زنگ خطر بی‌آبی دجله و فرات در پی اقدامات ترکیه/ تعرض آنکارا به شریان حیاتی عراق

شبکه سعودی الحدث گزارش داد دولت ترکیه آب دو رودخانه دجله و فرات را به طور کامل متعلق به خود می‌داند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، پارلمان عراق توصیه هایی درباره مقابله با بحران کمبود آب در این کشور، در پی افتتاح سد ایلیسو ترکیه بر روی رودخانه دجله، منتشر کرد. همام الحمودی، معاون اول رئیس مجلس عراق اعلام کرد پارلمان این کشور قصد دارد از آنکارا بخواهد، پر کردن سد ایلیسو را به مدت سه ماه به تعویق بیندازد.

الحمودی تاکید کرد هیئت پارلمانی برای مذاکره با ترکیه به منظور توافق درباره سازوکاری در مورد رویارویی با این بحران تشکیل خواهد شد.

عمار طعمه، نماینده مجلس عراق گفت: «مجلس قصد دارد به دولت عراق برای استفاده از بودجه شرایط فوق العاده، اختیارات کامل بدهد.»

خبرنگار شبکه الحدث گفت: حسن الجنابی، وزیر منابع آبی عراق تاکید کرد پیامدهای سد ایلیسو در ترکیه، در تابستان آینده آشکارتر خواهد شد. بغداد تلاش می کند با آنکارا برای کاستن از آسیب های افتتاح این سد به توافق برسد تا سهم کافی آبی برای عراق در نظر گرفته شود. کمتر از پنجاه نماینده مجلس عراق در جلسه فوق العاده برای بررسی بحران کم آبی شرکت کردند و این جلسه به حد نصاب نرسید.

در ادامه گزارش الحدث آمده است: سد ایلیسو ترکیه، عراقی‌ها را درباره روبرو شدن با بحران واقعی کم آبی، نگران کرده است. افتتاح این سد باعث کاهش سطح رودخانه دجله شد که عراقی‌ها آن را شریان اصلی آبی در این کشور می دانند. کم آبی، کاهش ذخایر آبی و کاهش مساحت زمین های کشاورزی از جمله پیامدهای اصلی افتتاح سد ایلیسو در ترکیه است. در حالی که عمق رودخانه دجله پانزده متر بود، نوارهای ویدئویی منتشر شده از عراق حاکی است که عمق این رودخانه به حدی کم شده است که افراد می توانند پای پیاده از آن عبور کنند. زنگ خطر بی‌آبی فقط در دجله به صدا درنیامده است، بلکه رودخانه فرات هم از راهبرد سدسازی ترکیه در امان نمانده است. ترکیه می گوید همانطور که از نفت عراق سهم خواهی ندارد، به هیچ کسی هم اجازه نمی دهد که از منابع آبی ترکیه سهمی بخواهد.

با وجود آنکه قوانین بین المللی، روابط بین کشورها را درباره رودخانه های فرامرزی مشخص می کند و ده‌ها توافقنامه بین ترکیه با عراق و سوریه امضا شده است، آنکارا بر حق خود در منابع آبی منطقه ای تاکید می کند که یکی از فقیرترین مناطق جهان از نظر منابع آبی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تیرداد
۱۶:۵۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
خدایا همه چا خشکسالی به داد ما برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
امیدوارم کار به جنگ نکشه
آخرین اخبار