دبیر ستاد هفته پژوهش مطرح کرد:

حمایت از دانش آموزان پژوهشگر در انتظار تدوین برنامه‌های حمایتی

عصاره گفت: به دنبال تدوین برنامه‌ای جامع برای حمایت از دانش آموزان پژوهشگر هستیم اما هنوز محقق نشده است.

حمایت از دانش آموزان پژوهشگر در انتظار تدوین برنامه‌های حمایتیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری علیرضا عصاره دبیر ستاد هفته پژوهش وزارت آموزش و پرورش با اصحاب رسانه صبح امروز در پژوهشگاه آموزش‌وپرورش برگزار شد.

در این مراسم عصاره با اشاره به اینکه از ۲۰تا ۲۶آذرماه به نام هفته پژوهش نامگذاری شده است، بیان کرد: به مناسبت این هفته شعار روز ملی پژوهش به نام پژوهش، فناوری، سند تحول بنیادین است.

وی ادامه داد: شعار پژوهش، فناوری، دانش و مدرسه هم برای هفته پژوهش و تجلیل از دانش آموزان برگزار شده است.

دبیر هفته پژوهش گفت: این برنامه برای نمایش تلاش و نقش موثر جایگاه پژوهش و پژوهشگران است، بحث و تبادل برای پژوهشگران و کارشناسان از دیگر برنامه ها خواهد بود.

عصاره تصریح کرد: بهبود کارایی پژوهش و اثربخشی در نظام آموزشی همچنین تجلیل از دانش آموزان پژوهنده از دیگر اهداف بوده که به این منظور دبیرخانه‌ای در آموزش و پرورش اقدامات لازم را برای حسن اجرای برنامه های جشنواره در سطح ستادی ویژه استان‌ها آغاز کند.

وی افزود: انتخاب ۹معلم پژوهنده، انتخاب سه پژوهشگر برگزیده در سراسر آموزش و پرورش، انتخاب طرح و پژوهش‌نامه برگزیده همچنین یک رساله برتر دکترا و یک پایان نامه کارشناسی ارشد برگزیده، انتخاب ۶ دانشجو معلمان پژوهنده از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، انتخاب تجارب و نوآوری های برگزیده استان ها و تجلیل از ۲۱دانش آموز پژوهشگر در هفته پژوهش در برنامه ها قرار گرفته است.

دبیر هفته پژوهش بیان کرد: تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر در مدرسه ابتدایی مصلی نژاد منطقه 6 در روز ۲۱ آذرماه انجام خواهد شد. همچنین مراسم روز ملی پژوهش در مدرسه دارالفنون خواهد بود.

عصاره در مورد اقدامات پژوهشی در پژوهشگاه آموزش و پرورش گفت: فعالیت های پژوهشی با اولویت معاونت‌های آموزش و پرورش خواهد بود و مجموعه ای از پژوهش ها تعریف شده که ۱۸۰ موضوع پژوهش معین شده است، ۶۰موضوع برای اساتید خارج از پژوهشگاه، ۶۰مورد مربوط به پایان نامه‌ها و ۶۰ مورد به پژوهشگران در پژوهشگاه خواهد بود.

وی در مورد اهمیت به پژوهش‌های دانش آموزی که در سال‌های گذشته حائز رتبه شده‌اند، گفت: برنامه‌ای جامع برای پیگیری فعالیت های دانش آموزان پژوهشگر نداریم اما به دنبال تدوین برنامه‌ای در این حوزه هستیم.

عصاره تصریح کرد: دانش‌آموزان پژوهشگر عمدتا در جشنواره های علمی نظیر جشنواره خوارزمی حضور دارند و بر این اساس می‌توانند با عضویت در مجامعی همچون انجمن علمی نخبگان عضو شوند.

آموزش و پرورش و انجمن علمی نخبگان رابطه سازمانی ندارند

دبیر هفته پژوهش بیان کرد: در شرایط فعلی رابطه سازمانی آموزش و پرورش با انجمن علمی نخبگان وجود ندارد تا شرایط عضویت دانش آموزان تسهیل شود اما به دنبال تعامل بیشتر هستیم.

وی با اشاره به اینکه در مواردی محدودیت بودجه برای فعالیت های پژوهشی داریم، تصریح کرد: در بخش آسیب های اجتماعی کار پژوهشی داشتیم اما پژوهش و کاربست آن 2 موضوع جدا از هم بوده که روند عملیاتی شدن بودجه و شرایط خاص خود را می طلبد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.