زنان سرپرست خانوار و حمایت‌هایی در راستای توانمندسازی

طرح‌های خودکفایی، اشتغال و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از جمله برنامه‌های دولت است که می‌تواند در شرایط مشکلات و تنگنا‌های اقتصادی، اثربخشی برنامه‌های حمایتی از زنان سرپرست خانوار را بیشتر نمایان کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان، طرح‌های خودکفایی، اشتغال و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از جمله برنامه‌های دولت است که می‌تواند در شرایط مشکلات و تنگنا‌های اقتصادی، اثربخشی برنامه‌های حمایتی از زنان سرپرست خانوار را بیشتر نمایان کند.

زنان سرپرست خانوار که به دلیل فوت همسر و یا سایر دلایل مسئولیت اقتصادی و معیشتی خانواده را برعهده دارند در شرایطی همچون بحران‌های اقتصادی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند و در همین راستا افزایش فقر و نبود شغل مناسب به منظور تامین نیاز‌های ضروری، خطر گسترش آسیب‌های اجتماعی هم بیشتر می‌شود لذا به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در این قشر دولت برنامه‌هایی از سوی برخی نهاد‌های حمایتی اعم از بهزیستی و کمیته امداد دنبال می‌کند.

سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) مسوول حمایت و پرداخت مستمری به زنان سرپرست خانوار هستند و بنا بر آمار ارائه شده، سازمان بهزیستی حدود ۲۵۰ هزار نفر از این زنان را تحت پوشش قرار داده و کمیته امداد هم حدود ۲ میلیون نفر را تحت پوشش دارد.

براساس سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران که در سال ۹۵ صورت گرفت، مشخص شد که جمعیت زنان سرپرست خانوار کشور (زنان بی سرپرست، خودسرپرست و سرپرست خانواده) نزدیک به سه میلیون و ۶۰ هزار نفر هستند.

این جمعیت در سرشماری سال ۹۰ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود و در سرشماری سال ۸۵ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و در سرشماری سال ۷۵ کمتر از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت زنان سرپرست خانوار بود.

بنا بر گفته فاطمه عباسی مدیرکل دفتر توانمندسازی زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور در مجموع ۲۵۰ هزار خانوار زن سرپرست شامل چهار گروه زنان دارای همسر متوفی، زنان مطلقه، زنان دارای همسر از کارافتاده و دختران و زنان خود سرپرست تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد بیش از۷۰ هزار زن دارای همسر متوفی هستند.

او افزود: سازمان بهزیستی برنامه‌های حمایتی متعددی را برای این قشر دارد که از جمله می‌توان به تشکیل گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار، برنامه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی، بیمه اجتماعی زنان و دختران روستایی و عشایر بیمه تامین اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری، پرداخت ودیعه مسکن به خانوار‌های نیازمند و پرداخت کمک هزینه تحصیلی زنان سرپرست خانوار یا فرزندان است.

از نظر کمیته امداد و بهزیستی زنان سرپرست خانوار فقط شامل زنانی که همسران آن‌ها فوت شده یا طلاق گرفته اند، نمی‌شود بلکه زنانی که همسرشان دچار از کارافتادگی شده، زنانی که همسرشان حکم زندان طولانی مدت دارند و یا زنانی که همسرشان به خدمت سربازی اعزام شده است شامل تعریف زنان سرپرست خانوار و مشمول دریافت مستمری می‌شوند که از این دو سازمان حمایتی می‌توانند خدمات مستمری دریافت کنند.

در کنار دریافت مستمری برای اینکه بتوان فقر را در میان این دسته از افراد جامعه کاهش داد حمایت‌های غیرمستمر هم انجام می‌شود از جمله در حوزه آموزش، ازدواج، تامین جهیزیه، اشتغال، مسکن، درمان و بیمه و هزینه‌های ضروری و متعددی که در دستورالعمل‌های بهزیستی و کمیته امداد پیش بینی شده است.

بنا بر گفته کرم رضا پیردایه، رییس اداره بهزیستی بروجرد، در حوزه امور اجتماعی یک هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان قرار دارند؛ این خانوار‌های تحت پوشش در حوزه امور اجتماعی؛ شامل زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و زنان بد سرپرست هستند که از از نظر اجتماعی و مشاوره‌ای و سایر خدمات، مورد حمایت بهزیستی قرار دارند.

او افزود: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بصورت پرداخت وام‌های خوداشتغالی و مشاغل خانگی یکی از اقداماتی است که بهزیستی در راستای رسیدن به این هدف انجام می‌دهد.

مهین گودرزی مسئول امور اجتماعی بهزیستی شهرستان بروجرد نیز با اشاره به توزیع بسته‌های مواد غذایی و حمایتی بین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان بروجرد می‌گوید: با توجه به شیوع ویروس کرونا و برخی مشکلات اقتصادی با هدف رفع برخی مشکلات معیشتی زنان سرپرست خانوار، بسته‌های حمایتی در فواصل زمانی مختلف با کمک خیران، بین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی توزیع شده است.

او افزود: این بسته‌های حمایتی شامل، برنج، ماکارونی، روغن، سویا، رب گوجه و مرغ است که در شرایط فعلی و با توجه به اثراتی که شیوع کرونا بر کسب و کار‌های خرد زنان سرپرست خانوار داشته است می‌تواند کمک کننده باشد.

گودرزی بیان کرد: حمایت از زنان سرپرست خانوار به وسیله تامین مستمری نمی‌تواند روش موثر و کارآمدی باشد بلکه باید تلاش شود با کمک تسهیلاتی که داده می‌شود زنان سرپرست خانوار به سمت اشتغال و توانمند سازی هدایت شوند.

مسوول امور اجتماعی بهزیستی بروجرد اضافه کرد: بسیاری از زنان سرپرست خانوار در رده‌های سنی جوان قرار دارند و برخی دارای فرزند هم هستند و آنچه که بعنوان مستمری به آن‌ها داده می‌شود نمی‌تواند تامین کننده نیاز زندگی آن‌ها باشد.

او گفت: در راستای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، بهزیستی وام‌های خوداشتغالی در بخش‌هایی همچون مشاغل خانگی اعطاء می‌کند که باید مدرک فنی حرفه‌ای از سوی زنان سرپرست خانوار ارائه شود.

مسئول امور اجتماعی بهزیستی بروجرد یادآور شد: حمایت از زنان سرپرست خانوار و تلاش برای توانمند سازی آن‌ها یک ضرورت است که بخصوص در شرایط بحرانی همچون شیوع کرونا ضرورت توجه به اقشار آسیب پذیری همچون زنان سرپرست خانوار بیشتر می‌شود.

مسئول امور اجتماعی بهزیستی بروجرد تاکید کرد: آنچه که مسلم است و شواهد نشان می‌دهد که میزان طلاق در کل جامعه رو به افزایش است و متعاقب آن تعداد زنان جوانی که بر اثر طلاق به بهزیستی مراجعه می‌کنند بیشتر خواهد شد.

او اضافه کرد: بیشتر زنانی که طلاق می‌گیرند در رده سنی جوان قرار دارند که این افراد بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و بهزیستی نیز در بخش‌های مختلف مددکاری و کاهش آسیب نیز برنامه‌هایی برای آن‌ها دارد که در مجموع هدف از تمام اینگونه برنامه‌های حمایتی در راستای اهداف دولت در کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

مسئول امور اجتماعی بهزیستی بروجرد گفت: مساله زنان جوانی که بر اثر طلاق تنها می‌شوند با توجه به اینکه آن‌ها ممکن است دارای فرزندانی نیز باشند باید بصورت کلان در جامعه دیده شوند و در راستای رفع مشکلات مالی، مسکن و مشکلات اجتماعی آن‌ها تلاش شود.

بنا بر گفته مدیرکل کمیته امداد لرستان ۱۰ هزار و ۶۰۰ خانوار با جمعیت ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات کمیته امداد شهرستان بروجرد بهره‌مند هستند که از این تعداد، هفت هزار و ۸۰ زن سرپرست خانوار هستد و از خدمات حمایتی معیشتی، مسکن، اشتغال، فرهنگی، درمان، حقوقی و معاضدت قضایی برخوردار هستند.

جاسم محمدی فارسانی افزود: نیازسنجی و توان سنجی خانوار‌ها جهت افزایش اثربخشی و توانمندسازی از اهداف و سیاست‌های امداد در سال جاری است که در این مسیر زنان سرپرست خانوار با توجه به تعداد فرزندان در اولویت دریافت خدمات قرار دارند.

او با اشاره به این موضوع که زنان سرپرست خانوار دارای فرزند مسئولیت اقتصادی و تربیتی مهمی برعهده دارند، اضافه کرد: در برنامه حمایتی کمیته امداد، فرزندان مورد توجه و در اولویت هستند تا از مزایای پرداخت کمک هزینه تحصیلی، خدمات فرهنگی، تامین جهیزیه، درمان و طرح اکرام ایتام استفاده کنند.

توجه به زنان سرپرست خانوار و اجرای برنامه و طرح‌های حمایتی از این قشر بخصوص در شرایطی که مشکلات اقتصادی فشار بیشتری بر خانوار‌ها وارد می‌آورد منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. با گفتن عنوان زنان سرپرست خانوار بی درنگ متوجه کمیته امداد و بهزیستی می‌شویم و کمتر به یاد نقش و عملکردی که بانک‌ها و ادارات و سازمان‌ها و مؤسسات بیمه‌ای می‌افتیم و بخصوص در شهرستان‌ها این مشکل مشهودتر است.

از بین رفتن ضعف‌های قانونی که در حوزه زنان بطور عام و زنان سرپرست خانوار و بی سرپرست بطور اخص وجود دارد در کنار ارائه برنامه‌های جامع توسعه‌ای به این قشر می‌تواند علاوه بر کم کردن بار مشکلات اقتصادی که بر دوش این قشر سنگینی بیشتری دارد از بسیاری از بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی که متعاقب چنین ضعف‌هایی اجتناب ناپذیر است پیشگیری کند.

به هر روی آنچه که در قالب طرح‌ها و برنامه‌های مختلف توسط دولت در حوزه زنان سرپرست خانوار توسط نهاد‌های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد د نبال می‌شود با هدف خودکفایی، اشتغال و توانمند سازی زنان سرپرست خانوار است تا بتوان بخشی از سنگینی فشار‌های اقتصادی بر دوش آن‌ها را کاهش داد تا به همان نسبت آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش یابد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار