رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد؛

فعال سازی واحد‌های فناور دانشگاه علوم پزشکی ایران/ دانشگاهیان باید به سمت اقتصاد بدون نفت گام بردارند

ناصری‌پور از فعال سازی واحد‌های فناور دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد.

فعال سازی واحد‌های فناور دانشگاه علوم پزشکی ایران/ دانشگاهیان باید به سمت اقتصاد بدون نفت گام بردارندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ناصری‌پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در مراسم جشن هفته پژوهش که امروز برگزار شد، گفت: قدردانی از پژوهشگران مراکز تحقیقاتی مختلف و گروه‌های آموزشی در کنار تعامل با دانشگاهیان از برنامه‌های هفته پژوهش است که در این مراسم با توجه به استراتژی دانشگاه از فرصت‌های پژوهشی بهره‌مند خواهیم شد.

وی گفت: شیوه مدیریتی در دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که از وابستگی‌های شدید به بودجه‌های دولتی دوری شود و جهت گیری برنامه ها به سمت دانشگاه نسل سوم و نسل چهارم پیش رود.

وی در جمع پژوهشگران، نخبگان و اعضای هیئت علمی گفت:‌ مشارکت و دانش‌افزایی این گروه‌ها باعث شده تا درصدد پیاده‌سازی و نهادینه شدن حرف‌هایی باشیم که با تغییر چشم‌انداز و استراتژیک دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را محوریت قرار می‌دهد.

ناصری‌پور افزود: بعد از طراحی به دنبال معرفی در سیستم هستیم و در نظر داریم با حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم آموزش و پژوهش را ارتقاء دهیم که طبیعتا‌ با مشارکت بین بخشی و فرهنگسازی‌ می‌توانیم بستر را مهیا کنیم و گذر از دانشگاه‌های نسل 2 به سمت دانشگاه نسل سه پیش برویم.

وی افزود: ایجاد فرهنگ آموزش و تربیت نیرو با انجام تحقیقات زمینه‌ساز رشد دانشگاه‌‌های کشور است که امیدواریم در این عرصه موفق باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: به گزارش پایگاه‌های مختلف علمی در سال 2016 تقریبا ایران در شاخص تولید مقاله و رشد علم کشورهای اسلامی مقام اول را داشته است که امیدواریم طبق حرکت‌های سال‌های گذشته و توجه به مقوله پژوهش با اهتمام اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان بتوانیم ظرفیت خوبی را ایجاد کنیم و با این مهم در بحث حاکمیتی نیز شاهد سهم پژوهش باشیم.

وی گفت: در خصوص پژوهش در بهترین شرایط طی سال‌های اخیر نیز بودجه‌های سالیانه پژوهش از درصد خود تجاوز نکرده است و حتی در بعضی از مواقع 3 درصد کمتر از آن چیزی که به پژوهش تعلق داشته تحویلش‌ داده‌ایم که برای رقابت‌های بین‌المللی سهم پژوهش را افزایش داد.

ناصری‌پور افزود: بحث پژوهش‌های دانشگاهی به گونه‌ای است که یک سوم بودجه به پژوهش‌های دانشگاهی می‌رسد و ما با این یک سوم سهم 45 درصدی در تولیدات پژوهشی عملکرد خوبی در حوزه علوم پزشکی داشته‌ایم و پژوهش‌های علوم پزشکی از پژوهش‌های علوم و تحقیقات پیشی گرفته است.

ضرورت  توسعه دانشگاه‌ها و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم

وی اظهار کرد: برای آینده کشور باید به سمت اقتصاد بدون نفت برویم و اگر بخواهیم آینده کشور را تضمین کنیم باید در صدد توسعه دانشگاه‌ها و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کار آفرین داشته باشیم.

ناصری‌پور افزود: برای رشد جامعه باید دانشگاه‌ها یک گفتمان و فرهنگ راه مشترک زندگی را تعریف کنند و با بینش و عقاید دانشگاهی آموزش را اولویت قرار دهند.

وی در این مراسم ضمن معرفی و تقدیر از فناوران‌ و پژوهشگران برتر افزود:‌ باید با ارائه تسهیلات بتوانیم دانشجویان و به ویژه دانشجویان تسهیلات تکمیلی را به سمت الگوی‌های موفق و کار آفرین سوق دهیم و با ایجاد زیرساخت‌ها و مراکز رشد فناوری را در میان دانشگاهیان توسعه ببخشیم.

وی از فعال سازی دانشجویان در قالب مشاوران جوان خبر داد و افزود:‌ ایجاد مراکز فناوری و تسهیل طرح‌های پژوهشی به تولید محصول از وظایف مشاوران جوان است که به زودی در هفته آینده با تصویب شورای دانشگاه این مرکز ایده‌های دانشجویی گام‌های عملیاتی خواهد برداشت.

وی گفت: برای عملیاتی شدن دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های نسل سوم باید زمینه‌های لازم را ایجاد کرد و در کنار بهره‌مندی از تفکر انتقادی،‌ رشد خلاقیت، مشارکت عمومی، ‌تقویت کار جمعی و حمایت لازم را از این گروه‌ها ایجاد کرد.

ناصری‌پور در پایان گفت:‌ دانشگاه علوم پزشکی ایران امیدوار است تا در کنار بهره‌مندی از نظرات محققان،‌ پژوهشگران،‌ اعضاء هیئت علمی و دانشجویان تسهیلات تکمیلی قدم‌های مثبتی را بردارد تا به سمت دانشگاه‌های نسل سوم برویم که در این عرصه مشارکت‌های عمومی و مشارکت‌های بین بخشی نیز نباید فراموش شود.

‌گفتنی است؛ در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش از محققان و پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی ایران تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار