سفیر ایران در فرانسه: از آغاز هجوم داعش ما برای مقابله با آن وارد میدان شدیم/ به ارتقای توان دفاعی بازدارنده خود ادامه می‌دهیم

ابوالقاسم دلفی در مصاحبه‌ای تاکید کرد ایران به قدرت دفاع ملی خود متکی است و به ارتقای آن ادامه خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالقاسم دلفی، سفیر ایران در فرانسه، در مصاحبه با رادیو ارت‌ال این کشور گفت ایران تمایل دارد با کشور‌های منطقه برای حل مسائل آن گفتگو و همکاری داشته باشد.

او در واکنش به ادعا‌های ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه، درباره سلطه‌طلبی ایران در منطقه به ایو کالوی، خبرنگار مشهور فرانسوی، گفت: شما خیلی خوب می‌دانید که منطقه ما با توجه به شرایطی که پیش رو داریم، منطقه‌ای بسیار پیچیده و حساس است. برخی موقعیت‌ها و شرایطی در منطقه وجود دارد که ما بر اساس آن احساس می‌کنیم برخی کار‌ها را باید در منطقه با همه پیش برد، تا بتوانیم از این سطح از تنشی که وجود دارد، عبور کنیم. ما در منطقه سعی می‌کنیم با کشور‌های منطقه در چارچوب آرام‌سازی اوضاع که اوضاعی به غایت پیچیده بوده است، حرکت کنیم؛ پیچیده به دلیل حضور برخی کشور‌ها که می‌خواستند در اوضاع داخلی مداخله کنند.

سفیر ایران در فرانسه در ادامه اظهاراتش گفت: از آغاز بحران باید به وضع سوریه اشاره کنم که از پنج سال قبل بحران آن شروع شد و از آغاز وضعی پیچیده بوده است. ما عقیده داریم که شرایط در سوریه باید از طریق گفتگو حل و فصل شود و راه حل نظامی وجود ندارد. امروز بعد از پنج سال مشاهده می‌کنیم که فرانسه نیز به این نتیجه رسیده است که باید به سمت گفتگو با همه عناصر و بازیگران میدانی حرکت کرد. شرایط  در یمن و عراق و  قطر باید از طریق گفتگو حل و فصل شود.

دلفی در ادامه گفت: ما با کشور‌های منطقه برای رسیدن به صلح کار می‌کنیم. ما از اول ضدداعش بودیم. از شروع هجوم داعش ما در مقابل آن حاضر بوده‌ایم در زمانی که هیچکس در منطقه نبود. ما در میدان بودیم و با هجوم داعش و تروریسم داعش مقابله کردیم. ما امروز نیز همچنان با کشور‌های منطقه همراهی می‌کنیم تا آرامش در منطقه برقرار شود.

او درباره سفر سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، به فرانسه نیز گفت: البته که کار خوبی بود؛ زیرا وی در عربستان سعودی محبوس بود. آنچه رئیس جمهور لبنان گفته است که حریری در عربستان شرایط آزادی نداشت. این اتفاق بدی برای منطقه بود. فرانسه وارد عمل شد تا این شرایط حل و فصل شود.

سفیر ایران در فرانسه در پاسخ به اینکه آیا تهران از بروز یک مناقشه، شاید جنگ، با عربستان سعودی بیمناک است نیز گفت: نه. ما و عربستان سعودی با هم همسایه هستیم. باید با هم باشیم و با گفتگو مسایل را حل و فصل کنیم.

ما پیشنهاد مذاکره و گفتگوی خودمان را از همان آغاز و قبل از رسیدن به این سطح از تنش در منطقه ارائه دادیم، اما سعودی‌ها گفتگو را نپذیرفتند و به تنش دامن زدند. آن‌ها سطح تنش را در منطقه بالا بردند. به همین دلیل است که ما با طرفی که دوست ندارد گفتگو کند، نمی‌توانیم گفتگو کنیم.

دلفی درباره روابط ایران با حزب‌الله نیز گفت: حزب‌الله یک حزب لبنانی است. حزب‌الله لبنانی است. بخشی از دولت لبنان است. بخشی از مجلس لبنان است. افرادی در دو طرف (ایران و حزب‌الله) با هم ارتباط دارند. ما با دیگر گروه‌ها در لبنان هم ارتباط داریم؛ با مارونی‌ها با سنی با همه در لبنان ارتباط داریم؛ فقط حزب‌الله هدف گرفته شده است. ما با همه احزاب و گروه‌ها ارتباط داریم؛ زیرا امنیت و صلح در لبنان برای منطقه ضروری است. ما به آن در منطقه نیاز داریم و به همین دلیل با لبنانی‌ها برای رسیدن به لبنان باثبات و در صلح همراهی می‌کنیم.

او درباره استعفای حریری نیز گفت: او نخست وزیر لبنان بود و قبل از اینکه به عربستان سعودی برود در شرایط عادی در سمت‌اش فعالیت می‌کرد. اما وقتی به آنجا رفت در حبس قرار گرفت. قبل از آن همه چیز عادی بود.

سفیر ایران در فرانسه درباره اظهارات امانوئل مکرون درباره برنامه موشکی و هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: توافق هسته‌ای یک توافق کاملا هسته‌ای است. فرانسه و دیگران به این موضوع واقفند. درباره این توافق، کم و زیاد کردن آن، حرفی نیست. این توافق با دیگر موضوعات متفاوت است. اما درباره توانایی دفاعی کشور ما که ۸ سال مورد حمله صدام قرار گرفت؛ در آن زمان ما از جهان خواستیم به ما امکانات اولیه دفاع از خودمان را بدهد. هیچکس کمک نکرد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم نیاز‌های دفاعی خودمان را در داخل فراهم و تولید کنیم. امروز ما به قدرت دفاع ملی خودمان متکی هستیم. هیچکس در دنیا این توان را به ما نداده است. اما در عوض در آن سوی خلیج فارس کشوری مانند عربستان سعودی با یک چهارم جمعیت ما، بیش از ۸۰ میلیارد دلار خرید تسلیحاتی دارد. یا در مورد امارات که خودتان می‌دانید. منظورم این است که ما به ارتقای توان دفاعی بازدارنده خودمان که به آن نیاز داریم، ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/

مصاحبه سفیر ایران در فرانسه با رادیو ارت‌ال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار