سرقت علمی مطالب، تضعیف حق‌الناس است/ حق مطالب علمی متعلق به صاحب ایده

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه پیام نور گفت: سرقت علمی مطالب و پایان نامه‌ها به نوعی تضعیف حق‌الناس است.

سرقت علمی مطالب تضعیف حق‌الناس است/ حق مطالب علمی متعلق به صاحب ایدهمحمد نجفی برزگر معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه پیام نور در گفت و گو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: مقوله سرقت‌های علمی یکی از موضوعات مهم در کشور محسوب می‌شود زیرا دین مبین اسلام نیز توجه ویژه‌ای به حق‌الناس دارد و سرقت علمی نیز نوعی حق‌الناس است.

 وی بیان کرد: ارزش‌ مقاله‌های علمی یکی از مسائل مورد توجه آموزش عالی و وزارت علوم است، مقاله و یا رساله علمی متعلق به کسی است که این ایده را داده و برای نوشتن آن تحقیق، پژوهش و زحمات زیادی کشیده است.

ضرورت رعایت حق نشرو پژوهش مقاله‌های علمی

نجفی برزگر با بیان اینکه، حق نشر و پژوهش در جامعه باید رعایت شود، افزود: مسائل علمی با اندیشه و حوزه‌های علمی و بین‌الملل ارتباط نزدیکی دارد، رعایت حق مالکیت علمی و فکری از اهمیت بالایی برخوردار است.

 وی با اشاره به اینکه، سرقت‌های علمی به نوعی تضعیف حق‌الناس به حساب می‌آید، عنوان کرد: وقتی یک محقق و پژوهشگر تحقیقی در رشته‌ای انجام می‌دهد باید ساز و کاری در جامعه ایجاد شود تا این حق برای او محفوظ بماند و مسئولان زیر‌بط باید از سرقت آن جلوگیری کنند.

لزوم فرهنگ سازی در راستای جلوگیری از  سرقت پایان نامه‌های علمی

نجفی برزگری تاکید کرد: در وزارت علوم سامانه ایرانداگ‌ پروژه‌های دانشجویان را ثبت و محفوظ می‌کند و اینکار روشی مناسب برای جلوگیری از سرقت‌های علمی پایان‌نامه ها و یا تحقیقات محسوب می‌شود.

 وی گفت: حفظ امانت داری و جلوگیری از سرقت علمی نیازمند کار علمی در جامعه است و برای کاهش این نوع آسیب باید رفتارهای مردم تغییر پیدا کند و این حق در اختیار صاحب ایده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار