علل افزایش مقاومت‌های میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها چیست؟

افزایش مقاومت‌های میکروبی ناشی از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها چالش و تهدید بزرگ بهداشتی و درمانی در آینده‌ای نه چندان دور است.

دارو‌های آنتی میکروبیال به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حمیده رضوی مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: استفاده نابجا و بیش از حد از دارو‌های آنتی میکروبیال در انسان ها، حیوانات و گیاهان نخستین علت بروز مقاومت میکروبی است.

او افزود: تجویز و مصرف غیر منطقی دارو‌ها و عدم تبعیت بیماران از درمان پیش‌بینی شده از جانب پزشک معالج، یکی دیگر از علل بروز مقاوت میکروبی است.


بیشتر بخوانید


رضوی اضافه کرد: به عنوان مثال آنتی بیوتیک‌ها فقط قادرند عفونت‌های باکتریایی را از بین ببرند، اما بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا بی تاثیرند و تجویز آن‌ها برای بیماری ویروسی منجر به مقاومت میکروبی خواهد شد.

او ادامه داد: استفاده غیر منطقی از آنتی‌بیوتیک‌ها در طی پاندمی بیماری کرونا نیز می‌تواند منجر به بروز افزایش مقاومت میکروبی شود.

رضوی گفت: بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است و تنها زمانی که فرد مبتلا همزمان دچار عفونت باکتریایی شده باشد، تجویز دارو‌های آنتی بیوتیک تحت نظارت پزشک مجاز است.

او افزود: میکروب‌ها اگر مقاوم شوند دیگر درمان با آنتی بیوتیک‌ها اثربخش نخواهد بود لذا باید کمک کنیم تا با رعایت بهداشت از ابتلا به بیماری‌های عفونی پیشگیری شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.