ورود محصولات تراریخته از مبدا شناسایی شده و شناسنامه دار هست

سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور گفت: این اطمینان را به مردم خوبمان می دهم که شاهد محصولات تراریخته در حوزه محصولات کشاورزی و دامی نیستیم و ورود محصولات تراریخته به کشور از مبدا شناسایی شده و شناسنامه دار هست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر کیانوش جهانپور، در حاشیه آیین افتتاح دو طرح عمرانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت:در همان حوزه معدودی هم که ممکن است به دلایل خاصی نیازمند به وراردات محصول یا واردکننده آن به کشور باشیم قطعا این محصولات از مبدا  شناسایی شده است و شناسنامه دار هست.

 وی، در مورد محصولات تراریخته با تاکید بر نظارت کامل و دقیق از سوی سازمان غذا و دارو از مبادی رسمی بر روی تمامی کالاهایی که بصورت مجاز ترخیص می شود انجام می دهند گفت:مصرف کالاهای تراریخته اگر چه به طور معمول ورود و مصرف آن در کشور صورت نمی گیرد ولی اگردر مورد خاص، مواد اولیه خاص یا محصولات کشاورزی خاص احتمال تراریختگی مطرح باشد باتوجه به فرآیندی است که سازمان غذا و دارو بر اساس قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران و منطبق با وظایف ذاتی خود سازمان انجام می دهد.

 به گفته وی،ورود این محصولات باتوجه به اینکه از مبدا گواهی صلاحیت های بهداشتی محصولات از کشور مبدا، گواهی قابل مصرف بودن محصولات برای انسان در کشور مبدا و با تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدا به اضافه داشتن گواهی نامه تایید مصرف انسانی اتحادیه اروپا و اخذ تاییدیه ای اف اس ای به عنوان موسسه معتبربین المللی دارای تایید ایمنی و کیفیت  غذایی است.

ورو محصولات تراریخته با برچسب تراریخته به کشور

 جهانپور،ورود  این محصولات  را حتما با برچسب تراریخته و قدرت انتخاب و فرصت برای افراد و مصرف کننده محصولات تراریخته و غیر تغییر یافته ژنتیکی دانست و گفت: اگرچه سیاست اصلی کشور مبنی بر این نیست که محصولات تراریخته محوریت و ورود واردات را داشته باشد ولی در نهایت اطمینان بخشی ما از محصولات تراریخته هست که یا نداریم یا اگر داریم با همه تاییدیه های سلامت و ایمنی بین المللی و با برچسب تراریخته جهت آگاهی عمومی است.

 وی اظهارداشت:الان معدود محصولات تراریخته به صورت شناخته شده در کشور داریم که اگر هم ورود داشته باشد بیشتر در حوزه برخی دانه های روغنی  مثل ذرت، سویا و کلزا است که با توجه همه فرآیند اداری و روند قانونی با برچسب تراریخته وارد می شود.

 به گفته وی،امروزه در حوزه مبارزه با قاچاق محصولات و کالاهای سلامت محور نیز بطور عام اعم از کالاهای آرایشی، بهداشت، غذا و حتی دارو شاید بتوانیم در کشور ادعا کنیم که هیچ خلا قانونی با وجود مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص اشد مجازات برخورد با  واردکندگان محصولات سلامت محور قاچاق از لحاظ مشکلی نداریم.

ما هیچ گونه مشکلی در مورد وضعیت داروهای بیمارستانی نداریم

 جهانپور، در خصوص مکانیسم عرضه دارو و وضعیت کشور از لحاظ تامین دارو از مسیرهای تولید داخل، واردات دارو و مسیر توزیع گفت:تقریبا ما مشکلی در تولید، واردات یا توزیع هیچ گونه داروی مورد نیاز و ضروری بیماران و اقشار کشور  و در مورد وضعیت داروهای بیمارستانی نداریم.

 وی افزود:مطابق طرح تحول سلامت کشور همچنان داروهای بیمارستانی ، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی مورد نیاز در بیمارستان ها توسط خود بیمارستان ها تهیه و در اختیار بیماران قرارداده خواهدشد.

 به گفته وی، به لطف خدا مسیری فراهم شده است که با همکاری نزدیک شرکت های پخش دارویی و تجهیزات پزشکی، تولیدکننده ها و واردکننده ها  و سازمان غذا و دارو و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور ما تقریبا می توانیم ادعا کنیم در هیچ حوزه دارویی به طور خاص هیچ  مشکلی تامین، تولید یا توزیع دارو نداریم.

افزایش یا کاهش قیمت داروها با توجه به مسائل مختلف مالی است

 سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور در مورد قیمت دارو هم گفت:روند قیمت گذاری آن یک روند جاری هست که هر ساله و به صورت متناوب با توجه به تغییراتی که در قیمت مواد اولیه در قانون کار ، پرداختی حقوق نیروی انسانی و در هزینه‌های تولید کننده و یا تغیییر برابری نرخ ارز در برابر ریال صورت می گیرد انجام می شود.

 جهانپور،گفت: بر اساس این تغییرات ممکن است نرخ یکسری داروها در کمیته های مربوطه در سازمان غذا و دارو بررسی شود و مورد بروزرسانی و منطقی سازی  قرار بگیرد.

 وی با تاکید بر اینکه  این اتفاق لزوما فقط شامل افزایش قیمت دارو نیست و در مواردی مشابه سال های گذشته شاهد کاهش قیمت بر اساس منطقی سازی  قیمت ها نیز بوده‌ایم گفت: امروز و در ماه های آتی قطعا شاهد افزایش و البته در مواردی شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

 به گفته وی، این فرآیند بروزرسانی و منظفقی سازی قیمت قلمداد می شود که اگر هم به هر دلیلی با استدلال تولیدکننده یا واردکننده و تایید سازمان غذا و دارو نرخ دارویی افزایش پیدا کند قطعا این نرخ تا سقف تورم خواهد بود که در موارد اعلام شده اغلب این موارد از سقف نرخ تورم سال گذشته هم پایین تر بوده است.

کاشان پتانسیل تبدیل به فرآورده‌های سنتی و صنعتی بویژه عطر و اسانس را دارد

 سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور، در پایان خاطرنشان کرد: کاشان با توجه به زمینه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی منطقه و اقلیمی آن می تواند و پتانسیل این را قطعا دارد که در آینده به عنوان یک مرکز یا حتی قطب تولید محصولات آرایشی و بهداشتی بویژه فرآورده‌های سنتی و صنعتی از جمله عطر و اسانس قراربگیرد.

 جهانپور، با تاکید بر اینکه این استعداد به لحاظ انسانی، سرمایه‌های فیزیکی و اقلیمی در این شهرستان هست تصریح کرد: امیدواریم با حمایت و تسهیلاتی که به طور قطع و یقین سازمان غذا و دارو در این حوزه خواهدداشت و با توانمندی سازی که در حوزه کارآفرینان و حوزه سرمایه گذاران منطقه به حول و قوی الهی صورت خواهدگرفت ما شاهد این اتفاق خوب در حوزه اقتصادی، اجتماعی و کارآفرینی منطقه باشیم.

 شایان ذکر است: بخش مدیریت دارویی بیمارستان بهشتی و ساختمان غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی کاشان با حضور غلامرضا اصغری معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو کشور و کیانوش جهان پور سخنگوی این سازمان سالن دکتر قریب دانشگاه علوم پزشکی کاشان  برگزارشد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار