مخبر: سرمایه گذاری متقابل باید در کشورهای همسایه دنبال شود

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بازار یک میلیارد نفری از همسایگان ایران می‌تواند فرصتی بسیار مناسب برای پیشرانی فراسرزمینی مهیا کند.

محمد مخبر در نشست کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران با تأکید بر بهره گیری از ظرفیت اقتصادی کشورهای همسایه گفت: باید سیاست سرمایه‌گذاری و فاینانس متقابل در کشورهای همسایه دنبال شود چون این مهم به استحکام روابط سیاسی کشورها و همچنین اقتصاد پایدار شرکت‌های بزرگ منطقه ای منجر می‌شود.

گفتنی است،يکی از روش‌های مؤثر و کم‌هزينه و قابل اعتماد برای توسعه صادرات يک کشور ارائه وام با پول ملی به کشورهای مقصد صادرات است که همان روشی است که به‌وسيله آن صادرات کشور آمريکا به شکل جهشی رشد پيدا کرد و پول ملی اين کشور بر نظام تجاری جهان حاکم شد.

براساس آمار مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، سهم محیط همسایگی ایران در اقتصاد جهانی حدود ۵ درصد است.

همچنین از مجموع تجارت بین المللی ۲۲۷۴ میلیارد دلاری کشورهای همسایه، ایران سهمی کمتر از دو درصد دارد ( ۳۶ میلیارد دلار ) که ۸۵ درصد آن با کشورهای امارات ( ۱۴.۲ میلیارد دلار )، عراق ( ۷.۵ میلیارد دلار )، ترکیه ( ۶.۹ میلیارد دلار ) و افغانستان ( ۲.۳میلیارد دلار ) است.

بیشترین سهم در صادرات ایران به کشورهای همسایه، به کشورهای عراق، امارات، ترکیه، افغانستان ( در مجموع ۸۵ درصد ) اختصاص یافته است و در واردات به ایران، بالاترین سهم به کشورهای امارات و ترکیه با ۸۷ درصد تعلق دارد. روابط مالی و بانکی بدلیل شرایط تحریم اقتصادی ایران به پایین­ترین سطح همکاری رسیده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین از کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران خواست علاوه بر کمک‌های حمایتی و سرمایه گذاری به بخش‌های خصوصی پایین دستی و کسب و کارهای نوین، باید با همکاری یکدیگر و سایر شرکت‌های بزرگ و تشکیل یک کنسرسیوم، به حل مشکلات بزرگ زیرساختی کشور مانند تأمین آب، توسعه حمل و نقل هم کمک کنند.

مخبر با اشاره به احیای کارخانه فولاد اردکان از سوی یکی از شرکت‌ها پس از ۱۴ سال تعطیلی بر ضرورت احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل با کمک پیشرانان پیشرفت ایران و با محوریت کمک های سرمایه‌گذاری و مشاوره‌ای تأکید کرد.  

در این نشست که با حضور اعضای اصلی کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران برگزار شد، دبیر کارگروه گزارشی از فعالیت پنج ماهه کارگروه با محوریت شرکت‌های پیشران بازار سرمایه ارائه و تأکید کرد که تاکنون عملیات اجرایی طرح های پیشرانان پیشرفت ایران با ۴۸ طرح در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان با سرمایه گذاری ۱۷,۳ میلیارد دلار در حوزه‌های معدنی، زنجیره فولاد، مس، پتروپالایشی، برق و زیرساختی آغاز شده است.

زنجیره فولاد با ۱۳,۸ میلیون تن، سنگ آهن، کنسانتره و گندله با ۲۵.۵ میلیون تن، مس ۸۰۰ هزار تن، پتروپالایشی ۱۴.۳ میلیون تن و تولید ۳.۱ هزار مگاواتی برق از جمله دستاوردها و محصولات این ۴۸ طرح است که به اشتغالزایی ۸۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌انجامد.

اعضای اصلی کارگروه نیز پیشنهادات و راهکارهای خود را در زمینه احیای واحدهای غیرفعال، احیای منابع معطل مانده، نظارت و مانع زدایی و همچنین اعطای تسهیلات بانکی مطرح کردند و گزارش عملکرد و ساختار نظارت بر پروژه‌ها و همچنین عملکرد سه ماهه شرکت‌های عضو کارگروه ارائه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار