پوتین:

گفت‌وگو با بایدن سازنده بود

رئیس جمهور روسیه گفت‌وگوی روز گذشته خود با رئیس جمهور آمریکا را سازنده عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تاس، کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان امروز (چهارشنبه) با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سوچی دیدار کرد.

میتسوتاکیس در اظهارات خود پیش از دیدار با پوتین تصریح کرد: «زمینه برای بهبود روابط بین یونان و روسیه در عرصه اقتصاد، تجارت دوجانبه و گردشگری فراهم است.»

نخست‌وزیر یونان بر نقش کلیدی روسیه در تحولات منطقه‌ای به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد و گفت که دو طرف فرصتی برای تبادل نظر درباره مسائل امنیتی منطقه خواهند داشت.

رئیس جمهور روسیه نیز ضمن تاکید بر روابط ویژه بین دو کشور، توجه را به این واقعیت جلب کرد که تاریخ روسیه و یونان با جشن‌های  ۲۰۰ ساله یونان مصادف شده است. پوتین به سهم روسیه در مبارزه یونان نیز اشاره کرد.

پوتین همچنین از رشد روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه ابراز خرسندی کرد و افزود: حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۱ افزایش چشمگیری داشته و به سطح قبل از همه گیری کرونا رسیده است.

پوتین: گفت‌وگو با بایدن سازنده بود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از دیدار با نخست وزیر یونان در سوچی، در کنفرانسی مطبوعاتی درباره دیدار مجازی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: « گفت‌وگوی شب گذشته با بایدن باز، سازنده و اساسی بود.»

وی سیاست ناتو در قبال روسیه «تقابلی» و گسترش ناتو در شرق یکی از مهمترین مسائل امنیتی عنوان کرد و افزود: «ساختار ناتو ما را دشمن خود می‌داند. هیچ نکته و مسئله خوبی در اینجا وجود ندارد، ما برای هیچ گونه رویارویی با طرفی تلاش نمی‌کنیم، امیدواریم یونان نیز این موضع را اتخاذ کند. مسکو تصور می‌کند که همه نگرانی هایش درباره گسترش ناتو شنیده خواهد شد.»

پوتین به مسئله اوکراین اشاره و اعلام کرد که نمی‌تواند نگران دورنمای پذیرش احتمالی اوکراین در ناتو نباشد، زیرا بدون شک استقرار نیرو‌های نظامی، پایگاه‌ها و سلاح‌های مناسبی که مسکو را تهدید می‌کنند، به دنبال خواهد داشت.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که اگر اوکراین به ناتو بپیوندد، تسلیحاتی که روسیه را تهدید می‌کند در آنجا مستقر خواهد شد.  مسکو سیاست خارجی مسالمت آمیز را دنبال می‌کند، اما حق دارد از امنیت خود در میان مدت و بلندمدت دفاع کند.

دو طرف طیف وسیعی از موضوعات را بررسی و درباره همکاری روسیه و یونان در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی گفت‌وگو کردند. موضوعات کلیدی بین‌المللی و منطقه‌ای، بخش‌های انرژی، گردشگری، فرهنگ و آموزش نیز از دیگر محورهای این دیدار بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار