نروژ:

حملات سایبری به بخش انرژی، خطری که جان مردم را تهدید می‌کند

مدیران انرژی نروژ پیش‌بینی می‌کنند تا دو سال آینده حملات سایبری به این بخش باعث به خطر افتادن اموال، محیط زیست و حتی جان افراد می‌شود.

تحقیقات جدید شرکت بین‌المللی دی‌ان‌وی که در حوزه انرژی نروژ فعال است، نشان می‌دهد مدیران انرژی پیش‌بینی می‌کنند تا دو سال آینده حملات سایبری به این حوزه جان مردم، اموال و محیط‌زیست را به خطر خواهد انداخت. در عین حال به نظر می‌رسد دفاع در برابر حملات سایبری ضعیف باشد.

بیش از چهار پنجم متخصصانی که در بخش‌های برق، انرژی‌های تجدیدپذیر و نفت و گاز کار می‌کنند (۸۴%)، معتقدند که حمله سایبری به این صنعت احتمالا باعث تعطیلی عملیاتی  و آسیب به دارایی‌های انرژی و زیرساخت‌های حیاتی  می‌شود. سه چهارم (۷۴%) انتظار دارند حملات به محیط زیست آسیب برساند و  بیش از نیمی (۵۷%) پیش بینی می‌کنند که منجر به از دست دادن زندگی شود.

در همین حال، فقط ۲۸ درصد از متخصصان انرژی می‌گویند که شرکت آن‌ها امنیت سایبری زنجیره تامین خود را در اولویت قرار داده است. کمتر از یک سوم (۳۱%) از این افراد با اطمینان اظهار می‌کنند که اگر تهدید سایبری رخ دهد، دقیقاً می‌دانند چه باید بکنند.

تحقیقات DNV بر اساس نظرسنجی از بیش از ۹۴۰ متخصص انرژی در سراسر جهان و مصاحبه‌ با مدیران صنعت است.

امنیت سایبری

تهدیدات سایبری و تغییر رویکرد سازمان‌ها

افزایش نگرانی‌ها نسبت به پیامد‌های جدید و شدیدتر حملات سایبری به دنبال یک سری نقص‌های امنیتی در صنعت انرژی در سال‌های اخیر است. تحقیقات DNV همچنین نشان می‌دهد نگرانی در مورد تهدید‌های نوظهور پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است. دو سوم (۶۷ ٪) متخصصان انرژی می‌گویند حملات سایبری اخیر به صنعت، سازمان‌های آن‌ها را به ایجاد تغییرات عمده در استراتژی‌ها و سیستم‌های امنیتی خود سوق داده است.

گفته می‌شود مهاجمان سایبری با حمله به بخش انرژی می‌توانند به زیرساخت‌های حیاتی مانند شبکه‌های برق، مزارع بادی، خطوط لوله و پالایشگاه‌ها دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را کنترل کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که صنعت انرژی در حال بیدار شدن نسبت به تهدیدات امنیت سایبری است، اما باید برای مبارزه با این حملات اقدامات سریع‌تری انجام داد.

آتش سوزی

تصویر حادثه پایپر آلفا

وقایع غم انگیزی مانند حادثه پایپر آلفا در سال ۱۹۸۸ و فاجعه ماکوندو در سال ۲۰۱۰ لازم بود تا صنعت، پروتکل‌های ایمنی را اولویت بندی و نهادینه کرده و مقررات سخت گیرانه‌تری را اعمال کند. گفتنی است در پی انفجار سکوی نفتی پایپر آلفا در دریای شمال، ۱۶۷ نفر جان خود را از دست دادند. فاجعه ماکوندو نیز نشست نفت در خلیج مکزیک است که از آن به عنوان بزرگ‌ترین نشت نفت دریایی در تاریخ صنعت نفت یاد می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین بلایای محیط زیستی جهان است.

این پژوهش جدید پیامی جدی است که صنعت باید سرمایه گذاری‌های فوری انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که امنیت سایبری دلیل آسیب‌های آینده به جان، مال و محیط زیست نخواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار