مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:

فرهنگ بدون چاپ نمی‌تواند پایدار بماند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: صنعت چاپ با فرهنگ رابطه بسیار عمیق و تنگاتنگ دارد و فرهنگ بدون چاپ نمی‌تواند پایدار بماند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، دهمین جشنواره صنعت چاپ آذربایجان غربی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در سالن ارشاد اسلامی خوی برگزار شد.

حجت الاسلام ناصر خدایاری مدیرکل ارشاد اسلامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این همایش گفت: صنعت چاپ، صنعتی فرهنگی است که فرهنگ با حضور صنعت چاپ رشد کرده و مدیون صنعت چاپ است.

وی ارائه دستاورد‌های صنعت چاپ  را از اهداف برگزاری جشنواره‌های صنعت چاپ دانست و نقش صنعت چاپ را در  پیشرفت  صنعت و اقتصاد استان تشریح کرد و گفت: صنعت چاپ با فرهنگ رابطه بسیار عمیق و تنگاتنگ دارد که فرهنگ بدون چاپ نمی‌تواند پایدار بماند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: چاپ با اندیشه گره خورده و با نوشتن و خوانش پیوند خورده و اگر تکنولوژی چاپ نبود امروز به اینجا نرسیده بودیم و در خلق آثار فرهنگی از ابزاری بنام چاپ استفاده کنیم.

خدایاری تاکید کرد: ایجاد و احیای محصولات فرهنگی مدیون صنعت چاپ است به طوریکه امروز به همت تکنولوژی چاپ کتاب‌های قدیمی را با ویرایش، صفحه آرایی و خیلی موارد دیگر زیبایی چاپ با تیراژ بیشتر چاپ کرده و به عرصه علم و فرهنگ ارائه می‌دهیم.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان گفت: صنعت چاپ، صنعتی اقتصادی است که علاوه بر تولید محصول فرهنگی، برای بسیاری از جوانان بیکار اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه، امروز در سطح استان در ۴۰۷ واحد چاپخانه فعال هستند گفت: در این چاپخانه‌ها بیش از یک هزار و ۵۰۰ هزار نفر مشغول کار هستند.

مجید محبی رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان نیز در جشنواره صنعت چاپ عمده‌ترین مشکلات چاپخانه داران را عدم آموزش آکادمیک درسطح کشور، عدم هدایت سرمایه گذاران بزرگ در صنعت چاپ در سطح کشور دانست و گفت: امروزما نتوانستیم صنعت چاپ را به سرمایه گذاران بشناسانیم و سرمایه گذاران را در صنعت چاپ به همکاری دعوت کنیم.

وی افزایش قیمت ارز، گرانی مواد اولیه و عدم حمایت نظام بانکی را از دیگر مشکلات صنعت چاپ استان برشمرد.

محبی در ادامه گفت: با مسئولین آموزش و پرورش به توافق رسیده ایم که برای سال تحصیلی آینده رشته چاپ را در هنرستان‌های کاردانش افتتاح نماییم.

هم اکنون در شهرستان خوی ۲۷ واحد چاپی شامل بر ۲ واحد چاپ صنعتی، ۲ واحد لیتوگرافی، ۱۳ واحد چاپ دیجیتال، ۱۰ واحد چاپ افست هستند.

در پایان مراسم از فعالان صنعت چاپ استان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.