در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نحوه مدیریت، بیشترین آسیب را به شرکت‌های خودرویی وارد کرده است

کارشناس بازار سرمایه گفت: نحوه مدیریت، بیشترین آسیب را به شرکت‌های خودرویی وارد کرده است و افزایش و آزادسازی قیمت خودرو نمی‌تواند، راهکار خروج از زیان سازی باشد.

اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با صورت مالی‌های منتشر شده از شرکت‌های خودرویی اظهار کرد: طبق آخرین صورت‌های مالی که شرکت‌های خودرویی از جمله نمادهای بورسی، خساپا و خودرو، خگستر، خبهمن که برای سال ۱۳۹۹ منتشر کرده‌اند، درآمد عملیاتی شرکت سایپا، طبق بررسی‌های انجام شده ۱۸ درصد افزایش یافته، ولی بهای تمام شده و زیان خالص شرکت به ترتیب ۳۶ و ۱۳۲ درصد افزایش یافته است.


  • بیشتر بخوانید

 رشد ۲ هزار و ۲۴۲ درصدی سود خالص شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو


کارشناس بازار سرمایه در رابطه با افزایش ۱۳۲ درصدی زیان خالص شرکت سایپا بیان کرد: با توجه به میزان زیان خالص منتشره در صورت‌های مالی، این افزایش زیان خالص شرکت مربوط به شناسایی زیان ناشی از تسعیر دارایی ارزی عملیاتی شرکت به مبلغ ۹۱۱ میلیون تومان است که فقط در سال ۹۹ ثبت شده است و متاسفانه هیچ گونه توضیحی در خصوص ماهیت این زیان قابل توجه انتشار نیافته است و تاثیر مستقیم در زیان سازی شرکت داشته است و به طور مستقیم ۲۸ درصد زیان خالص شرکت را افزایش داده است.

او گفت: در گزارش صورت‌های مالی سالانه شرکت سایپا، افزایش ۷ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان، مربوط به افزایش بهای تمام شده مواد مستقیم مصرفی طبق یادداشت صورت‌های مالی ۱-۷ است که عمده افزایش آن مربوط به خرید قطعات مختلط پراید و تیبا، قوای محرکه خودرو، رنگ و مواد شیمیایی و ورق آهن است که طی امسال جمع کل خرید مبلغ ۲۵ هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان و در سال گذشته مبلغ ۱۴ هزار و ۱۰ میلیارد تومان بوده که به مبلغ ۱۱ هزار و ۷۷۹ میلیارد تومان افزایش داشته است.

ادهم در پاسخ به این پرسش که، چرا با وجود افزایش درآمد صنعت خودرو، مجددا زیان این صنعت در حال افزایش است؟، اظهار کرد: پرداخت‌های تبعیض‌آمیز به برخی قطعه‌سازان، استفاده از ماشین‌آلات قدیمی و غیراستاندارد در قطعه‌سازی و تولیدات قطعات بی‌کیفیت، عدم بومی سازی، سوءمدیریت و افزایش بهای تمام شده از جمله دلایل افزایش زیان گروه صنعت است.

او بیان کرد: نحوه مدیریت، بیشترین آسیب را به شرکت‌های خودرویی وارد کرده است و افزایش قیمت خودرو و حتی آزادسازی قیمت خودرو نیز نمی‌تواند، راهکار اساسی برای خروج از زیان سازی باشد.

کارشناس بازار سرمایه افزد: راهکار اساسی در جهت کاهش زیان انباشته شرکت‌های خودرویی، استفاده از مدیران مبتکر، نخبه و جوان، استفاده از تجهیزات، قطعه سازی امکانات بومی موجود و همین طور طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌هاست که می‌تواند راهکار اساسی برای خروج از زیان انباشته شرکت‌های خودرویی باشد.

ادهم در رابطه با صورت مالی شرکت ایران خودرو نیز گفت: طبق آخرین صورت‌های مالی منتشره منتهی به سال ۱۳۹۹، درآمد عملیاتی شرکت ایران خودرو ۱۰۰ درصد افزایش داشته، اما بهای تمام شده و زیان خالص شرکت به ترتیب ۱۰۴ و ۱۹۶ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۴۰ هزار میلیارد تومانی بهای تمام شده مواد مصرفی صنعت خودرو

او بیان کرد: عمده دلیل افزایش بهای تمام شده به مبلغ ۴۰ هزار و ۹۸ میلیارد تومان مربوط به بهای مواد مستقیم مصرفی است که به مبلغ ۳۲ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان با ۱۴۶ درصد افزایش یافته و همچنین خرید خودرو‌های ساخته شده از طریق سایت‌، از جمله سمند، پژوپارس، پژو ۴۰۵، به مبلغ ۸ هزار و ۶۰۸ میلیارد تومان به میزان ۶۳ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
آقای رئیسی لطفا انحصار خودرو سازی را بشکن ، ولله انحصار ظلم است به مردم و بیت المال . خودرو سازی را به بخش خصوصی واگذار کن و واردات خودرو را آزاد کن . این خواسته مردم است از شما .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
عالی بود
آخرین اخبار