زلزله ۵.۱ ریشتری فیروزآباد را لرزاند/میزان خسارت ها مشخص نیست/ قلعه فلک‌الافلاک آسیب دید

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری از سطح زمین، استان لرستان - حوالی فیروزآباد را لرزاند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،بر اساس اطلاعات اولیه مؤسسه ژئوفیزیک زمین لرزه‌ای با شدت ۵.۱ ریشتر در منطقه «فیروزآباد» لرستان به وقوع پیوست.

این زمین لرزه در عمق ۷ کیلومتری زمین استان لرستان - حوالی فیروز آباد رخ داد.

زمان وقوع این زلزله ساعت ۱۲ و ۳۷ دقیقه و ۴۹ ثانیه ظهر امروز چهارشنبه اعلام شده است.

این زلزله در بروجرد و دیگر شهرهای استان هم به شدت احساس شده است.

به گفته اورژانس کشور ۴ تیم تیم ارزیاب به محل وقوع زمین‌لرزه اعزام شده است.

هنوز خسارت های احتمالی اعلام نشده است.


بیشتر بخوانید :  یک واحد مسکونی در چگنی تخریب شد



بیشتر بخوانید ۶ تیم ارزیاب هلال احمر به منطقه وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری فیروزآباد اعزام شد


زلزله ۵.۱ ریشتری فیروزآباد را لرزاند


بیشتر بخوانید: زلزله به خانه تاریخی آخوند ابو خرم‌آباد خسارت وارد کرد


زلزله لرستان ۲۵مصدوم به جا گذاشت

مهدی پازوکی سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران لرستان: براساس آخرین گزارشاتی که در جلسه مدیریت بحران مطرح شد خوشبختانه هیچ گونه خسارت جانی نداشته‌ایم.

تاکنون خسارت تخریبی گزارشی به دست ستاد مدیریت بحران نرسیده و تنها تعدادی ساختمان مسکونی که در بافت‌های روستایی بوده دچار خسارت جزیی شدند.

عمده خسارت به بافت‌های روستایی فرسوده مربوط به روستا‌های شهرستان خرم‌آباد، سلسله و دوره‌چگنی گزارش شده است.

بر اثر زلزله ظهر امروز در استان تاکنون ۲۵ نفر مصدوم شده و پس از مراجعه به بیمارستان به‌صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند.

در حال حاضر کلیه دستگاه‌ها تا عادی شدن شرایط در حال آماده‌باش هستند.

زلزله خسارتی به فرودگاه خرم‌آباد نزد / آمادگی انجام پرواز امدادی

مدیر فرودگاه خرم‌آباد با تاکید بر اینکه زلزله امروز خسارتی به تجهیزات این فرودگاه وارد نکرده است، گفت: فرودگاه برای انجام پرواز‌های امدادی و برنامه‌ای کاملاً عملیاتی است.

فرودگاه خرم‌آباد

علی کاملی مدیر فرودگاه خرم‌آباد امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در لرستان گفت: خوشبختانه این زلزله خسارت جانی و مادی در مجموعه فرودگاه خرم آباد در پی نداشته و به دستگاه‌ها و سیستم‌های کمک ناوبری هوایی این فرودگاه آسیبی وارد نشده است.

او یادآور شد: فرودگاه جهت انجام پرواز‌های امدادی و برنامه‌ای کاملاً عملیاتی است.

بیمارستان‌های لرستان برای تأمین گروه‌های خونی در آماده باش هستند

سرپرست اورژانس ۱۱۵ لرستان با اشاره به وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری، گفت: بیمارستان‌های استان برای تأمین گروه‌های خونی در آماده باش هستند.

علاء الدین شیخی سرپرست اورژانس ۱۱۵ لرستان با اشاره به وقوع زمینه لرزه ریشتری در «فیروزآباد» لرستان، اظهار داشت: کارشناسان اورژانس به منطقه اعزام شده‌اند.

 اورژانس ۱۱۵ لرستان

او با اشاره به برگزاری جلسه ویدئو کنفرانس ستاد بحران در ساعت ۲.۵، عنوان کرد: در حال حاضر تمام واحدهای اورژانس استان در حالت آماده باش هستند.

سرپرست اورژانس ۱۱۵ لرستان، افزود: گروه‌های ارزیاب نیز در حال اعزام به منطقه هستند تا تحقیقات لازم را در منطقه انجام دهند.

شیخی، گفت: همچنین بیمارستان‌ها استان نیز برای تأمین گروه‌های خونی مورد نیاز آماده باشد هستند، جراح و پزشک لازم نیز در آماده باش هستند.

میزان خسارات زلزله «فیروزآباد» مشخص نیست/ آماده باش هلال احمر

سرپرست اداره کل مدیریت بحران لرستان با اشاره به اینکه هنوز میزان خسارات زلزله امروز در «فیروزآباد» مشخص نیست، گفت: به نیرو‌های هلال احمر آماده باش داده شده است.

مهدی پازوکی سرپرست اداره کل مدیریت بحران لرستان با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری در «فیروزآباد» لرستان گفت: خسارات این زمین لرزه هنوز مشخص نیست.

او با بیان اینکه همکاران ما در حال برآورد خسارات این زلزله هستند، تصریح کرد: به فرمانداری‌ها اعلام کرده‌ایم که در خصوص خسارات این زلزله ۵.۱ ریشتری برآورد‌های خود را انجام داده و سریعاً گزارش دهند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران لرستان از اعلام آماده باش به نیرو‌های هلال احمر خبر داد و یادآور شد: نیرو‌های هلال احمر مستقر بوده و در صورت اعلام نیاز هر یک از شهر‌های استان اعزام می‌شوند.

وقوع اولین پس لرزه در لرستان

پس از زلزله ۵.۱ ریشتری «فیروزآباد»، دومین زمین لرزه در کانون «سراب دوره» لرستان با شدت ۳.۳ ریشتر به وقوع پیوست.

زمان وقوع این زلزله ساعت ۱۲ و ۴۸ دقیقه و ۵۷ ثانیه ظهر امروز چهارشنبه اعلام شده است.

عمق وقوع این زمین لرزه ۱۱ کیلومتری از سطح زمین و مرکز این زمین لرزه بر اساس گزارش مرکز زلزله نگاری کشور به عرض و طول جغرافیایی ۴۸.۱۱ و ۳۳.۶۹ بوده است.

ترک‌خوردگی دیوار و سقف برخی منازل‌ بر اثر زلزله

حمید علیرضایی رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری خرم‌آباد از گزارش های شهروندان مبنی بر تخریب‌های جزئی و ترک خوردن دیوار منازل براثر زلزله خبر داد.

ترک‌خوردگی دیوار و سقف برخی منازل‌ بر اثر زلزله

 علیرضایی در سخنانی با اشاره به وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در لرستان گفت: خوشبختاته تا این لحظه هیچ مورد حادی از سوی همشهریان گزارش نشده و تماس‌های حاصله با سامانه ۱۲۵ بیشتر درباره تخریب‌های جزئی و ترک خوردن دیوارهای منازل برخی از همشهریان است.

او تاکید کرد: همشریان گرامی ضمن حفظ خونسردی و هوشیاری، تمامی نکات ایمنی را رعایت کنند.

اعزام ۵ تیم ارزیاب به کانون زلزله لرستان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان از اعزام ۵ تیم ارزیاب به کانون زلزله امروز لرستان خبر داد و گفت: نیروهای ما در سطح روستاها مشغول بررسی وضعیت هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان

صارم رضایی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان  با اشاره به وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در «فیروزآباد» اظهار داشت: ۵ تیم ارزیاب در منطقه هستند و کار ارزیابی خسارات احتمالی را انجام می‌دهند.

او با بیان اینکه نیروهای ما در روستاها حضور یافته‌اند و کار ارزیابی را انجام می‌دهند، تصریح کرد: خداروشکر در شهر «فیروزآباد» که کانون زمین لرزه نیز بوده است، مشکل خاصی نداریم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان یادآور شد: گفته‌ایم نیروهای ارزیاب تا شعاع ۶ کیلومتری کانون زلزله را نیز بررسی کنند تا وضعیت روستاهای اطراف نیز مشخص شود.

رضایی افزود: تاکنون گزارش خاصی از خسارات زلزله به ما گزارش نشده است اما همچنان نیروهای ما در حال بررسی هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ‌لرستان گفت :تاکنون از تلفات و خسارات احتمالی این زمین لرزه به جزء ترک‌خوردگی دیوار و سقف برخی منازل گزارشی مخابره نشده است.

ترافیک خطوط مخابراتی در لرستان بالا رفت / اختلال در تماس‌ها

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه لرستان از بالا رفتن ترافیک خطوط مخابراتی این استان به دنبال وقوع زلزله خبر داد و گفت: اما خوشبختانه قطعی در خطوط مخابراتی نداریم.

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه لرستان

سید محمد قاسمی مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه لرستان گفت: به دنبال وقوع زلزله ظهر امروز در لرستان، ترافیک خطوط مخابراتی ثابت و تلفن همراه در استان بالا رفت.

او با بیان اینکه خوشبختانه قطعی در خطوط مخابراتی نداشته‌ایم، تصریح کرد: آنتن‌های موبایل سطح شهر در واحد زمان تعداد محدودی مکالمه را می‌توانند پشتیبانی کنند و هم اکنون با توجه به وقوع زلزله و اینکه مردم با خانواده‌ها و اقوام خود صحبت می‌کنند تا جویای احوال آنها شوند، ترافیک خطوط بالا رفته است.

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه لرستان یادآور شد: مشکل ترافیک خطوط مخابراتی تا نیم ساعت آینده حل می‌شود.

مصدومیت برخی حین خروج از خانه

مهدی پازوکی سرپرست اداره کل مدیریت بحران لرستان از برگزاری جلسه ویدئو کنفرانس مدیریت بحران این استان به دنبال وقوع زلزله خبر داد و گفت: گزارشاتی از مصدومیت افراد هنگام خروج از منزل داشته‌ایم.

 او با اشاره به اینکه براساس استعلام‌ها تلفاتی براثر وقوع زلزله امروز در استان نداشته‌ایم، افزود: زخمی‌های گزارش شده نیز بیشتر در حین خروج از خانه و محل کار بوده است که مواردی از دست و پا شکستگی داشته‌ایم.

وی یادآور شد: این مصدومیت‌ها ناشی از زلزله نبوده و در حین فرار و خروج از منزل اتفاق افتاده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران لرستان با اشاره به اینکه جلسه مدیریت بحران استان به صورت ویدئو کنفرانس در حال برگزاری است، یادآور شد: گزارشات دقیق از خسارات زلزله پس از این جلسه به اطلاع مردم می‌رسد.

خسارت جزئی زلزله به قلعه فلک‌الافلاک

یعقوب دالوند مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: در پی وقوع زلزله امروز به جز دو کنگره روی قلعه که سر جای خود آجر‌های آن از هم باز شده و می‌توان گفت تخریب شده‌اند، اتفاق دیگری رخ نداده است.

او با اشاره به مطرح شدن شایعاتی مبنی بر تخریب بخشی از قلعه فلک‌الافلاک اظهار کرد: در پی وقوع زلزله امروز به جز دو کنگره روی قلعه که سر جای خود آجر‌های آن از هم باز شده و می‌توان گفت تخریب شده‌اند، اتفاق دیگری رخ نداده است.

وی افزود: طبق مشاهدات ما بنای قلعه تاکنون دچار خسارتی نشده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: البته قلعه در گذشته دچار خسارت‌هایی شده، اما درحال حاضر موردی مبنی بر ترک پایه و بنای قلعه مشاهده نشده است.

دالوند گفت: در حال حاضر مشکل خاصی ناشی از خسارت زلزله به قلعه وجود ندارد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دالوند
۱۳:۳۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
به سلامتی یه مرحله دیگر رو رد کردیم زلزله
Iran (Islamic Republic of)
علی نژادحسینیان نم
۲۱:۵۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا شکر که خسارتهای جانی نداشته خدا شکر سلام بر لر هایی همشهری علی اندیمشک
Switzerland
سید فروزان
۲۰:۳۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
طبق معمول باید سپاه و ارتش بروند در منطقه
دولت عذر خیلی موجه دارد اینبار ،کرونا ، نمیگذارد بیایند در بین مردم و مشکلات مردم را حل کنند ، اینها میخواهند ولی با سیل خیس و گلی میشوند ، با زلزله خاکی میشوند ، با کرونا مریض میشوند ، خلاصه جونم براتون بگه ، فقط می‌توانند میلیاردها دلار گم کنند و عصبانی هم بشوند برای باز خاست ، باز هم بگیم دولت بی خاصیت
Iran (Islamic Republic of)
Mobin
۱۸:۱۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
تماسها به مدت 1۰دقیقه قطع شد مردم و کارکنان حیران و نگران خانواده بودند تا جایی که محل کار را به قصد نگرانی خانواده ترک کردند راست بگی سرت را نمی بردن ولی به شما اعتماد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۶:۱۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
همگی خیلی بایدحواسمون را جمع کنیم که تو قم زلزله نیاد// قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا به خیر بگذرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
باز چه شده چرا در زمان کرونا باز زلزله مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خطوط بروجرد ایراد داره،هرچی از تهران زنگ میزنم اصلا نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
من اهل خرم آبادم به جرات میگم تا الان همچین زمین لرزه ای به این شدت ندیدم...تمام تن و بدنم به لرزه افتاد..نماز آیات هم خوندم
Ukraine
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایشالا که سرلشگر فیروز آبادی در سلامت کامل باشند .
از تمام مردم تقاضا دارم برای طول عمر ایشان دعا کنند
United Arab Emirates
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی وحشتناک بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای خدااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای خدا همش بلا خدایا رحم کن
کرونا سیل زلزله بی پولی بدبختی تا کی