در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سرماخوردگی در پاندمی کرونا معنا ندارد

یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: در بحران کرونا چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم.

جاوید صمدی، رئیس بیمارستان بعثت و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اهمیت بررسی علائم بالینی کرونا از نتیجه منفی تست کرونا بیشتر است. طی سال گذشته بنابر عدم اطلاعات و آگاهی لازم بسیاری از افراد بر این باور بودند که نداشتن کرونا فقط به منزله نتیجه منفی تست پی سی آر و یا سی تی اسکن ریه آنها بوده است اما به تازگی محققان دریافتند علائم بالینی شایع ترین روش برای شناسایی بیمار مبتلا به کروناست.

او افزود: قدرت سرایت و انتقال ویروس کرونا که از ووهان چین به تمام جهان گزارش شده بود ۱/۵ تا ۲ برابر بوده است، یعنی اگر یک فرد مبتلا به کرونا ویروس در یک جمعی قرار می‌گرفت، پس از ۴۰ دقیقه ۱ تا ۲ نفر به این ویروس مبتلا می‌شدند، اما اکنون با ورود به موج پنجم و جهش زدن این ویروس به نوع دلتا، قدرت سرایت ۷ برابر شده است یعنی اگر در همان دورهمی ۱۰ نفر حضور داشته باشند، ۷ نفر مبتلا می‌شوند، این موضوع بسیار نگران کننده است.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری ادامه داد: متاسفانه ویروس کرونا درمیان قشر جوان شیوع پیدا کرده است و می‌توان گفت افراد ۳۵ تا ۵۰ ساله را درگیر می‌کند.

صمدی برخی از علائم بالینی را در ابتلا به ویروس کرونا اولویت دانست و گفت:  هرگونه علائم مشکوک از جمله بدن درد، کوفتگی، خستگی، خارش گلو را باید جدی گرفت، زیرا این موارد شایعترین علائم بروز ابتلا به ویروس کروناست.بی توجهی به این علائم می تواند تعداد بالایی از افراد را درگیر کند.

خود درمانی در دوران کرونا ممنوع است

او تصریح کرد: در روز‌های گرم تابستان سرماخوردگی معنایی ندارد و اغلب بیماران متاسفانه با این توهم که به سرماخوردگی مبتلا شده اند، در یک بازه زمانی کوتاه بیش از ۱۰ نفر را به این بیماری مبتلا کرده و راهی بیمارستان کرده اند.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری، خود درمانی را یک روش درمانی کاملا اشتباه بیان کرد و افزود: خود درمانی در این دوران به شدت خطرناک و پر مخاطره است. هر فردی و با هر علائمی نباید در این پاندمی، خود درمانی کند.

صمدی ادامه داد: در حال حاضر اولویت اول تشخیص‌ در دنیا با علائم بالینی است. افراد برای تشخیص اولیه و پی بردن به بیماری کووید ۱۹ سی تی اسکن ریه و تست پی سی آر انجام ندهند، زیرا این موضوع باعث درگیری بیشتر افراد به سایر بیماری ها از جمله سرطان می شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اصلا باعقل جور در نمیاد بی خودی مردم خودتونو مریض نکنید اگه سرماخوردید نگید کرونا بگین سرما خوردگی ساده
اینا کیسه دوختن
انقدر دارو می دن تابمیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
رعایت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
چرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
ع
۲۰:۲۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
چرا معنا نداره من خودم همیشه سرما خوردام طرف سیستم ایمنی ضعیف داشته باشه وسط بیابون سرما می خوره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۵۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
چی شد آخرش ... ؟؟؟ از یک طرف گفتید در این دوره سرماخوردگی و ... بیمعنی است و کروناست ... از طرف دیگه گفتید مردم نروند برای سی تی اسکن و .. از طرف دیگه گفتید خود درمانی نکنند ... یعنی چی خوب تا نفهمتد درگیر شدند و چقدر درگیرند کدوم دکتر بدون اینکه چند تا آزمایش نفرسته دارو تجویز میکنه ...
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۸:۳۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
یه سوال، سویه های قبلی کرونا چه اتفاقی براشون افتاده؟
مثلا الان ویروسای کرونای انگلیسی یا هندی چی شدن؟
همشون وصل شدن اینترنت آپدیت گرفتن!؟ :)
یه کم این قضیه مشکوکه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۲۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
خداوند کسی رو به افراد نادان گرفتار نکند
آخرین اخبار