افزایش تولید زعفران و کاهش 50 درصدی بهای آن در هرات

زعفران کاران افغانستانی در ولایت هرات با ابراز نگرانی از کاهش بهای زعفران می گویند بهای زعفران آنان 50 درصد کاهش یافته است.

افزایش تولید و کاهش 50 درصدی بهای زعفران در هراتبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، زعفران کاران افغانستانی در ولایت هرات با ابراز نگرانی از کاهش بهای زعفران می گویند بهای زعفران آنان 50 درصد کاهش یافته است.

به گفته آنها، سال گذشته هر کیلو زعفران با کیفیت در بازار هرات به 110 هزار افغانی به فروش می رسید، اما امسال قیمت هر کیلو زعفران به 50 تا 60 هزار افغانی رسیده است.

بشیر احمد احمدی، مسئول اتحادیه زعفران‌کاران افغانستان نیز از کاهش بهای زعفران در سال جاری ابراز نگرانی کرد و گفت: ضعف صادرات زعفران به بازارهای جهانی، عرضه زعفران سال پیش با قیمت کم و واردات غیر قانونی زعفران، سبب کاهش بهای زعفران شده است.

غلام جیلانی حمیدی، مدیر صنایع اتاق تجارت و صنایع هرات نیز در این خصوص اظهار داشت: این اداره در سال جاری بازاریابی خوبی در خارج از کشور کرده است و تلاش‌ها برای نهایی شدن صادرات زعفران به چین ادامه دارد.

به گفتۀ او، تنها در 9 ماه سال جاری، 788 کیلوگرم زعفران به کشورهای هند، امارات عربی و عربستان سعودی صادر شده است.

با این همه، برخی از کارشناسان افغانستانی از نبود راهبردی برای رشد صنعت زعفران در این کشور انتقاد می کنند و از حکومت می خواهند در این راستا اقدامات جدی روی دست گیرد.

نگرانی از کاهش بهای زعفران هرات در حالی است که امسال تولید زعفران این ولایت افزایش یافته و به بیش از 8 تُن رسیده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.