ناصحی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد:

مهلت قانونی اتصال تمام مراکز درمانی به نسخه الکترونیکی تا پایان آذر

مدیر سازمان بیمه سلامت گفت: مهلت قانونی اتصال تمام مراکز درمانی در بخش دولتی و خصوصی به نسخه الکترونیکی تا پایان آذر است.

مهدی ناصحی مدیر سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره الزام و شروع نسخه نویسی الکترونیک گفت: طرح نسخه الکترونیک از سال ۹۳ در کشور کلید خورد، اما در حال حاضر ۱۸ ماه می شود که نسخه نویسی از طرح خارج شده و به صورت کاملا جدی انجام می شود، همچنین بیشترین آمار اتصال مراکز درمانی به نسخه الکترونیکی وابسته به بیمه سلامت کشور است.

او افزود: حدود ۳ سال است که وارد نسخه الکترونیکی شده ایم که با استحقاق سنجی اولیه یعنی با مشخصات اولیه زمان بیمه مشخص شود.

او گفت: در سال ۹۹، حدود ۵ درصد نسخه‌ها به صورت الکترونیکی بود، اما در حال حاضر و در برخی از استان‌ها آمار اتصال به ۱۰۰ درصد رسیده است، به طوریکه میانگین کشوری نسخه نویسی کامل الکترونیکی در سال ۱۴۰۰، به ۷۳ درصد گزارش شده است.

همچنین حدود ۲۳ درصد از استان‌های کشور یعنی بیش از ۷۰ درصد آنها به صورت تمام الکترونیک می‌نویسند و استان هایی مانند یزد، کهکیلویه و بویر احمد و ایلام جزء ۳ استان برتر از لحاظ اتصال به نسخ الکترونیکی و استان‌هایی مثل: تهران، مازندران و فارس با کمترین اتصال رو به رو هستند.

ناصحی ادامه داد: مهلت قانونی اتصال تمام مراکز درمانی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تا پایان آذر ماه است، یعنی همکاران کمتر از یک ماه فرصت اتصال به این سامانه ها را دارند و طبق قوانین وضع شده در ابتدای دی ماه باید تمامی نسخ ابه صورت کاملا الکترونیکی انجام شود و هیچ کدام از این مراکز، موسسات دولتی و یا خصوصی نمی توانند از سازمان های بیمه‌ گر پرداخت ماهیانه خود را تا زمان اتصال مطالبه کنند، امیدواریم این  فرصت یک ماه کاملا جدی گرفته شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: در حال حاضر اتصال مراکز درمانی به نسخه الکترونیکی نسبت به  ۲ ماه اخیر با یک رشد ۲۰ درصدی همراه بوده است، اما آن دسته از همکارانی که در اتصال خود به سامانه الکترونیکی مقاومت می کنند باید توجه داشته باشند این مقاومت‌ها فایده ای ندارد و طبق قانون برای افرادیکه مقاومت می کنند، در گام نخست تذکر صورت می گیرد و در صورت تکرار برای مراکز دولتی که ۱۰۰ درصد تابع قانون هستند عدم پرداخت و قطع ادامه کار صورت گرفته می شود.

او درباره زیرساخت سازی نرم افزاری و سخت افزاری بیمه ها بیان کرد: برای عملکرد بهتر و اتصال سریعتر داروخانه ها و پزشکان به بستر اینترنت با وزارت ارتباطات رایزنی خوبی داشته ایم، امید است بتوانیم با اجرای کامل نسخه الکترونیکی از تکرار مصرف دارو،  قاچاق دارو ، بازار آزاد و مصرف بی رویه دارو در کشور جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
1- این روش بیمه ها خلاف قانون برنامه ششم توسعه است پزشکان میتوانند به دیوان عدالت شکایت بدهند .چون بیمه ها باید از بستر سامانه پرونده الکترونیک سلامت وزارت بهداشت (سپاس) باید اینکارامیکردند ولی نکرد ه اند وخودسر سامانه الکترونیکی جداگانه هریک برای خود راه انداخته اند!!!! وامضای الکترونیک نسخه هم ازالزامات است که کاری نکرده اند.
2- تکلیف بیمار دراورژانس با مرا جعات فراوان و درشرایط ازداحام زیاد مشخص نیست .دراورژانس نسخه الکترونیکی نوشتن(پشت کامیپوتررفتن) درحالی بیماران متعدد نیاز به رسیدگی اورژانسی همزمان دارند امکان پذیرنیست.
3- سامانه بیمه هابه بیمه های تکمیلی وتجاری وصل نیست وبیمارنسخه کاغذی برای بیمه تکمیلی از پزشک میخواهد(پزشک هم کاغذی وهم الکترونیکی باید نسخه همزمان بنویسد)
4-سوابق دارویی بیمار دردفترچه قابل رویت بود ولی درسامانه بیمه سلامت با کدرهیگری امکان پذیراست .تازه اگربیمارموبایل همراه داشته باشد ویا باسن وسال بالا بتواند استفاده کند.
5- نسخه نویسی درسامانه های بیمه ها بسیارکند است وزمان بر . وپزشک زمان بیشتری برای نسخه نوشتن می گذارد تامعاینه بیمار.
6- سامانه های بیمه ها شکل و شمایل متفاوت دارند و............
7-درزمان قطع شدن اینترنت ویا سامانه بیمه ها راه کاری دیگری دیده نشده است وبیمار متاسفانه باید منتظر بماند!!!!. (راه جایگزین باید دیده میشد ولی چون طراحان سامانه های بیمه ها درمطب وبیمارستان کارنکرده اند نمی توانند درد بیماروپزشک را درک کنند!!!!!! وراه حل بدهند)
8............
9..........
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۴:۱۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
سنگ بزرگ نشانه نزدن است
Iran (Islamic Republic of)
بابی
۲۱:۴۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
یه چیزی رو میارین از انگلیس کپی می کنید نسنجیده می خواهید در ایران پیاده کنید ! یک مرکز اورژانس با دویست مراجعه کننده بد حال چگونه می تواند این کار را انجام دهد ؟!!! اگر بیست تا پزشک بود و پزشک عمومی هم هفت هشت هزار پوند در ماه می گرفت و شش ماه بعد وقت می داد ! امکان پذیر بود . شما دارید عملا زندگی را برای پزشکان در ایران غیر ممکن می کنید . این از طرح افزایش پزشک، این هم از این! من چاره ای ندارم مگر استعفا دهم .
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۵:۵۳ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
طرحی نپخته هست که اجراش و انجام با خود بیمه هست که هیچکاری انجام نداده و نمیتواند انجام دهد.مجری و طرح .باید تعویض شود.
Iran (Islamic Republic of)
ص
۰۸:۴۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
پایان یک بلند پروازی چنون امیز
آخرین اخبار