نمایش فرهنگ اقوام ایرانی در دیار رنگین کمانی+ تصاویر

لباس‌های محلی چهارمحال و بختیاری، پوشش‌هایی رنگین‌کمانی است که ریشه در فرهنگ اقوام ایرانی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  لباس‌های محلی چهارمحال و بختیاری، پوشش‌هایی است که با بهره‌گیری از رنگ‌های صورتی، سبز، قرمز، نارنجی، بنفش، آبی، زرد و سفید، به عنوان یکی از مهمترین جلوه‌ای فرهنگی این خطه از این به حساب می‌آید.

تنوع در رنگ و مهارت در طراحی لباس‌های محلی چهارمحال و بختیاری باعث شده است تا این نوع پوشش مردمان استان علاوه بر کشور در دنیا زبانزد و مشهور شود.

قدمت لباس محلی در چهارمحال و بختیاری به دوران صفویه تعلق دارد

جهانبخش ترکی هرچگانی کارشناس توسعه و ترویج بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری قدمت این لباس را متعلق به دوران صفویه دانست و گفت: لباس‌های محلی در این استان به ۲ دسته مردانه و زنانه تقسیم‌بندی و هنوز هم در بین مردم استفاده می‌شود.

 او تاکید کرد: لباس‌های محلی مردان بختیاری شامل کلاه‌نمدی، شلوار گشاد، چوغا، گیوه، شال و پاپیچ بوده است.


بیشتر بخوانید


آقای ترکی افزود: این پوشش به نسبت در چهارمحال و بختیاری برای تمامی قومیت‌ها یکسان است، اما در نحوه بکارگیری مواداولیه متفاوت است.
او تصریح کرد: به عنوان نمونه افراد متمول بختیاری از کلاه‌های کرکی بلند موسوم به کلاه‌خسروی یا شلوار گشاد (دبیت حاج‌علی‌اکبری) و چوغا کیارسی از ممتازترین انواع آن و افراد دیگر جامعه از مواد اولیه ارزان‌تر استفاده می‌کرده‌اند.

ترکی در خصوص لباس‌های محلی زنان بختیاری یادآور شد: از زمان‌های قدیم تاکنون در برش دوخت و طراحی این لباس تغییر زیادی حاصل نشده و فقط نوع پارچه آن متفاوت است.

کارشناس توسعه و ترویج بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: البته لباس‌های محلی مناطق مختلف استان تفاوت‌هایی جزیی دارد، اما زیباترین رنگ لباس‌های محلی متعلق به زنان بختیاری است.

وی گفت: هم‌رنگ بودن لباس محلی چهارمحال و بختیاری با طبیعت سرسبز و خرم استان از ویژگی‌های این لباس است که بیشتر از رنگ‌های شاد و دل‌نواز تولید بهره‌گیری می‌شود.

لباس‌های محلی ایران بخصوص لباس‌های محلی چهارمحال و بختیاری را می‌توان از زیباترین و گران‌ترین تن‌پوش‌های رنگین‌کمانی در دنیا دانست.

 
عکاس: کبری تاجی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.