌ مبنی بر واردات‌ مشابه داروهای داخلی که از کیفیت‌ مناسبی‌ برخوردار‌ند، وجود ندارد و این کار نشان‌ دهنده حمایت مجلس و وزارت بهداشت از شرکت‌های تولیدی داخل است‌.

1100 میلیارد از مطالبات وزارت بهداشت دریافت شد

 سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه‌ پرداخت‌ها عمدتا از طرف‌ شرکت‌های بیمه‌ای است، عنوان کرد: طی روزهای‌ گذشته بیمه سلامت‌ 100 میلیارد‌ و بیمه تأمین اجتماعی نیز 1000 میلیارد‌ پرداخت کرده‌ است‌ که ما امیدواریم‌ مسئله‌ دیرکرد‌ حقوق و کارانه‌ها تا حدی‌ برطرف‌ شود.

 50درصد زندانی‌ها به مواد مخدر اعتیاد  دارند

حریرچی‌ در خصوص‌ ممنوعیت قلیان در سطح‌ کشور و بخصوص‌ تهران، اظهار کرد: از نظر ملاحظات‌ قانونی منع مصرف‌ قلیان به خاطر‌ آسیب‌های وارده به سلامت افراد جامعه است و از نظر قانون و مقررات‌ کارمراکز مجازی که توتون‌ غیرمجاز‌ ارائه‌ می‌دهند، غیرقانونی است.

 وی ادامه داد: میزان مصرف سیگار‌ تا حدی‌ در کشور کاهش پیدا کرده است ولی متأسفانه‌ با افزایش مصرف قلیان‌ رو به رو هستیم و امروزه‌ خانواده‌ها و حتی زنان باردار‌ نیز‌ قلیان‌ مصرف می‌کنند که این کار سبب کاهش عمر است و سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد‌.

 حریرچی‌ با اشاره به اینکه متولیان فرهنگ‌ و مسائل اجتماعی باید‌ بستری‌ مناسب‌ را برای ایجاد نشاط‌ در بین جوانان‌ فراهم کنند، افزود: شرایط اجتماعی‌ و فرهنگی‌ باید طوری باشد‌ تا جوانان‌ به سراغ‌ استعمال‌ دخانیات و قلیان‌ نروند زیرا‌ سیگار‌ مقدمه شروع‌ اعتیاد بوده‌ و 50 درصد از زندانیان‌ به مواد مخدر اعتیاد دارند‌.

 وی ادامه داد: برخی از افراد می‌گویند‌ که هزینه‌ نظام سلامت بالا است‌ که معتقدم این هزینه در واکنش به رفتارهای خودمان است. 34 درصد از غذای ایرانیان اضافه است و این امر سبب بروز سکته‌ و مشکلات قلبی‌ می‌شود.

 وی با اشاره به آمارهای تخمینی آلودگی‌ هوای تهران، اظهار کرد: بر طبق آمار 87 درصد از مردم دنیا در جاهایی‌ زندگی‌ می‌کنند که از لحاظ استانداردهای‌ جهانی آلوده است اما به طور کلی‌ مسئله آلودگی هوا و عوامل‌ ریز فاکتور‌ می‌تواند باعث‌ بروز بیماری‌ها و مرگ‌ و میرها‌ می‌شود.

 حریرچی‌ ادامه داد: در سال‌های گذشته در خصوص آلودگی هوا بررسی‌هایی انجام شده است که تغییر در سیاست‌های ملی‌ و رفتار مردم‌ جزء رویکرد‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

 سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه 13 درصد از خدمات بستری‌ در بخش خصوصی‌ و 87 درصد‌ در بخش دولتی‌ انجام می‌شود، افزود: مسئله تعرفه‌ بیشتر برای بخش خصوصی‌ مطرح است‌ که در مورد‌ خدمات بستری یک تعرفه‌ پرداختی به واحد بیمارستانی‌ داریم که ارائه‌کننده خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران‌ هستند.

 وی ادامه داد: در خصوص افزایش‌ تعرفه‌ها باید بگویم که این کار‌ باید در شورای عالی بیمه‌ انجام شود و خوشبختانه‌ قرار است از هدفمندی‌ مبلغی‌ به وزارت بهداشت پرداخت شود و طی جلسه‌ مشترکی که با کمیسیون برنامه و بودجه‌ و مرکز پژوهش‌های بودجه‌ای داشتیم تدابیر خوبی در این زمینه اندیشیده‌ شده است‌.

 وی با اشاره به اینکه برخی از هزینه‌های‌ دولت‌ قطعی‌ و با اولویت هستند و وزارت بهداشت‌ به توسعه زیرساخت‌ها اهمیت خاصی‌ می‌دهد، ادامه داد: ما باید منابع حوزه سلامت را پایدار کنیم و این امر یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است‌. سعی می‌کنیم بر اساس همین منابع داروهای گران‌ قیمت را تحت پوشش قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه‌ شیوع سرطان‌ سینه بیشتر در بانوان است، افزود: سرطان‌ سینه مردان‌ غیر شایع‌ است و کمتر از یک درصد این عارضه‌ در مردم‌ شیوع دارد‌.

 حریرچی‌ با اشاره به اینکه غربالگری‌ و افزایش آگاهی می‌تواند مانع از بروز سرطان‌ شود، افزود: اگر زنان به صورت دوره‌ای ماموگرافی‌ شوند، آمار سرطان‌ سینه  به شدت کاهش پیدا می‌کند و وزارت بهداشت شناسایی‌ افراد و عوامل خطرزا‌ را در سطح  یک، جزء کارهای‌ اصلی خود قرار می‌دهد‌ که مراقبت‌ها و قابل دسترسی‌ بودن خدمات بهداشتی – درمانی در سطح دوم قرار دارد‌ و همچنین‌ ایجاد نظام ارجاع‌ در سطح بعدی‌ وزارت بهداشت است. هر کدام از عوامل بالا‌ پیش‌ زمینه‌ای دارد‌ که باید همه آنها به صورت مکتوب‌ به ثبت‌ برسد‌.

 حریرچی‌ در خصوص پرونده الکترونیکی‌ سلامت، ادامه داد: وضعیت‌ عمومی بدن بیماران باید به ثبت‌ برسد که اگر این کار انجام نشود‌ پرونده الکترونیکی‌ و یا مکتوب ساده‌ هیچ‌ فرقی با یکدیگر ندارد.

 وی یادآور شد: متأسفانه‌ زنان برای انجام‌ چکاب دوره‌ای به پزشکان مراجعه نمی‌کنند که متخصصان‌ باید در هنگام مراجعه آنها‌ برای بیماری ساده‌ معاینات دوره‌ای را انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار